• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • Anna M

korv med bröd
    spenatsoppa med kokt ägg

• mal
    Bumblebina skrev 2008-09-26 09:52:51 följande:
    Köpte för nåt år sedan två böcker som är jättebra! "Matbok för fattig gourmet" och "Snabbt och enkelt för fattig gourmet". Båda är skrivna av Lotten Thörngren och utgivna av Bokförlaget Semic. De är toppen med massor av bra tips. De var (konstigt nog) inte särskilt dyra heller, kanske 30:- styck. Vi lagar mycket ur dem och har hittat riktiga favoriter som vi lagar även om det inte är kassakris!
    Nu har jag beställt en bok av Lotten Thörngren, fanns tyvärr inte de titlarna men köpte en som heter "Billiga maten". Hoppas jag kommer bli nöjd!
  • Ms Leia

Någon som vill förklara närmare hur man tillagar en hel kyckling?

• Dysch

Kryddar den och lägger ner den i en lergryta o in i ugnen.
    Den tillagar sej själv där i Kanonbra och blir jättegott

• vänat

Soppor och grytor är billig mat och blir mycket av köper man dessutom grönsaker efter sesong och evt kött som liggre bra i pris får man ner kosnde yttreligar på soppan eller grytan.

• Kaldorei

BÖNOR säger jag bara, skitbra att dryga ut tex köttfärssåsen med så kanske en 500g förpackning räcker 2 ggr eller så. å gott är det också =)

• Kaldorei

Ja, om inte inkromet är utplockat så gör man ju det då. men oftast ligger inkromet i en liten påse inuti, så får man plocka ut påsen bara.

Jag brukar göra såhär bara. skitenkelt

Blandar en röra på plja, soja å kryddor,som jag penlar in kycklingen med. sen brukar jag krossa några vitlöksklyftor och lägga dem inuti kycklingen. å sen in i ugnen typ. men minns dock inte hur många grader =/ kanske nån annan kan upplysa om gradantal? hur länge kycklingen ska vara inne varierar ju på storleken, men jag brukar nog ha den inne i lite mer än en timme tror jag.

till den brukar jag göra hemgjord currysås, dvs en vqanlig vitsås, med curry i. skitgott =)

Ms Leia skrev 2008-09-30 18:25:12 följande:

Någon som vill förklara närmare hur man tillagar en hel kyckling?
  • Himalya

har för mej att det på kronfågels förpackning till färsk kyckling står det 175 grader. Ca 45 min. Men jag brukar alltid ha den i ugnen längre än så. har den i vanlig ungsform och har då lite vatten i botten för att den inte ska bli torr. Tar ut kycklingen då och då för att ösa lite. Brukar rensa sen och göra curry kyckling på den. Super gott!

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!