• inze

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Brukar tipsa om den här köttfärsröran som är bra att ta till om man hittar köttfärs till bra pris. Blir en massa mat av 1 kg köttfärs.

Köttfärsröra som är jättegod och enkel att göra. Den är från en liten bok (häfte) som heter Matfrisk och som UR gav ut i samband med en programserie med samma namn i början av 90-talet.

Recept på köttfärsröran 12-16 port

1 kg köttfärs
    6 gula lökar
    4 medelstora morötter
    3-4 burkar krossade tomater
    1 msk salt
    ½ tsk svartpeppar
    3 msk vetemjöl
    1 msk örtkrydda, t ex oregano, basilika
    (3-4 vitlöksklyftor)
    2 msk soja

Skala och finhacka löken. Skala och grovriv morötterna. Koka upp tomaterna i en stor gryta. Tillsätt lök, morötter, salt och peppar. Klicka ner köttfärsen och strö över mjölet. Koka under omrörning tills färsen är jämnt grynig och sjud sedan under lock ca 10 min. Smaksätt med örtkrydda, ev pressad vitlök och soja mot slutet av kokningen.

De föreslår sedan att man ska dela upp satsen i 4 delar.

Dessa används sedan till:

Soppa 3-4 port

Blanda 1 burk vita bönor i tomatsås med 1/4 sats Köttfärsröra. Smaksätt ev med lite senap.
    (Så här långt kan man förbereda och sedan frysa in)
    Späd med vatten till lagom konsistens. Servera med en klick gräddfil.

Crêpes 12-16 st

Tunna pannkakor:
    3 dl vetemjöl
    ½ tsk salt
    6 dl mjölk
    2 ägg
    3 msk flytande margarin

Vispa ihop ingredienserna till en jämn smet. Grädda tunna pannkakor.

Blanda en burk, ca 300 g, majskorn med 1/4 sats Köttfärsröra. Fördela röran på pannkakorna och rulla ihop dem. Strö ev över lite riven ost.

Köttfärssås 4 port

Lös upp ½ buljongtärning i 1 dl hett vatten och blanda med 1/4 sats Köttfärsröra.

Paj 4 port

Pajdeg:
    2½ dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2-3 (ca 200 g) kokta potatisar
    50 g mattfett
    2 msk vatten

Blanda vetemjöl och bakpulver och arbeta ihop med resten av ingredienserna till en deg. Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter.

Blanda 1 burk, ca 200g, champinjoner och 1 msk osötad senap med 1/4 sats Köttfärsröra och häll i pajskalet. Strö över lite riven ost. Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen.

Speciellt pajen är jättegod. Jag brukar även lägga på skivade tomater innan jag stör på osten.

• inze

Har man ett Willys i närheten verkar de fortfarande ha morötter och vitkål för 2 kr/kg och palternackor och kålrötter för lite mer. Supergott att rosta/steka i ugnen tillsammans med lite potatis och lök också. Vitkålen kan man kanske göra pizzasallad av istället för att ta med i ugnen.

• inze

Jag har ett recept som heter

TRE VECKORS SALLAD

1 dl matolja
    1 dl äppelcidervinäger
    3/4 dl socker
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk salladskrydda

1 kg vitkål
    1 kg morötter
    1 grön paprika
    1 röd paprika
    1 purjolök

Blanda olja, vinäger, salt, socker och kryddan
    Koka
    Riv under tiden vitkål och morötter
    Skär paprika och purjolök
    Blanda alla grönsakerna i en skål
    Häll över den något avsvalnade lagen

Salladen håller i tre veckor och blir godare och godare

• inze
    tempo21 skrev 2008-11-08 23:25:04 följande:
    jag har 100:- kvar till den 20e som ska räcka till frukt till sonen i skolan, mjölk och mat till 3 barn fram till söndagen. Nåt tips på nåt billigt storkok som kan räcka hela veckan. Som tur är så äter de bra på dagis och skola så de är inte så hungriga på kvällen.Jag har pasta, falukorv, kycklingklubbor hemma. Men det kommer inte räcka hela veckan.
    Kolla mitt inlägg nr 200 på sid 20. Går att minska på köttfärsen till ½ kg om man vill.
  • inze
    pusselbitar skrev 2008-11-10 10:05:22 följande:
    Vad ska man tillaga den hela kycklingen i? Vi har ingen lergryta eller liknande?Och vad sjutton har man i den så den får god smak?Har aldrig gjort en hel kyckling så men det låter ju jättebilligt om man får till det.
    Jag delar alltid kycklingen i halvor som jag steker i ugnen. Ungefär så här:

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=1880
  • inze
    MymlanMy skrev 2008-12-01 23:37:10 följande:
    Hej!Jag undrar om du eller någon annan skulle vilja dela med sig av receptet på morotssoppa? Jag blev sugen men saknar gott recept.

Jag gillar den med lite rosmarin i så jag brukar följa det här receptet ungefär:

Morotssoppa

Ingredienser 4 port
    1 kg morötter
    1 gul lök
    1 msk olivolja
    1 l vatten
    2 msk flytande grönsaksbuljong el 2 tärningar
    2 tsk rosmarin
    salt och peppar
    2 dl Matlagningsgrädde el liknande

Tillagning
    1. Skala och dela alla rotfrukter i mindre bitar.
    2. Värm olivoljan i en kastrull och bryn rotfrukterna i 2 min.
    3. Slå över grönsaksfond /el tärnigar och vatten och låt koka under lock tills det blir mjukt. 4. Mixa rotfrukterna.
    5. Tillsätt rosmarin, grädde, salt och peppar.
    6. Koka upp och servera med bröd.

• inze
    crimson skrev 2008-12-09 23:39:25 följande:
    men jag har för mig att det var mer "bitar kött" i den man fick i skolan
    I den vi fick var det Salta biten (undrar om det finns fortfarande).
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!