• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
  • Mizz Turko
    Iske skrev 2008-10-17 10:37:20 följande:
    Mizz T : tack ja visst ska vi lyckas denna gång det finns inget annat alternativ :) ja ska göra det första i v 8 så 3 veckor kvar men det är så jobbigt att behöva vänta.... Jag är i v 5 (4+5) så det är nytt :)
    Jag fick göra mitt första VUL 6+0 hos HS. De brukar ju inte göra så tidigt egentligen, men jag har ju haft mycket överstimulering och massa problem med tidigare grav, så de bokade självmant så tidigt.

Det ska bli babyboom 2009.
    Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Iske

Mizz Turko skrev 2008-10-17 10:49:48 följande:

Jag fick göra mitt första VUL 6+0 hos HS. De brukar ju inte göra så tidigt egentligen, men jag har ju haft mycket överstimulering och massa problem med tidigare grav, så de bokade självmant så tidigt. Det ska bli babyboom 2009.
    Yes det ska det... ja jag funderar på att ringa lucina får se va dom säger... men specmv här i uppsala ville inte förren v 8....
  • Mizz Turko
    Iske skrev 2008-10-17 10:53:01 följande:
    Mizz Turko skrev 2008-10-17 10:49:48 följande: Yes det ska det... ja jag funderar på att ringa lucina får se va dom säger... men specmv här i uppsala ville inte förren v 8....
    Det är för att man egentligen tidigare än så inte ser så mycket och det kan ju vara mer skrämmande för patienten att göra tidig vul och inte se något.

Men finns det inte privata mottagningar du kan ringa, annars kan du väl efterhöra med dr B.
  • Bling1975

Hallå tjejer!

Grattis Iske - kul med plus

En liten fundering, hur känner ni alla inför VUL? Jag vet att jag kommer behöva det om jag blir gravid igen för min mentala hälsas skull. Men kan det orsaka mf? Sist grävde de runt ordentligt och länge vid två tillfällen samma vecka och några dagar senare dog lilla räkan. Det gör mig lite nervös. Vanligt UL - när kan man göra det första gången?

Stitch längtar efter Lilo
  • Iske

Mizz Turko skrev 2008-10-17 11:00:30 följande:

Det är för att man egentligen tidigare än så inte ser så mycket och det kan ju vara mer skrämmande för patienten att göra tidig vul och inte se något.Men finns det inte privata mottagningar du kan ringa, annars kan du väl efterhöra med dr B.
    Jo det kan ju vara så tidigare i år så gorde vi vul ganska tidigt han med 3 innan det visade sig att det inte va som det skulle... därför skulle jag gärna göar det snart men men...
  • Iske
    Bling1975 skrev 2008-10-17 11:10:31 följande:
    Hallå tjejer!Grattis Iske - kul med plus En liten fundering, hur känner ni alla inför VUL? Jag vet att jag kommer behöva det om jag blir gravid igen för min mentala hälsas skull. Men kan det orsaka mf? Sist grävde de runt ordentligt och länge vid två tillfällen samma vecka och några dagar senare dog lilla räkan. Det gör mig lite nervös. Vanligt UL - när kan man göra det första gången?
    Tack....

har inte funderat runt vul så men känns det inte bra så tycker jag du ska be om ul istället men då får man ju vänta lite längre innan dom gör det då dom inte alltid ser det så bra på vanligt ul i början..
  • babblar på

Bling: jag gillar inte vulen riktigt fast man vill se så allt är oki. Min sambo gillar det inte alls.
    Men det är nog inte bra att peta där fast samtidigt kanske man kan se vad som går fel också.
    Min nr 4 var rätt storlek den dagen jag gjorde vul men dog antagligen den dagen. Fast jag åkte ju in akut pga nåt då (ont tror jag)så man vet ju inte om det redan hänt
    Men lite läskigt är det ju. Fast drB rotade inte runt nåt utan var försiktig tyckte jag

