• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • Mammajessi

Dagens middag!!!

Recept på Bulgur soppa.

2dl Bulgur
    1 morot
    1 gul lök
    2-3 vitlöksklyftor
    1 röd paprika
    1 gul paprika
    1 purjolök
    2 l grönsaks buljong
    1msk paprika pulver
    2msk tomat pure
    olivolja
    salt & peppar

Ansa och skiva alla grönsaker.
    Fräs dem i en skvätt olivolja o en stor kastrull.
    Tillsätt bulgur, och rör ner paprika pulvret och tomatpuren.
    Häll i buljongen.
    låt soppan koka under lock 30min.
    smaka av med salt & peppar.

Scones till 2pers   gräddningstid 10min.

4 1/2 dl vetemjöl (eller grahamsmjöl)
    2tsk bakpulver
    1/1 tsk salt
    50g margarin
    2 dl mjölk eller filmjölk

sätt ugnen på 250¤
    smörj en plåt
    blanda mjöl, bakpulver,salt i en skål.
    finfördela margarinet i mjöl blandningen.
    tillsätt mjölk och arbeta med trä sked till en smidig deg.
    dela degen i två delar.
    lägg dem på plåten och med en mjölad hand trycker du dom runda, ca 2cm tjocka.
    nagga dem med en gaffel.
    grädda i mitten av ugnen i 10 min.

Ät scones nygräddade.

mumms...
    smaklig måltid.
  • Kaldorei

den där soppan såg jag på baksidan av bulgurpaketet å tänkte göra. men det blir aldrig av...men man kanske skulle ta å göra den nån dag dock =)

Mammajessi skrev 2008-10-17 12:35:23 följande:
    Dagens middag!!!
    Recept på Bulgur soppa.2dl Bulgur1 morot1 gul lök2-3 vitlöksklyftor1 röd paprika1 gul paprika1 purjolök2 l grönsaks buljong1msk paprika pulver2msk tomat pureolivoljasalt & pepparAnsa och skiva alla grönsaker. Fräs dem i en skvätt olivolja o en stor kastrull.Tillsätt bulgur, och rör ner paprika pulvret och tomatpuren.Häll i buljongen.låt soppan koka under lock 30min.smaka av med salt & peppar.Scones till 2pers   gräddningstid 10min.4 1/2 dl vetemjöl (eller grahamsmjöl)2tsk bakpulver1/1 tsk salt50g margarin2 dl mjölk eller filmjölksätt ugnen på 250¤smörj en plåtblanda mjöl, bakpulver,salt i en skål.finfördela margarinet i mjöl blandningen.tillsätt mjölk och arbeta med trä sked till en smidig deg.dela degen i två delar.lägg dem på plåten och med en mjölad hand trycker du dom runda, ca 2cm tjocka.nagga dem med en gaffel.grädda i mitten av ugnen i 10 min.Ät scones nygräddade.mumms...smaklig måltid.
  • tjorven80

CILLI CON CARNE..
    eller hur det stavas..

• Vombell

Enkel Eijla Special

Stek köttfärs, krydda valfria kryddor + en buljongtärning. Häll i lite vatten. Skala och skiva potatis tunt. Smöra en form. Varva potatis och köttfärs, potatis överst. Krydda lite med salt och peppar. In i ugnen 200 grader i ca 45 min. Jag brukar hälla på en skvätt grädde innan jag sätter in formen i ugnen men i ursprungsreceptet är det inte så.
    Serveras med lingonsylt och rivna morötter.

Alla gillar detta! Enkelt och BILLIGT!!

• tjorven80
    Vombell skrev 2008-10-22 18:18:24 följande:
    Enkel Eijla SpecialStek köttfärs, krydda valfria kryddor + en buljongtärning. Häll i lite vatten. Skala och skiva potatis tunt. Smöra en form. Varva potatis och köttfärs, potatis överst. Krydda lite med salt och peppar. In i ugnen 200 grader i ca 45 min. Jag brukar hälla på en skvätt grädde innan jag sätter in formen i ugnen men i ursprungsreceptet är det inte så. Serveras med lingonsylt och rivna morötter. Alla gillar detta! Enkelt och BILLIGT!!
    vvi har paprika ärtter och morötter i vår variant...
    sweet cilli sås grädde myskot  blir en helt annan rätt, men god
  • Barbamami
    villemo07 skrev 2008-10-09 19:32:34 följande:
    Palt Pitepalt Ett gott paltrecept med ex. mandelpotatis, kornmjöl, vetemjöl och fläsk. Koka palten och servera med lingonsylt och kallt smör (som får smälta över palten). Flatpalt heter platt palt utan fläskfyllning, dessa kokas bara 30 minuter (serveras dock med stekt fläsk och lingon). Flatpalt funkar också för vegetarianer då kan man servera lingonsylt till förstås. Nåt salt är också gott till då som ex. stekt halloumiost. Ingredienser till recept 1 kg mandelpotatis eller annan mjölig vinterpotatis (ej färsk...) 1,5 tsk salt 3 dl kornmjöl 2 dl vetemjöl 200 gram rimmat fläsk Smör och lingonsylt till servering Tillagning av recept Skala potatisen och riv dem fint (går lättast i matberedare). I en stor bunke blandar du sen paltsmeten av potatien, mjölet och saltet. Låt stå och svälla en stund så blir paltdegen fastare och bättre. Sätt på en stor kastrull med ca 3 liter vatten och 1,5 msk salt. Skär fläsket i små tärningar. (Forma degen till 12 runda bullar. Platta till dem lite och gör en fördjupning i varje. Fördela fläsket i palten. Vik upp kanterna och förslut palten till bollar.) brukar ha fläsk+lök vid sidan om... Lägg dem i kokande vatten och låt sjuda eller koka svagt i 45 minuter till en timme. Portioner : 4 portioner palt, Pitepalt gör så mkt du orkar skala(potatis alltså) å frys in.... mums!!!!
    Ååååååå PALT! det ska jag göra snart. Mättar många magar för billig peng, man måste bara se till att ha en stor paltgryta.
  • tempo21

Jag brukar linda falukorv med bacon och köra i ugnen tills baconet är färdigt. Till det serveras pasta.
    Jag gillar inte korv egentligen men det här är supergott och även jag äter massor. Barnen älskar det.

Vart du än vänder dig så har du skinkan där bak...
  • tjorven80

snart är det dax för tomte gröten..  

• busfröna

snart dax?! här kör vi med d redan stundvis

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!