• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • lollajapp

Sparar denna tråd för framtida behov då jag kommer att ha väldigt dålig ekonomi framöver.

• bobhund1234

Baljväxter (bönor, linser och ärter) är billiga pch mycket proteinrika. De kan ersätta kött som proteinkälla i en måltid.

• Hansen
    Vombell skrev 2008-10-22 18:18:24 följande:
    Enkel Eijla SpecialStek köttfärs, krydda valfria kryddor + en buljongtärning. Häll i lite vatten. Skala och skiva potatis tunt. Smöra en form. Varva potatis och köttfärs, potatis överst. Krydda lite med salt och peppar. In i ugnen 200 grader i ca 45 min. Jag brukar hälla på en skvätt grädde innan jag sätter in formen i ugnen men i ursprungsreceptet är det inte så. Serveras med lingonsylt och rivna morötter. Alla gillar detta! Enkelt och BILLIGT!!
    Den brukar jag göra! Men brukar ha i en påse tacokryddmix i köttfärsen istället, hur gott som helst!
  • aihpoz
    Väntarochlängtar skrev 2008-11-09 21:59:39 följande:
    Skulle vilja ha lite goda recept på soppor.. Någon som vill dela med sig??
    Jag me..
    ~* BF 11/3-09 *~
  • tempo21
    Väntarochlängtar skrev 2008-11-09 21:59:39 följande:
    Skulle vilja ha lite goda recept på soppor.. Någon som vill dela med sig??
    Barnens favorit:

Tomatsoppa

En tub tomatpure och vatten

Lägg tomatpure och vatten i en kastrull
    koka upp och skumma av soppan lite. I med en buljong. lite socker då det är tomat som görs iordning. När soppan kokat ordentligt i med den pasta man vill. Koka tills pastan är mjuk. Smaka ev av med lite mer salt.

Försöker komma på hur mkt vatten till en tub tomatpure och det kanske är 2 liter vatten. Jag gör den så ofta så jag använder inte mått längre.
    Vart du än vänder dig så har du skinkan där bak...
  • LanaLee

tempo21:

Blir inte soppan billigare (och förmodligen lika bra) om du köper konserv eller tetrapack med passerade tomater?

En tub puré kostar nog betydligt mer än passerade tomater tänker jag.

Passerade tomater är ju dessutom toppen att ha på hemgjord pizza,i såser, i korvstroganoff som utfyllnad, i soppor m.m

Jag brukar köpa på mig ett litet lager när jag storhandlar på willys. :)

• pusselbitar

Bakad potatis med tonfiskröra.

5 dl gräddfil
    1 burk avrunnen tonfisk
    rödlök
    Kryddor efter smak

Bakpotatisen gör vi av vanlig potatis, mycket billigare än att köpa bakpotatis.

Toppentråd!

• pusselbitar

Vad ska man tillaga den hela kycklingen i? Vi har ingen lergryta eller liknande?
    Och vad sjutton har man i den så den får god smak?

Har aldrig gjort en hel kyckling så men det låter ju jättebilligt om man får till det.

• inze
    pusselbitar skrev 2008-11-10 10:05:22 följande:
    Vad ska man tillaga den hela kycklingen i? Vi har ingen lergryta eller liknande?Och vad sjutton har man i den så den får god smak?Har aldrig gjort en hel kyckling så men det låter ju jättebilligt om man får till det.
    Jag delar alltid kycklingen i halvor som jag steker i ugnen. Ungefär så här:

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=1880
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!