• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • Malinen

Jag fick mens på kvällen den 23:e, och föll ner i en djup svacka. Grät hela kvällen till jag somnade, vaknade av att jag grät osv Jag var så säker den här gången också... Trodde i min enfald att dom här svackorna skulle bli lättare med tiden, att första cyklerna efter senaste mf skulle vara värst men den här gången slår alla andra med hästlängder. Kanske för att man tvingar sig att hålla färgen inför släkt o så.

Försöker intala mig att jag ska vara nöjd med ett barn men då känner jag mig bara värre... Det kommer alltid att fattas nåt i vår familj då, känns det som. Min stackars man blir helt knäckt av att se mig så här. Hur ska man orka vidare hela tiden? Hur orkar ni andra som kämpat länge? Önskar att jag kunde ta en paus men jag fyller 40 i vår. Känns inte som ett alternativ, tänk om guldägget och superspermien kommer just dom månaderna och sedan inte mer...

Har så mycket symtom att jag varje gång är helt tvärsäker men så kommer mensen ändå. Det är ju progesteron som ger upphov till skensymtom om jag har fattat saken rätt. Betyder det att jag kan vara trygg med att ta progg från plus, att det är tillräckligt för mig? Om jag nu någonsin får ett plus igen vill säga.
    Ni som äter progesteron och blodförtunnade från plus, underlättar det själva befruktningen, alltså att bli gravid eller är det för att behålla graviditeten?

Grattis laban, det inger hopp...

• mammawannabe

Laban: GRATTIS! Vilken underbar julklapp!

Spirit: Tyvärr gick Dr Björk på Lucinakliniken i pension nu till jul. Hans tips när jag frågade vart man kan vända sig för att få bra hjälp framöver när det gäller upprepade mf är att registrera sig på Alan Beer Institute i USA via nätet, försöka få ngn läkare i Sverige att ta proverna som sen kan skickas till USA, diagnos görs där och enl Dr B får man sedan en skriftlig diagnos och rekommendation på behandling. Sen gäller det att återigen att få en läkare att skriva ut medicinen. Läkaren Bling tipsade om kan kanske vara ett alternativ om man väljer den här vägen. Ett tips är också att registrera sig på ett Yahoo-forum som Finesssan tipsat om, där det finns mkt information så att man kan skaffa egen kunskap. Det är ett slutet forum, så man får maila till adressen [email protected] och kort beskriva sin historia och fråga ang medlemsskap. Här själv precis gått med, så har inte så bra koll.

Bling: Tufft beslut att vänta ett år men låter ju helt klart vettigt. Hoppas nu att behandlingen av mannen kommer funka bra och att han kan få så bra lindrig som möjligt med mediciner mot illamåendet, tröttheten är det väl dessvärre svårare att göra ngt åt. Ska han strålas också efter cellgifterna?

Mikes: Aha, vita husen på höger! sida vet jag vilka det är . Hoppas blödningen har minskat. Jag fick samma råd som babblar vid mitt första mf, då jag blödde massor och ringde sjukvårdsrådgivningen, att åka in om jag blödde mer på 30 min än en binda klarade av. För mig var det på gränsen i några timmar sen började det avta. Om det drar ut på det är det nog bäst att du får det kollat, har du varit in idag ändå eller hur var det?

stella: Å fy tusan för njursten, någon mer hjälp än alvedon borde ju finnas .

DND: Skönt att det gick bra med julfirandet efter omständigheterna. Och nu åker ni ju snart, härligt! . Trist med ÄL, var tog den vägen?? eller tror du att du haft den ändå utan utslag på stickan? Hur gick det med provtagningen? Vilka prover var det?

Tack, med mig är det okej, vädret och snön är nog det mest humörhöjande här. Umgås tätt med människor i flera dagar man bara träffar några gånger om året kräver ju lite, eller som jag försöker tänka, ett ypperligt tillfälle att praktisera acceptans

Malinen: Åh vad jobbigt och så typiskt att det är precis vid jul också. inte säkert att jag har superkoll på prog och blodförtunnande, finns nog andra här som kan tillföra mer. Ang prog så tror jag att den i första hand påverkar slemhinnan i livmodern så att den blir i så bra kvalitet i tjocklek och kanske på annat sätt också? så att ägget kan fästa bra. Ang blodförtunnande verkar den dels för att ens egna immunförsvar ska sänkas så att det inte stöter bort embryot och även för att det inte ska bildas små blodproppar.

Oj oj oj, vad det blev långt.....

• Malinen

Tack, mwb, medkänsla värmer.. :) Och ja, att bo med släkt kräver ofta acceptanspraktiserande. ;)

Kollade ju slemhinnan efter senaste mf och läkaren sa då att den såg perfekt tjock ut, hur tjockt det nu är, men med tanke på skensymptom pga progesteron och om det blodförtunnande inte påverkar förmågan att bli gravid behöver jag kanske inte fundera mer på om jag skulle behöva det från äl.

Har just börjat läsa Dr Breers bok och funderade på om man har immunologiska orsaker till sina mf, kanske det också kunde minska förmågan att bli gravid. Jag ska läsa vidare så blir jag förhoppningsvis klokare.

• Bling1975

MWB - ingen strålning, om cystostatikan inte gör jobbet så blir det operation och nya kurer istället. Jag hoppas också att allt går bra för nu är jag sjukt less på cancern...

Stitch längtar efter Lilo
  • EMND

Så nu har jag tvingat ett plus in mitt  tillvaro! Jag har nämligen blivit plusmedlem. Generad 

Och så har jag lagt ut min första temp kurva som jag fortfarande håller på men är så nyfiken att höra från er som kan det där med temp om det ser ut som att jag hade ÄL dag ca 8-9.  

• EMND

Lite trött och nere så missade jag svara till mWB. Jag fick lämna TSH, T3, T4, prolaktin och progesteron.

• Spirit

Tack för tipsen tjejer!!
    Ska registrera mig på Yahoo-forumet och läsa mer.

Bling - tänker ni försöka få de medicinerna utan vidare utredning eller hur gör ni?

Finesssan - Anette S kan ju vara ett alternativ.

Ego - ska ringa till Falun och höra vad de säger.
    Funderar annars på att anlita Strandkliniken, men då blir det ju gissningstävling vad man ska be om.... Trombyl + Fragmin + Prednisolon tror jag?

Dr C verkar ju vara svårt om ingen vill skriva remiss dit. Kan man få det från Strandkliniken mån tro?

• Bling1975

Spirit - det blir utan att man har hittat några fel på proverna och utan att gå vidare utomlands för fler utredningar. Vi har dock många immunologiska sjukdomar i släkten så jag tror att problemet ligger där. Vi provade motsvarande 1 trombyl vid förra försöket och fick för första gången se ett hjärta slå så jag tror att vi behöver lite mer men att det är rätt väg att gå.

Vår gyn på läkargruppen Victoria (Anette som finessan också haft) som gjorde vår mf utredning skriver ut fragmin vid upprepade missfall även om proverna inte visar något då hon vet att det kan ge positiva effekter till minimal risk.

Prednisolonet har ju haft goda resultat vid utländska studier även utan diagnos och jag tror att det kan vara det vi behöver och gyn på strandkliniken förespråkar det verkligen. Lite fler risker, men jag tror inte det är så farligt i en låg dos. Ja just det, det blir proggar också den här gången. Vi får ju välja det själva iom att vi gör FET och jag vill nog ha det denna gång. Har iofs ett helt lager i lådan så det är väl bara att använda dem.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8