Inlägg från: crimson |Visa alla inlägg
  • crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • crimson

Jag brukar köpa storpack köttfärs (typ 1,5kg) och frysa in i mindre delar.
    Av det brukar jag göra bla chili con carne.

1pkt med köttfärs
    lök
    vitlök
    tomatpure
    vitö bönor i tomatsås
    oregano
    cilipulver
    cayennepeppar
    buljongtärning
    Det blir under 50 kr. Har jag dessutom några andra bönor, tex röda eller majs hemma häller jag i det oxå. Till det serveras ris

• crimson

Hur gör du spenatsoppa då?

Reggio skrev 2008-09-15 20:06:39 följande:
    Överblivna kokta potatisar steker jag och kryddar med ganska mycket pommes frites-krydda. Till det en ugnsomelett (eller i stekpanna om man har bråttom) med champinjonstuvning. + nån grönsak till. Billigt och gott!Spenatsoppa är riktigt billigt (och gott tycker vi...). Gärna med kokt ägg och creme fraiche. Kanske pannkakor efteråt."Hamburgare" utan hamburgare: gör med stekt ägg istället, vanliga mackor istället för hamburgebröd (tror att det blir billigare? och ev. mer mättande), grönsaker, stekta champinjoner, ostskiva och om man vill lyxa till det ett par skivor avokado (men då blir det kanske för dyrt?!).
  • crimson

Vad smart!!

first timer skrev 2008-09-15 20:18:53 följande:
    Spara rester i en 'pyttpåse' i frysen. Istället för att slänga den överblivna korven eller sista köttbiten så fryser vi in det.När påsen är lagom full steker man innehållet tillsammans med potatis.
  • crimson

äter man något speciellt då?

thesame skrev 2008-09-20 00:31:56 följande:
    gärna enkla smidiga BILLIGA tips till mat att ha med till nattjobbet??
  • crimson

Idag ska jag äta langos. Riktig gröna lundmatGlad  Mjöl har man väl nästan alltid hemma så jag räknar inte med det.
    1 rödlök 1,50kr
    röd stenbitsrom 20kr
    jäst 1 kr
    gräddfil 9,90kr
    Vitlök några kronor
    olja köpte ny flaska för 16 kr
    1 potatis 1kr

Beroende på hur stora man gör dem och om man gör dubbel sats (hela jästpaketet och lite mer mjöl) 8-16st
    Tillsammans kostar kalaset runt femtiolappen.

• crimson

det e ju så snuskigt gott

Jen 82 skrev 2008-09-21 19:25:13 följande:
    Åh langos! Det måste jag nästan göra nån dag! Det var evigheter sen!
  • crimson

halvt pkt jäst
    3 dl ljummet vatten
    1 kokt riven potatis
    salt
    7 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet, häll i salt och potatis. Arbeta in mjölet. Jag brukar ta 1-2dl till så blir det inte så jäkla kladdigt. Låt jäsa i 40min. Dela in i 8 bullar som du kavlar ut. Fritera i en djup (wok)panna tills den blir lite gyllenbrun.
    Servera med vitlöksolja, gräddfil, rödlök och rom.

krillee skrev 2008-09-21 19:40:51 följande:
    Hur gör man langos något som har receptet har bara ätit på marknader o sänt det är ju så gott
  • crimson

Omelett är gott! Dessutom kan kman ju ha i i princip vad som hellst. Jag tar dem grönsakerna jag har i kylen och om man har nå smörgåsmat eller dylikt. Mättar bra!

Mysiga Mamman skrev 2008-09-26 09:02:11 följande:
    Omelett! En underskattad rätt som kan bli riktigt god. Jag brukar steka lök med paprika (eller potatis eller tomat, blanda lite som man vill). När detta är stekt häller man över äggblandningen (några ägg med en skvätt mjölk, lite vatten, salt o peppar) och rör runt lite ibland. Vändstek om man vill. Till sist, häll över några fetaost-tärningar för att lyxa till det. Servera med knäckemackor o smör. Supergott o jättebilligt!Jag har alltid fetaost hemma, långt hållbarhetsdatum så det kan ligga länge i kylen o perfekt som smaksättning, lyfter de flesta rätter!
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!