• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • Hexen

Ingredienser: Tofubitar skurna i smala längder, svamp, passerade och krossade tomater, grädde, lök och kryddor (viktigt med buljongtärning).

Stek löken och tofun, häll i krossade tomater samt passerade tomater, krydda av ordentligt (basilika, peppar, chili mm) och häll i en buljongtärning. Häll i grädde (eller havremjölk)och smaka av.
    Ät med ris eller makaroner, och gärna majs.
    Man kan byta ut tofun mot korv om man äter djur.

Billigt och gott!

• Hexen

För er fiskätare: Tonfisk och ris blandas ihop med hackade valnötter, majs, creme fraiche och majonaise.

• Hexen

Vita bönor med ägg och en liten sallad, och har man barn kan man steka äggen i roliga äggformer o hälla i karamellfärg.

• Ms Leia

Yummie & Kaldorei:

Här brukas det också göras baconpasta. Det är kanon med Chilicremefraiche i.
    Ett annat tips är några matskedar Aivar Relisch, om ni provat det?
    Kan man ha blandat med gräddfil till grillat också. Det är väl egentligen bara paprika-mos typ.

• Hexen

ugnspasta:
    Koka pasta aldente (inte mjuk) och lägg i en ugnsform. Varva med mycket spenat (finns frusen i tärningar), om du har ost hemma kan du riva på det eller använda parmesan, blanda creme fraiche och tomatpuré och häll i. Om du använder mycket pasta kan du ösa på med lite mjölk.

Krydda på som du vill med tex, basilika, hackade nötter, timjan, pesto, ketchup, peppar, salt, chili mm

Smaklig måltid

• inze

Brukar tipsa om den här köttfärsröran som är bra att ta till om man hittar köttfärs till bra pris. Blir en massa mat av 1 kg köttfärs.

Köttfärsröra som är jättegod och enkel att göra. Den är från en liten bok (häfte) som heter Matfrisk och som UR gav ut i samband med en programserie med samma namn i början av 90-talet.

Recept på köttfärsröran 12-16 port

1 kg köttfärs
    6 gula lökar
    4 medelstora morötter
    3-4 burkar krossade tomater
    1 msk salt
    ½ tsk svartpeppar
    3 msk vetemjöl
    1 msk örtkrydda, t ex oregano, basilika
    (3-4 vitlöksklyftor)
    2 msk soja

Skala och finhacka löken. Skala och grovriv morötterna. Koka upp tomaterna i en stor gryta. Tillsätt lök, morötter, salt och peppar. Klicka ner köttfärsen och strö över mjölet. Koka under omrörning tills färsen är jämnt grynig och sjud sedan under lock ca 10 min. Smaksätt med örtkrydda, ev pressad vitlök och soja mot slutet av kokningen.

De föreslår sedan att man ska dela upp satsen i 4 delar.

Dessa används sedan till:

Soppa 3-4 port

Blanda 1 burk vita bönor i tomatsås med 1/4 sats Köttfärsröra. Smaksätt ev med lite senap.
    (Så här långt kan man förbereda och sedan frysa in)
    Späd med vatten till lagom konsistens. Servera med en klick gräddfil.

Crêpes 12-16 st

Tunna pannkakor:
    3 dl vetemjöl
    ½ tsk salt
    6 dl mjölk
    2 ägg
    3 msk flytande margarin

Vispa ihop ingredienserna till en jämn smet. Grädda tunna pannkakor.

Blanda en burk, ca 300 g, majskorn med 1/4 sats Köttfärsröra. Fördela röran på pannkakorna och rulla ihop dem. Strö ev över lite riven ost.

Köttfärssås 4 port

Lös upp ½ buljongtärning i 1 dl hett vatten och blanda med 1/4 sats Köttfärsröra.

Paj 4 port

Pajdeg:
    2½ dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2-3 (ca 200 g) kokta potatisar
    50 g mattfett
    2 msk vatten

Blanda vetemjöl och bakpulver och arbeta ihop med resten av ingredienserna till en deg. Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter.

Blanda 1 burk, ca 200g, champinjoner och 1 msk osötad senap med 1/4 sats Köttfärsröra och häll i pajskalet. Strö över lite riven ost. Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen.

Speciellt pajen är jättegod. Jag brukar även lägga på skivade tomater innan jag stör på osten.

• Alfalfafrö

Storpack med köttfärs blir idag till köttfärsbiffar med potatis och sås gjord på champinjoner.

• Powerpinglan

Vi har inga barn men jag är student som är lika med fattig och mat kostnaderna rusar ibland i väg. Så igår åt vi falukorv i ugn med kokpotatis, idag bli det rester :)

• miasz

Linssoppa!

I de mängder man vill:

Linser
    Burk tomatkross/puré
    Potatis
    Morötter
    Buljongtärning
    Grädde (inget måste)

Indiska kryddor, typ Garam Masala blir gott, men går lika bra med peppar, persilja och örtkyddor!

• Kaldorei

åååh, vad gott! ÄLSKAR linser! Ska tamejtusan ta å göra det imorgon. Idag vankas något med stora vita bönor i... men har ingen aning vad det blir för nåt.... men blir väl nåt ihopplock av det som finns hemma antar jag =)

miasz skrev 2008-10-10 17:15:45 följande:
    Linssoppa!I de mängder man vill:LinserBurk tomatkross/puréPotatisMorötterBuljongtärningGrädde (inget måste)Indiska kryddor, typ Garam Masala blir gott, men går lika bra med peppar, persilja och örtkyddor!
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!