Inlägg från: tempo21 |Visa alla inlägg
  • tempo21

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Jag brukar linda falukorv med bacon och köra i ugnen tills baconet är färdigt. Till det serveras pasta.
    Jag gillar inte korv egentligen men det här är supergott och även jag äter massor. Barnen älskar det.

Vart du än vänder dig så har du skinkan där bak...
  • tempo21
    Prettypink skrev 2008-11-05 21:34:42 följande:
    Jag tycker det är krångligt med "tomtegröt". Gör ni egen? Jag köper ibland på korv. Fat det är godare att göra själv!!
    Köp Pama Minutris. gröten blir färdig på 3 min
  • tempo21
    MariaN skrev 2008-11-06 13:58:36 följande:
    någon som vet nåt billigt man kan göra med kassler?
    Skivar eller strimlar kasslern, steker lätt, in i en ungsform, på med strimlad paprika och häll på vanlig hemmagjord brunsås och in i ugnen och låt det puttra så paprikan blir mjuk. Serveras med potatis eller ris
  • tempo21
    Himmelkropp skrev 2008-11-06 14:36:40 följande:
    Svar på #278Potatis, purjolök, buljong?
    mm det är så jag brukar göra den. Eller med lök istället för purjolök.
    Den brukar funka kanon när jag är knasig i magen och inte vill äta egentligen.

Kokar upp potatisen med löken och skickar i en buljong. Brukar oftast inte behövas nåt mer. Koka tills potatisen är mjuk. Vill man kan man lägga i liiite pasta med.
  • tempo21
    Snurrmamma skrev 2008-11-06 20:30:47 följande:
    man behöver inget annat asså? vad för buljong?  har inte äti de på flera år men kommer ihåg att ja älskar den soppan
    Kött eller grönsaksbuljong. Helt efter smak. Gör jag en stor sats brukar jag ha av båda
  • tempo21

jag har 100:- kvar till den 20e som ska räcka till frukt till sonen i skolan, mjölk och mat till 3 barn fram till söndagen.

Nåt tips på nåt billigt storkok som kan räcka hela veckan. Som tur är så äter de bra på dagis och skola så de är inte så hungriga på kvällen.

Jag har pasta, falukorv, kycklingklubbor hemma. Men det kommer inte räcka hela veckan.

• tempo21
    Melisabeth skrev 2008-11-09 17:53:36 följande:
    Kan ju lika gärna lägga förslag här. Eftersom vi har handlat på väldigt bra erbjudanden så inser jag att grejerna i regel inte blir lika billiga, men billiga oavsett är de. Dessutom laktosfritt - så lite dyrare pga det. Senaste veckorna har vi hör hemma ätit bland annat: Morotssoppa m nybakad foccacia = 2,50 per portion Broccolisoppa m nybakat havrebröd = 3,50 kr per portion Raggmunk m morötter = 2 spänn per portion Låter kanske lite snålt, men går ju att vara med "köttigare" saker, eller göra mindre portioner och äta "kött" till. Sen har jag lite svårt att se 50 kr och där runt som billig mat oavsett, men jag är å andra sidan snål också
    ah barnen älskar soppa och det är ju ok kvällsmat.

Var till min mamma idag och erkände att jag varit toksugen på  kött på det senaste och jag fick ett bekymrat du är väl inte gravid igen.

Nej tyckte jag har bara ätit lite dåligt. Jag har knappt några pengar kvar och det viktigaste är att barnen får äta. sen får jag ta det som är över. Jag äter ju inte allt då min utmattningsdepression påverkar min aptit.

Så mamma började gräva runt i köket så nu fick jag med mig:

stor bit högrev
    ägg
    mjöl
    tomater
    frukt
    riktigt smör
    fetaost
    potatis
    köttbullar
    cevapcici
    en hel rökt sik
    nybakat bröd
    kaviar

så nu kan jag lägga min hundring på mjölk och mer ägg och så kan jag tanka för 50:- med

Min mamma är toppen
  • tempo21
    Melisabeth skrev 2008-11-09 21:01:11 följande:
    Härligt med en snäll mor Ja jag tycker soppa funkar bra som "mindre" lagat mål Gott också ju.
    mm och då de äter så mkt på dagis.. då pratar jag om 2-3 portioner så är de inte så hungriga på tungmat.
    Imorgon tänkte jag lyxa och göra pannkakor åt dem och så ska det bli gryta på högreven.

Glömde bort att jag fick frysta ärtor, krossade tomater och en burk majs med.
  • tempo21
    Väntarochlängtar skrev 2008-11-09 21:59:39 följande:
    Skulle vilja ha lite goda recept på soppor.. Någon som vill dela med sig??
    Barnens favorit:

Tomatsoppa

En tub tomatpure och vatten

Lägg tomatpure och vatten i en kastrull
    koka upp och skumma av soppan lite. I med en buljong. lite socker då det är tomat som görs iordning. När soppan kokat ordentligt i med den pasta man vill. Koka tills pastan är mjuk. Smaka ev av med lite mer salt.

Försöker komma på hur mkt vatten till en tub tomatpure och det kanske är 2 liter vatten. Jag gör den så ofta så jag använder inte mått längre.
  • tempo21
    LanaLee skrev 2008-11-10 02:25:17 följande:
    tempo21: Blir inte soppan billigare (och förmodligen lika bra) om du köper konserv eller tetrapack med passerade tomater? En tub puré kostar nog betydligt mer än passerade tomater tänker jag. Passerade tomater är ju dessutom toppen att ha på hemgjord pizza,i såser, i korvstroganoff som utfyllnad, i soppor m.m Jag brukar köpa på mig ett litet lager när jag storhandlar på willys. :)
    Nja den här soppan blir nog inte lika bra på passerade tomater och som nån svarade så kostar en tub tomatpure 5.90 på Willys.
    Tomatpure är även saltad och det är inte passerade tomater.

Tipsar verkligen om att köpa de billiga tomatpureerna för det stora märket som är lite dyrare har konserveringsmedel i med om jag minns rätt men de billiga har bara tomat och salt i.
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!