Inlägg från: pusselbitar |Visa alla inlägg
  • pusselbitar

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Bakad potatis med tonfiskröra.

5 dl gräddfil
    1 burk avrunnen tonfisk
    rödlök
    Kryddor efter smak

Bakpotatisen gör vi av vanlig potatis, mycket billigare än att köpa bakpotatis.

Toppentråd!

• pusselbitar

Vad ska man tillaga den hela kycklingen i? Vi har ingen lergryta eller liknande?
    Och vad sjutton har man i den så den får god smak?

Har aldrig gjort en hel kyckling så men det låter ju jättebilligt om man får till det.

• pusselbitar
    mistierioso7 skrev 2008-11-10 12:37:43 följande:
    Jag gör tomatsoppa med lök och/eller vitlök, passerade tomater, vatten, fryst/torkad basilika, en buljongtärning, en dutt tomatpuré, salt, peppar.. Har i tortellini eller pasta eller äter den som den är med hembakat bröd gjort på jäst, vatten, olivolja, mjöl och salt!Den som vill ha recept kan få det mer utförligt!Gör också en underbar tomatsås med linser och morötter!Häller ihop en burk/tetra tomatkross, några finrivna morötter, en tetra/burk vatten, oregano, en buljongtärning, lite örtsalt, lite svartpeppar, en dutt sambal oelek om man vill, lite tomatpuré om man har, en nya socker, en pressad vitlöksklyfta eller vitlökskrydda och så drygt 1 dl röda linser i en kastrull och låter puttra i 30 minuter.Serverar med pasta, så gott och billigt!
    Jag vill gärna ha utförliga recept både på soppan och brödet!
  • pusselbitar
    crimson skrev 2008-11-25 00:22:45 följande:
    Idag åt vi kycklingfile som var köpt på extrapris (2kg för 59 kr) Till det ris och cafe de paris sås. Under 50 kr, gott var det oxå :)
    vart sjutton hittade du så billig kycklingfile?

Igår köpte vi färsk lax för 39 kr kilot. Så mycket billligare än att köpa små frysta laxfileer.
  • pusselbitar
    crimson skrev 2008-11-25 16:49:46 följande:
    min familj (jag, sambon och 6-mån dotter) handlar mat för 3500kr varje månad. Inklusive blöjor och barnmat. Jag lägger 875kr i 4 kuvert som jag skriver veckonr på. Om jag handlar för mindre än 875 lägger jag det i en "plusburk" som man får ta av om man ska köpa nått extra, typp godis eller hämtmat. Varje söndag bestämmer vi vad vi ska äta i veckan sen åker jag och handlar varje måndag. Då handlar jag allt som behövs under veckan. Inkl grönsaker, frukt, mjölk osv...Det finns inget som inte håller sig i en vecka, bröd fryser jag in och nån gång per vecka bakar jag eget. Jag har börjat göra s.k. 2-veckorsallad som finns här i tråden. Jätegod!!! Då gör man sallad på nåndagen och så håller den i två veckor. Den tar dock slltid slut efter en vecka. Jag har gjort det ganska lät att inte handla för mycket saker eftersom jag bara handlar 4ggr per månad. Ibland blir det ju nån extragång om jag glömt nått.
    Det är verkligen ett förslag vi borde sno ... Tack!
  • pusselbitar
    crimson skrev 2008-11-25 09:51:02 följande:
    på willys
    Den här veckan?!

Varfrö har vi missat det?! Förvånad
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!