• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • vampyria2

Potatissoppa:

Potatis, skalad och i skivor
    Gul lök skalad och i skivor
    Lägg i kastrull med vatten och buljong +kryddor man tycker om
    Koka till konsestens man gillar

Jätte gott med riven ost till men inte nödvändigt.

Om man vill kan man ha i bacon eller korv mot slutet också

Mina ungar älskar den här soppan otroligt nog

• Angelven
    vampyria2 skrev 2008-09-18 22:43:48 följande:
    Potatissoppa:Potatis, skalad och i skivorGul lök skalad och i skivorLägg i kastrull med vatten och buljong +kryddor man tycker omKoka till konsestens man gillarJätte gott med riven ost till men inte nödvändigt.Om man vill kan man ha i bacon eller korv mot slutet också Mina ungar älskar den här soppan otroligt nog
    Den gör jag också - men jag fräser löken i olivolja först - den blir sötare då.

Mycket populär hos barnen - skvimpa i lite mjölk bara - potatissoppa är hyffsatt varmt!
  • tjorven80
    röda naglar skrev 2008-09-18 21:45:16 följande:
    Svar på #17first timer skrev 2008-09-15 20:18:53 följande: ville bara tipsa om att man kan göra samma sak med sina gamla ostskalkar. riv ner dem och frys in och fyll på allt eftersom, så har man riven ost till när man gör paj eller lasagne.
    så gör vi med ex bananer till somthies.. paprikor man inte hinner använda eller purjolök.. små käcka lådor i frysen.. lätt att ta fram när det behövs..

hemlis.. fryser även in vin om det blir lite över någon gång.. perfekt till matlagningen..
  • Angelven
    tjorven80 skrev 2008-09-18 23:21:43 följande:
    hemlis.. fryser även in vin om det blir lite över någon gång.. perfekt till matlagningen..
    Inget att skämmas över - Nigella gör ju så också
  • röda naglar

tomatsoppa är ju jäkligt billigt att göra också speciellt om man gör billighetsversionen:

fräs lök och vitlök.
    häll på krossade tomater.
    krydda med basilika och oregano.

sen kan man ju ha vitlöksbröd eller nått till om man vill. eller kasta ner andra goa grejer i soppan som man har hemma.

• Krabbolina

Euroshoppers ravioli, en stor burk räcker till 2 vuxna personer och kostar 7.90. Det tycker jag är billigt!

• Hoppetossan 79

Kålpudding gjorde jag häromdagen en stor långpanna.

Vitkålshuvud 15 kr
    Blandfärs 800 g 40 kr
    8 dl mjölk ca 8 kr kanske?
    Två gula lökar 3 kr ?
    (+ lite kryddor och sånt)

Totalt 66 kr och räcker till 4 middagar för oss (2 vuxna och 2 barn) alltså 16, 50 per middag och drygt 4 kr per portion.

Till det hade vi potatis. Kanske 1 kg ungefär 7 kr till. Totalkostnad per middag för fyra personer 23,50

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • röda naglar

idag gjorde jag mormors broccolisoppa med currysmak. den är rätt billig att göra, snabb och JÄVLIGT god:

- 2 lökar.
    - 150g broccoli.
    - 2-3 medelstora morötter.
    - 1½ buljongtärning.
    - 1 krm curry (eller mer)
    - 12 dl vatten.
    - 2 tsk mjöl.
    - 1 dl matlagningsgrädde.

fräs hackad lök i smör & curry. häll i riven morot & broccoli. häll på vatten & buljong. koka 6-8 min. red med mjöl & matlagningsgrädde. smaka av med salt & vitpeppar.

• Hoppetossan 79

Ärtsoppa är ju faktiskt ganska billigt även om man inte gör den själv.
    Två tuber från felix kostar typ 16 kr (8 kr st) och räcker till 4 personer.
    Så lite knäckebröd och smör till det. Blir inte mer än 20 kr för oss 2 vuxna 2 barn 

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!