• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • Ms Leia

Äger ingen lergryta.
    Men jag har gjort kalkon och det är ju nästan samma sak. Gjorde då som Himalya, jag hade lite vatten i botten och så öste jag den.

Vad kostar en fryst kyckling och räcker den till 2 middagar för 2 vuxna och ett litet barn?
    När man köper grillad färdig kyckling är det ju inte så mycket på dem.

• JoiPoi

Här vill jag hänga på!

Koldolmar, jag gjorde en fuskvariant:
    Blandfärs
    vitkål
    rotmos
    hur lätt som helst finns bra recept på www.tasteline.com

Korvsoppa är billigt o bra!
    Falukorv
    potatis
    morötter
    purjolök
    grönsaksbuljong
    vatten ev reda av med lite mjölk/grädde

Även fisksoppa, brukar köpa torskblock på willys för dryga 15-20kr,
    fiskbuljong
    vatten
    morötter
    lök
    red av med grädde

• Sara och Maja

Ms Leia skrev 2008-09-30 19:49:34 följande:

Äger ingen lergryta.Men jag har gjort kalkon och det är ju nästan samma sak. Gjorde då som Himalya, jag hade lite vatten i botten och så öste jag den.Vad kostar en fryst kyckling och räcker den till 2 middagar för 2 vuxna och ett litet barn?När man köper grillad färdig kyckling är det ju inte så mycket på dem.
    Hos oss räcker en hel kyckling till 2 middagar för 2 vuxna och en 4 åring. Vi brukar äta med ris och sås första dagen och sedan göra paj eller pastagratäng dagen efter på resterna.
  • crimson

vad bra ni har detGlad. Här hemma finns en sambo som äter som en häst så en kyckling räcker bara till en middag.

Sara och Maja skrev 2008-10-01 08:33:56 följande:
    Ms Leia skrev 2008-09-30 19:49:34 följande:Hos oss räcker en hel kyckling till 2 middagar för 2 vuxna och en 4 åring. Vi brukar äta med ris och sås första dagen och sedan göra paj eller pastagratäng dagen efter på resterna.
  • Himalya

Haha, samma här. Blir oftast ingen mat kvar till matlådor.

crimson skrev 2008-10-01 08:38:58 följande:
    vad bra ni har det. Här hemma finns en sambo som äter som en häst så en kyckling räcker bara till en middag.
  • Tant LE

Köttfärssoppa

Skala och tärna potatis (nästan en hel stor kastrull)
    tärna grönsaker tex morötter o purjo mm.
    tillsätt en kött buljong koka allt sammans tills potatisen e mjuka.

Stek köttfärsen och krydda.Mlanda med potatisen när dom e mjuka.

Jag brukar göra så mycket så det räcker till ca 3 dagar för två pers.. går att frysa

Köttfärsen kan bytas mot stekt korv. eller fisk(kryddas med fiskkrydda)

• Vattenpussen

Hos oss räcker en hel kyckling också till två middagar, men man kan ofta kolla lite när man köper, för de frysta kan variera i storlek.

Annars är potatiskaka mumsigt o billigt! Blanda en vanlig ugnspannkakssmet. Riv ca. 5 ganska stora råa potatisar och blanda i . In i ugnen ca. 40 min i 175. Mums och mättande med lite sylt eller äppelmos till.

• Tant LE

korvsås är jättegott och billigt till potatis

Bryn korven(krydda).när det är klart häll i en skål..
    Ta flera matskedar smör i den varma stekpannan och tillsätt 3msk mjöl.vispa med handvisp tills det blir mörkbrunt.tillsätt vatten så mycket tills du tycker att konsistensen på såsen är som du vill ha den. tillsist tillsätts en köttbuljong..supergott till potatismos

• Fröken trollet

det var mkt att läsa igenom men raggmunk är billigt att göra å suepr gott tycker jag =)
    sen fläskkare är billigt att köpa å göra. åå vad hungrig jag blev :-P
    Lapskojs.

• tjorven80

i dag blir det hemmalagad thai mat
    potatis 8kr
    morötter10kr
    lök 2 st? kr
    paprikakr?
    cocosmjölk från thai afären 1L 13kr
    fläskfile 49kr/kg
    risk ca 20kr
    thail curry 45kr ( rääcker till massa mat lagningar)

ett sådant här kok räcker till 2 bamse middagar hos oss Fundersam men lite mer vanligt folk får nog ut 4 middagar.. lätt räknat.
    super gott

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!