• Skehamn09

Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

Du kan bara rädda en....Hunden har du haft länge och älskar innerligt...

Barnet känner du inte...du vet inte vems barn det är...Men det ser ut att vara runt 6 mån gammalt och det är en flicka.

Vem räddar du....??

Den du väljer bort brinner inne....Finns inga möjligheter att rädda båda...EN DÖR!
    Inga hjälteinsatser i världen hindrar det...

Jag hade räddat barnet utan att tveka...Skulle aldrig kunna leva med mig själv efter att ha bidragit till en bebis död.

• Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......
  • lollisen

Kan svara som såhär.. .

Hade jag räddat ett barn ur ett brinnande hus, framför min gamla hund, så hade jag inte sett det som orättvist..

Hade jag däremot gjort tvärtom, så hade jag inte kunnat förlåta mig själv för mitt totalt egoistiska agerande.

Hade jag kunnat rädda tredje världen på kuppen, så hade jag sett mig själv som en större ikon är Jesus någonsin varit.

OT, igen. Jag förstår ditt resonemang, men inget kan någonsin bli rättvist egentligen, då det alltid finns npgon som resonerar annorlunda. Skitsamma nu, är för trött för att argumentera genom text just nu.

Lev väl och ha det bra..

Centurion skrev 2009-01-01 15:56:07 följande:
    Inte rättvis? Vad tycker du är rättvist undrar jag då? Är det inte verkligheten hur tragisk den än synes vara?
  • lollisen

Fast självklart hade jag sett hela scenariot som jäkligt orättvist! Såklart..
    Jag yrar.. hi hi..

lollisen skrev 2009-01-01 16:00:24 följande:
    Kan svara som såhär.. .Hade jag räddat ett barn ur ett brinnande hus, framför min gamla hund, så hade jag inte sett det som orättvist.. Hade jag däremot gjort tvärtom, så hade jag inte kunnat förlåta mig själv för mitt totalt egoistiska agerande. Hade jag kunnat rädda tredje världen på kuppen, så hade jag sett mig själv som en större ikon är Jesus någonsin varit. OT, igen. Jag förstår ditt resonemang, men inget kan någonsin bli rättvist egentligen, då det alltid finns npgon som resonerar annorlunda. Skitsamma nu, är för trött för att argumentera genom text just nu. Lev väl och ha det bra..
  • Fru O Mamma Kokkonen

Men jag svarade jag väljer mitt djur... (varit lite in och ut i tråden).

Men sen om jag fick välja mellan att mitt liv skulle bli räddat eller ett spädbarns liv, så väljer jag att spädbarnet ska räddas.. 

Jag är en älskande människa som älskar mina djur, jag är definivt ingen egoist. 

Jag är din älsklingsförlovade smultronduva.
  • TereseA

Självklart barnet..människor är mer värda än djur ..så är det.Hunden har jag ju definitivt haft länge,så antar att den är gammal.

jag tror o hoppad att dem så väljer hunden inte har egna barn!..tror inte heller at dem som valt hunden har barn.

så om det varit din gamla hund o din systers barn?skulle ni välja hunden i allfall...helt ofattbart..

Akiim är mitt liv 071004
  • NorasMamma

Jag fattar på riktigt inte hur folk kan välja att sätta sitt djurs liv framför en människas...Jag förstår verkligen inte hur man är funtad i huvet då, nåt är ju fel på riktigt.
    Och innan jag får massa påhopp från galna katttanter kan jag tala om att jag har haft hundar och hästar hela mitt liv och älskat dem så mycket att det gjort ont i hjärtat, men hade ÄNDÅ satt ett litet barns liv i första hand - oavsett om det var okänt eller inte.
    Nån jävla måtta på egoism får det fan va.....

• enlitenbitkaka

Är med dig till 110% där. Jag skulle i ovanstående situation rädda min hund, men samtidigt skulle jag gladeligen riskera mitt eget liv för att rädda en bebis, en annan vuxen, en annan hund.....

Nuttans Mamma skrev 2009-01-01 16:04:23 följande:
    Men jag svarade jag väljer mitt djur... (varit lite in och ut i tråden).Men sen om jag fick välja mellan att mitt liv skulle bli räddat eller ett spädbarns liv, så väljer jag att spädbarnet ska räddas..  Jag är en älskande människa som älskar mina djur, jag är definivt ingen egoist. 
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • TyraPaloma

Sen är ju inte frågan om det faktiskt är olagligt att lämna barnet och rädda hunden istället. Det leder ju till barnets död och borde därmed vara med uppsåt och straffbar

• Lindispindis84

Ja, o ja.
    I mina ögon är det ett mord som begås om man VÄLJER att inte rädda barnet.

TyraPaloma skrev 2009-01-01 20:19:19 följande:
    Sen är ju inte frågan om det faktiskt är olagligt att lämna barnet och rädda hunden istället. Det leder ju till barnets död och borde därmed vara med uppsåt och straffbar
  • Tussilago83
    Skehamn09 skrev 2008-12-29 14:15:15 följande:
    Du kan bara rädda en....Hunden har du haft länge och älskar innerligt...Barnet känner du inte...du vet inte vems barn det är...Men det ser ut att vara runt 6 mån gammalt och det är en flicka.Vem räddar du....??Den du väljer bort brinner inne....Finns inga möjligheter att rädda båda...EN DÖR!Inga hjälteinsatser i världen hindrar det...Jag hade räddat barnet utan att tveka...Skulle aldrig kunna leva med mig själv efter att ha bidragit till en bebis död.
    Min hund...utan tvekan!
    Mina hundar lyder mig för att de tjänar på det. Inte för att de inte inte vågar annat...
  • castillo
    Nuttans Mamma skrev 2009-01-01 16:04:23 följande:
    Men jag svarade jag väljer mitt djur... (varit lite in och ut i tråden).
    Men sen om jag fick välja mellan att mitt liv skulle bli räddat eller ett spädbarns liv, så väljer jag att spädbarnet ska räddas.. Jag är en älskande människa som älskar mina djur, jag är definivt ingen egoist. 
    måsta säga att ett barns liv skulle jag anse som viktgare att rädda en ett djurs liv eller en annan människa som är vuxen.
    barn är oskyldiga och försvarslösa och har just brjat sitt liv.
    att välja bort det barnets liv för en hund som lever max i 10 år ush. inte ens en vuxen orde gå före ett barn.
    ni glömer vist bort att barnen är faktist vår framtid .
Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......