• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • crimson

skriv gärna recept och priser Glad

tjorven80 skrev 2008-10-07 11:51:32 följande:
    skall göra rotfrukts gryta i dag.. med hemma gjorda frikadeller i
  • ann0rlunda

idag blir det stekt strömming :D mycket billigt å supergott

• ann0rlunda

idag blir det stekt strömming :D mycket billigt å supergott

• ann0rlunda

tror 400 g fryst strömming kostar 12 :- paketet.

• villemo07

Fiskpinnar (23
    Potatis (...noll koll---)
    Creme friche m vitlök (typ 12
    Lite motötter till (nån krona)

• QuteCat

fluffig ugnspannkaka

5ägg
    5 dl vetemjöl
    9 dl mjölk
    salt och smält smör
    ev fläsk

sylt

ca summa 25-35kr för en långpanna

• Pokoyo

Billiga förslag nedan. Sedan handlar det ju också ibland om att tänka om från typ restauranginspirerade veckomenyer med helt nya, av varandra oberoende, rätter varje dag. Låt ena dagen bygga på den andra istället.

Potatis: bakad, hasselbacks, gratäng, plättar, rösti, klyft, mos, sallad. Man måste ju inte ha kött till alla dessa, utan bara sallad och goda tillbehör.

Kål: pudding, dålmar, coleslaw (gott till mycket), pizzasallad, finstrimlad i annan sallad

Fisk: sill, makrill, tonfisk och makrill på burk. Färska musslor i ett nät kan även vara prisvärda.

Morot: riven blandad med citron, olivölja, vitlök, salt och peppar, del i coleslaw, soppa

Bönor och linser: gryta, soppa, sallad, röror, bruna bönor, biffar, ärtsoppa

Kött kan man ju äta mer sällan, behöver inte vara del av varje måltid precis om man vill äta billigt. Självfallet samma med halvfabrikat. Bra med storkok och frysa in, sparar även tid. Inte slänga massa mat vilket vi brukade göra, använda alla rester/överblivna saker. Baka bröd. Fast detta är väl inga nyheter.

• crimson

Idag blir det spaghetti och köttfärsås.

• Skorpan08

En billig maträtt som även är supergod:
    Pasta med tomatsås. Tomatsåsen gör jag av bacon som klippes i bitar, fräses i pannan, blanda i krossade tomater och krydda med basilika. Jättegott!
    Till 2 vuxna och 3 tonåringar aanvänder jag 3 pkt bacon och 2 burkar tomater.

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!