• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • Linda5

Willys har denna veckan

2 kg kycklingklubba 20kr

Kassler 29.90/kg

Feta/vitost 5kr

• klyban

Denna är väldigt bra hitta rätt bland priserna och vart man ska gå handla.
    www.matpriskollen.se/
    Använder den ofta för detta syfte och hitta billigt kött tex.

hur många meter var det?
  • kolbulle

Det här är en riktig klassiker från kooperativa förbundets kokbok, "Vår Kokbok". Jag undrar om inte det här receptet fanns med redan i första upplagan från 1951. Det var ett av dom få "exotiska" recepten i boken. En ganska billig rätt som tar en liten stund att tillaga, men den är ändå enkel och smakar bra.

Chilensk makarongryta

5 dl makaroner
    2 stora gula lökar
    1 bit rotselleri eller 2 stjälkar blekselleri
    300 gr köttfärs
    1 msk margarin
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 tsk chilipulver eller paprikapulver
    1 buljongtärning
    3 msk tomatpuré
    1 dl vatten
    Persilja

Koka makaronerna enligt paketets instruktioner.
    Skala lök och rotselleri och skär i små tärningar. Eller skölj och strimla blekselleri.
    Bryn fettet i en gryta och bryn köttfärsen under omrörning.
    Lägg i grönsakerna att fräsa med en stund.
    Krydda med salt, peppar och chili- eller paprikapulver.
    Tillsätt buljontärningen och tomatpurén utrörd med vattnet.
    Koka ett par minuter.
    Blanda ner de kokta makaronerna och smaka av. Späd med lite vatten om rätten verkar torr.
    Klipp över persilja.

• Solstickeflickan

Linssoppa:
    3 dl röda linser
    Några morötter
    1-2 lökar
    1 påse tacokrydda, eller ganska mycket spiskummin, eller ganska mycket curry.
    2 buljongtärningar
    Lite mer än 1 L vatten

Riv morötter och hacka lök. Stek. Skölj av linserna och ha i allt. Koka i ca 30 min.

5 dl Crème fraiche
    1 burk majs
    1 burk champinjoner eller motsvarande färska
    1 lök

Hacka lök och skär champinjonerna i mindre bitar. Stek och ha i majs. Ha sen i crème fraiche och koka upp. Smaka av med tex. kinesisk soja och/eller kryddor. Det går också att byta ut champinjoner och majs mot tonfisk på burk. Ät med pasta.

Olika sorters vegetarisk paj är ganska billigt. Hemgjord pyrripanna, pasta med tomatsås och olika sorters potatisrätter, tex. rårakor och raggmunk, är också ganska billigt.

• kolbulle

Ett recept från Djurens Rätts första kokbok. Ofta när man köper en kokbok så brukar det bli så med tiden att man hittar några recept som man gör om och om igen. Den här rätten var överraskande god. Självklart så kan man använda matlagningsgrädde istället för havregrädde.
    https://www.valjvego.se/recept/kramiga-makaroner

Det finns förstås ännu billigare rätter med pasta, som exempelvis "Casio e Pepe". Men efter att ha misslyckats med den rätten tre gånger på raken så skiter jag i att ta med den här.

• Litorina

Supergott tillbehör är stekta kikärtor.

Ta kokta kikärtor och torka av på en ren handduk.

Hacka en vitlöksklyfta.

Stek på medelhög värme i en god olja (inte för varmt, då poppar de).

Salta.

• kolbulle

Innan TV fick sitt stora genombrott så fanns det en jättepopulär radioserie som hette "Novisen vid spisen". Här är ett TV-klipp:
    https://www.oppetarkiv.se/video/1140471/novisen-vid-spisen-avsnitt-1-av-2

D
    et gavs också ut en liten kokbok med recept från radioserien.
    https://kf.se/wp-content/uploads/kfbibl/Kokbok/NovisenVidSpisen1950_opt.pdf

K
    okboken "Sparmat" från 1942, mitt under brinnande krig. Jag har inte själv testat några recept från dom här böckerna, men recepten ser i alla fall okej ut.
    https://kf.se/wp-content/uploads/kfbibl/Kokbok/Sparmat1942_opt.pdf

• Litorina
    kolbulle skrev 2020-09-08 14:46:22 följande:

Innan TV fick sitt stora genombrott så fanns det en jättepopulär radioserie som hette "Novisen vid spisen". Här är ett TV-klipp:

www.oppetarkiv.se/video/1140471/novisen-vid-spisen-avsnitt-1-av-2

Det gavs också ut en liten kokbok med recept från radioserien.

kf.se/wp-content/uploads/kfbibl/Kokbok/NovisenVidSpisen1950_opt.pdf

Kokboken "Sparmat" från 1942, mitt under brinnande krig. Jag har inte själv testat några recept från dom här böckerna, men recepten ser i alla fall okej ut.

kf.se/wp-content/uploads/kfbibl/Kokbok/Sparmat1942_opt.pdf

Tack för fantastiska tips! De flesta spartips man ser idag är på så låg nivå - ofta typ sån mat jag lagar till vardags när jag inte tycker att jag sparar. Men nu snackar vi! Helkokt vitkålshuvud. Elda bara med torr ved. Det här är tips för den som på riktigt har lite pengar!
  • kolbulle

Ja, eller hur. Glad

Man vet aldrig vad som händer i framtiden Det kan komma en tid då man behöver den typen av recept. Annars så finns det många bra recept i den här tråden - som egentligen dog ut år 2008. Jag håller precis på att skriva ner ett par av dom. Det är synd bara att många bara skriver vad dom äter, utan att skriva ner ingredienser och måttangivelser.

• Litorina
    kolbulle skrev 2020-09-08 18:56:08 följande:

Ja, eller hur. 

Man vet aldrig vad som händer i framtiden Det kan komma en tid då man behöver den typen av recept. Annars så finns det många bra recept i den här tråden - som egentligen dog ut år 2008. Jag håller precis på att skriva ner ett par av dom. Det är synd bara att många bara skriver vad dom äter, utan att skriva ner ingredienser och måttangivelser.

Hm, jag är en sån som aldrig skriver mått, är jag rädd. Använder nästan aldrig det när jag lagar mat.
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!