• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • Meddelande borttaget
  • EMND

Hej Storkenflyger, nej du, varför ska nog ta illa upp. All erfarenhet och kunskap är till nogon nytta och all barnlöshet är är dramatisk och vi behöver ju varandra här. Gott Nytt År själv och lycka till.

• babblar på

DND: jag håller tummarna för att du haft äl utan att det gett utslag. Du kanske kan ha haft äl mellan testerna? Var det itne nån som sa att det kan vara så?

kajalajo: Ofta får man ju tyvärr vad man betalar för

Malinen: tråkigt med minus Hoppas du mår bättre snart. Kram på dej. Svårt att veta vad som hjälper och inte hjälper. Jag tror ju på 1 T från mens och prog från äl på mej...och sen Fragmin. Men det är ju bara för att det funkat bäst på mej hittills

hej storken flyger! Gör absolut inget att du hoppar in här med lite kunskap. Gott nytt år på dej också

• Malinen

Tack bp, det vände i dag, kände direkt när jag vaknade allt var lite ljusare. Härlig känsla. Förlåt långt gnällinlägg. Ska nu börja mitt nya positiva eftermensenliv och fokusera på annat.
    ha, ha försöka duger ;)

På vilket sätt hjälper en T från mens? Jag vet att den är blodförtunnande. Vi har flera immunologiska sjukdomar i släkten så det kanske är bra att ta blodförtunnande redan från mens. Är det nån som provat att ta albyl minor redan från mens istället för T i syfte att lättare bli gravid?

Tack storken flyger.

• HoppetKärleken

Det var länge sedan jag var inne och besökte er men julen och tiden innan är inte längre en av mina favrorit högtider man påminns varje december när alla vänners julkort med barnen kommer hur lite vår familj fortfarande är och det gör så ont i hjärtat...

Men jag kan utläsa här i tråden (även om jag inte läst super noga) att det är med och motgångar för er alla.

Vill i alla fall gratta alla som det går bra för och er som det går mindre bra för skickar jag världens största cyber-kram!

Fick själv reda på mitt sista TNF alfa prov nu i december innan Dr B gick i pension och det var inte så muntert. Några av er kanske minns att jag bytte RA medicin från Enbrel till Humira för att få ner mitt TNF värde och det fick jag. Nu har dessvärre vänt igen och mitt TNF värde är värre än någonsin, hade 157 nu i december och Dr B:s enda råd är att byta tillbaka till ebrel och se om det kanske funkar denna gången. Varför kan inte livet vara lätt en endaste dag för...

• Mikes bride

Laban: Stort grattis till dig!

Malinen: Tja, är det inte "lustigt" så många faser man hinner gå igenom på en månad?!

HK: Fy fasen,vad trist... Hoppas den nygamla medicinen ger resultat då!

Jag var in på Danderyd igår på vul och lämnade hcg prov igen. VULet såg "bra" ut, dvs slemhinnan hade minskat med 3/4, vilket ska vara normalt. Men mitt hcg hade så klart stigit Det är lågt, från 100 till 400 på en vecka, men det är ändå åt fel håll.
    Så nu måste jag in på måndag igen för ett nytt prov.
    Själv tror jag inte att det är utomkveds, för det gör ont i HELA livmodern och inte ensidigt. Men lite skumt är det allt.

• Finessan

Malinen, jag tog blodförtunnande och Progesteron, men från ÄL. Fragmin kom till vid plus. T sägs kunna underlätta vid äggets infästning i livmoderslemhinnan genom en ökad blodcirkulation. Om man har immunologiska problem så hjälper det också till redan vid infästning genom att förhindra att blodet koagulerar. När ägget fäster in så bildas som en liten grop, ett litet sår, och det är som det ska vara. Problemet vid immunologiskt tjafs är att kroppen försöker läka såret genom att få blodet att koagulera. Det som händer då är att ägget aldrig fäster eller att det blir ett tidigt missfall.

Albyl minor och T innehåller samma ämne. De är båda ASA-preparat. De flesta av oss här inne har tagit T hela cykeln. För egen del räckte det inte vid plus och inte heller 1 T var nog.

Spirit, en vanlig ordination vid graviditet är 5000 IE Fragmin och 1 T. 2 T har många av oss tagit cykeln runt, men sedan 1 vid plus. Prednisolon har jag sämre koll på, men eftersom flera här har fått det så kan de hjälpa med ordination. Du kan även få hjälp på SIS (Yahoo.forumet). Ring Anette så snabbt som möjligt eftersom det är väntetid för nya patienter. Om du inte gråter en lite tår, då kan det gå snabbare.

HK, gumman. Vad otroligt trist med värdet. Det är väl fan att det ska strula så. Många, många kramar till dig!

DND, jag hajade till först när jag läste om ditt plus. Sen såg jag att det var fel plus...

Mikes, märkligt. Skönt att du var iväg i alla fall. Hoppas att det kommer gå rätt väg ändå nu.

Tack Storken.

• BettanB

Hej, alla. Tittar förbi och vinkar.

Skrev ett långt inlägg igår, men av någon anledning ville det inte fastna och nu känner jag mig anitFL. *muttrar*
    En sak är säker, jag tackar min lyckliga stjärna för den här tråden. Vilken koll man får.

Nosce Te Ipsum
  • Mom2006

Jag vill tacka alla för att ni bidrar med sådan information som jag är ute efter inför mitt möte med min gynläkare... Har skrivit ut listan från Finessan och även lista som Storkenflyger skrev. Blir lite nellad inför mötet och ska ifrågasätta henne eftersom jag inte fått remiss till utredning och jag har ju allt material.

Min väninna sa att i v.7 ska moderkakan fästas i livmodern och det har varit på dagen när fostrena gick in i v. 7 som båda har dött. Vi har sett hjärtljud i v. 5 och sen två veckor efter inget hjärtljud och nu under sista graviditeten kände jag den dagen att fosrtet dog, konstigt men det var en lördag och på måndagen fick jag en akuttid hos min gynläkare och mycket riktigt så hade jag rätt.

Någon som varit med om att ni sett hjärtljud och sen att fostret har dött? Såg något dokumentär och det är 1% risk att forstet dör efter man sett hjärtljud så risken är inte så stor men jag har haft två.

Hur bearbetar man känslorna man får när ens vänner kommer och berättar att de ska ha barn och när man ser alla barnvagnar istan och magar? Jag reagerar inte så starkt längre när jag ser någon gravid på stan eller en nyfödd men min väninna som jag lärde känna i mammagruppen när jag väntade min flicka berättade att hon skulle ha och jag känner mig hemsk men jag vill inte träffa henne för det har tagit väldigt hårt och sen såg jag en mamma därifrån oxå som skulle ha barn och det tog oxå hårt. En annan väninna ska ha men där känner jag inget konstigt. Är det bara jag som resonerar så konstigt? Jag har sagt att jag måste ta mig i kragen och träffa henne för att då släpper kanske lite av de känslorna som jag känner...

• frökenKAJO
    Mom2006: Visst är det en fantastisk tråd. Kunskapen här inne är helt enorm.
    Angående de förbjudna känslorna så har jag också ställt frågan och fick svaret att många känt likadant. Det är ju egentligen rätt logiskt att man reagerar starkt på andras graviditeter när de egna utmynnar i missfall efter missfall.  

BettanB: *vinkar tillbaka*

Finessan: Vem är den där Anette du nämnde?
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8