• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • Finessan

Bettan, rekommenderar att gå med i Skandinavisk immunologi support (SIS) också. Det är gruppen på Yahoo som jag titt som tätt tipsar om och som MWB tipsade senast om. Där finns drivor av info och massor av superkloka gummor!

Mom, jag såg hjärtat en gång så sent som i v. 10. Nästa gång jag kollade hade det dött.

De där känslorna är inte roliga, men tillåt dig att ha dem. Ta en paus från de du inte orkar träffa. Det är tillåtet i vår värld att göra så.

Kajo, Anette Sjösten på Läkargruppen Viktoria.

• BettanB

mon2006: Låter som en bra idé att ta med listan till gyn. Det skall jag också göra sedan. Vi borde starta en patientförening, intresseförening eller vad 17 man skulle kunna kalla det. Så man har lite att vifta med framför ointresserade och okunniga läkare.

Angående hjärtljud; vad samma här. Nästan iaf. Såg hjärtat slå 6+5 8men läkaren menade att Loppan var yngre än så). MA upptäckt i v10, men hinnsäcken var storleksmässigt från v7. Så det var väl då Loppan dog. Kan ju ha varit samma förra missfallet, men då kan jag inte vara säker på när liten dog. Mycket möjligt att det var i v7 då med, läste någonstans att det är den mest kritiska perioden.

Och ang att känna som du gör inför andra gravida; inte det MINSTA konstigt, ovanligt eller "fel". Tror många, eller tom de flesta, av oss kan känna igen sig i det.

Kajo: Läget?

Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Svar på #231
    Får titta på den där gruppen ja. Tack för tipset!
    Nosce Te Ipsum
  • Malinen

Mom 2006: Mitt senaste mf såg jag hjärtljud i v8. Allt såg perfekt ut enligt läkaren. (F ö samma läkare som kajolajo efterfrågade, Dr Anette Sjösten på läkargruppen Viktoria, vid medborgarplatsen) men embriot hade slutat växa strax efter vulet och kom ut av sig själv i v.13. Själv tror jag att det kanske var i samband med att jag slutade med progesteronet i den vevan men man vet ju aldrig. Dr A tror inte det...

• babblar på

Mikes: Hoppas det inte är utomkvedes. Det låter inte så bra att det stiger sakta och inget foster syns. Hoppas Hcg försvunnit till nästa gång.

Hk: skit med Tnf-alfan. Hoppas verkligen medecinen funkar nu

• Barret08

Hej,
    jag skulle vilja veta vad ni tycker:

i april födde jag ett barn som hade så allvarliga fosterskador att det inte fanns något hopp om liv. Huvudet hade fastnat i hinnorna i livmodern, vilket gjorde att huvudet var öppet (man kan säga att min son var hjärndöd). Obduktionen visade inga andra fel än hinnorna, inget kromosomfel eller liknande.
    I september ma ca vecka 8.
    I december gravid igen, får crinone, men ma igen ca vecka 8-9.

Är DESPERAT att bli gravid igen. Ska göra missfallsutredning, men min läkare har sagt att jag ska få trombyl och crinone vid nästa graviditet.
    Nu till min fråga: vad kan en utredning visa som leder till annan behandling än trombyl och crinone?
    Vill blir gravid NU, inte vänta flera månader. Tror ni en utredning hjälper, eller är det vanligaste att man inte hittar något? Läkaren som jag träffade på sjukhuset när jag fick ma sa att man oftast inte hittar något.

Till saken hör också att jag snart fyller 34 så jag är inte så ung längre. Vad skulle ni ha gjort, försöka direkt och hoppas att trombyl + crinone hjälper eller väntat på utredning?

• BettanB

Barret: Vad gäller att vänta på utredning eller ej så är det ju lite svårt. För min del tror (och hoppas jag) att det kommer gå fort. Har jag tur så tar det bara en månad (om jag prickar rätt i tiden och får utredning direkt i januari osv). Vi har bestämt oss för att vänta och se tiden an lite. Har du anledning att tro att ni får vänta på utredningen?

Nosce Te Ipsum
  • Barret08

Nej, egentligen finns det ingen anledning stt tro att jag måste vänta. Men jag skulle få en spontan mens först, vilket kan dröja eftersom jag har pco. Jag känner bara att jag inte orkar vänta, vill försöka direkt och inte ens vänta på första mensen.

• Cia o krabaten

Halloj!
    Kikar in en snabbis från solen
    Vi har det bra, inte överdrivet varmt men klart svensk sommar iaf

Någon som har tid att uppdatera mig med det viktigaste?

*Kramar till er alla*

• Bling1975

Barret, beklagar verkligen dina förluster. Om du kan bli gravid "hemma" och inte känner att du absolut inte skulle klara av ett missfall till så tycker jag att du kan försöka under tiden ni väntar. Men fråga din läkare om du även kan få fragmin, min läkare skriver ut det vid upprepade missfall utan diagnos. Det samt trombyl och proggar är de vanligaste att man får efter en utredning. Det är inte så många utredningar som innefattar prover som skulle kunna indikera behovet av kortison vad jag har förstått.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8