• babblar på

glömde säga att de säger ju att det ska vara ofarligt så man får väl hoppas på det. Men jag tror jag hört att många vul betyder vänsterhänt oftare också så nåt kanske händer

• Mizz Turko
    Bling1975 skrev 2008-10-17 11:10:31 följande:
    Hallå tjejer!Grattis Iske - kul med plus En liten fundering, hur känner ni alla inför VUL? Jag vet att jag kommer behöva det om jag blir gravid igen för min mentala hälsas skull. Men kan det orsaka mf? Sist grävde de runt ordentligt och länge vid två tillfällen samma vecka och några dagar senare dog lilla räkan. Det gör mig lite nervös. Vanligt UL - när kan man göra det första gången?
    Det har ju visats att UL/VUL ger MF/MA, utan frekventa UL/VUL ger viss ökad vänsterhänthet hos killar.

Tidigast kan man ju göra VUL v 6-7, men helst i v 8 för då ser man ju om allt är ok. Men så tidigt i grav ska man inte göra UL för då syns det inte tydligt, det kan t.o.m. bli fel. UL görs ju när fostret är större.
  • mammawannabe

Hej hej!

GRATTIS Iske! Håller alla tummar för lyckad fortsättning!

Bling: Ang VUL så känner jag mig inte så orolig för att det ska kunna orsaka MF, men visst, vill ju inte att det ska grävas runt för mkt, det skulle kännas stressande. Lite svår balansgång.

Hoppas du har piggat på dig ordentligt nu!

Hur har det gått för alla med inskrivning i veckan?? Tror jag missade önska Idun lycka till med inskrivningen *skäms*. Hur var det Idun, visst var det denna vecka? eller har det blivit flyttat? eller har jag ingen koll??

Babblar: Min ord gyn är villig att ge T och F men F först vid tickande hjärta. Dr B har ju ordinerat från plus. Känner mig ganska beroende av min ord gyn då det är där jag kommer gå för att göra tidiga VUL om jag blir grav. Skulle bli en liiite konstig situation om jag kommer till henne i v 7 med magen full av blåmärken när jag enligt henne ska börja ta F först i v 7 . Så på besöket igår lyckades jag få till att hon oxå ordinerar F från plus. Så det blir liksom hennes behandling. Hon vet inte att jag går hos Dr B, vilket är skitjobbigt men min känsla är att hon skulle bli sur. Om jag inte lyckas bli gravid innan Dr B slutar kommer hon vara den jag kommer fortsätta gå hos känns det som, även om hon inte är klockrent bra. Om Dr B hade fortsatt sin praktik ett eller flera år framöver hade jag gått över helt till honom även om det är en bit att åka men eftersom han stänger snart funkar ju inte det.

Ang 90 grader, men det är väl inte konstigt , sprutan i 90 graders vinkel mot själva magen, alltså sticka typ rakt framifrån. Hur gör du?

Igår efter gynbesöket åt jag lunch med mannen och pratade om sprutvinklar, var man ska sticka osv, då lutar sig en kille fram från bordet intill och säger "pluggar ni också på hälsouniversitetet?" . (jag är 40 och mannen 46, undrar om de börjat med någon konstig ålderkvotering på HU )

DND: Kul att "se" dig igen. Blev det en lyckad kväll igår? Svårt med dina TSH värden . Jag har läst i ngn Levaxintråd här på FL att det ofta kan bli ngt slags bakslag efter en månads behandling, mer än så vet jag inte. Kanske vår L-expert Poppy kan tillföra mera. Hur mår du annars, känner du att medicineringen har börjat verka? För egen del kände jag inte av ngn förbättring med 25 mcg, när jag gick upp till 50 efter att Dr B sagt det kom förändringen snabbt, mer energi och bättre humör. Nu har jag fått gå ner igen till 25 ett tag på eget bevåg, fick lite yrsel, hjärtklappning och svettningar. Nu känns det jättebra, så jag kanske får ta 25 varvat med 50 varannan dag el nåt sånt.

Sorry lååångt inlägg!

Trevlig fredag alla!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8