Inlägg från: Kaldorei |Visa alla inlägg
  • Kaldorei

Här tipsar vi om BILLIG mat!

BÖNOR säger jag bara, skitbra att dryga ut tex köttfärssåsen med så kanske en 500g förpackning räcker 2 ggr eller så. å gott är det också =)

• Kaldorei

Ja, om inte inkromet är utplockat så gör man ju det då. men oftast ligger inkromet i en liten påse inuti, så får man plocka ut påsen bara.

Jag brukar göra såhär bara. skitenkelt

Blandar en röra på plja, soja å kryddor,som jag penlar in kycklingen med. sen brukar jag krossa några vitlöksklyftor och lägga dem inuti kycklingen. å sen in i ugnen typ. men minns dock inte hur många grader =/ kanske nån annan kan upplysa om gradantal? hur länge kycklingen ska vara inne varierar ju på storleken, men jag brukar nog ha den inne i lite mer än en timme tror jag.

till den brukar jag göra hemgjord currysås, dvs en vqanlig vitsås, med curry i. skitgott =)

Ms Leia skrev 2008-09-30 18:25:12 följande:

Någon som vill förklara närmare hur man tillagar en hel kyckling?
  • Kaldorei

riven OST får man inte glömma ju =) det är ett MÅSTE på langos....
    Misty W skrev 2008-10-02 18:39:58 följande:

Svar på #80
    som man äter me rom , rödlök å gräddfil...
  • Kaldorei

jag brukar göra ungefär lika. fast med champinjoner i också =) DET e gott. ås sen brukar jag ha chilicremefraische istället =)

Yummie skrev 2008-10-09 21:55:53 följande:
    BaconpastaPasta1-2 paket bacon 1 burk creme fraiche (tomat/basilika smak)1 röd eller gul lökEv. 1 röd paprika om man vill ha nåt lite extra i.Stek baconet i bitar. Tillsätt hackad lök och creme fraichen ev paprikan. Koka pastan och blanda sen allt i en kastrull. Ät och njut!
  • Kaldorei

det e skitgott :P släng i lite champinjoner också. å sen toppar man det med lite riven ost med sen :P sååå gott!

Yummie skrev 2008-10-09 23:51:38 följande:
    Har faktiskt funderat på att testa chili creme fraiche till det, ska nog göra det nästa gång.
  • Kaldorei

åååh, vad gott! ÄLSKAR linser! Ska tamejtusan ta å göra det imorgon. Idag vankas något med stora vita bönor i... men har ingen aning vad det blir för nåt.... men blir väl nåt ihopplock av det som finns hemma antar jag =)

miasz skrev 2008-10-10 17:15:45 följande:
    Linssoppa!I de mängder man vill:LinserBurk tomatkross/puréPotatisMorötterBuljongtärningGrädde (inget måste)Indiska kryddor, typ Garam Masala blir gott, men går lika bra med peppar, persilja och örtkyddor!
  • Kaldorei

Fast så gör itne jag =) utan jag bandar i cremefraischen när jag stekt klart alla saker =)

crimson skrev 2008-10-12 00:24:29 följande:
    Idag gjorde jag er baconpasta.Stekte  lök, vitlök och champinjoner tills löken var mjuk. I med två pkt bacon. Lite bladpersilja som jag har i min köksodling och lite riven permesan. Serverade med pasta och en burk creme fraiche chili/tomat på sidan. Det var jättegott och det finns kvar till matlåda till imorrn (vi är bara två st)
  • Kaldorei

har precis gjort en lins å bön gryta :)

lite röda linser, en burk blandade bönor, en gul lök, 2 vitlöksklyftor, lite sambaloelek åsså bulgur till. å guuud så gott det blev =)

• Kaldorei

oj. glömde en burk krossade tomater =) å om man vill kan man ha gräddfil eller turkisk yogurth top till =)

Kaldorei skrev 2008-10-16 22:41:14 följande:
    har precis gjort en lins å bön gryta :)lite röda linser, en burk blandade bönor, en gul lök, 2 vitlöksklyftor, lite sambaloelek åsså bulgur till. å guuud så gott det blev =)
  • Kaldorei

den där soppan såg jag på baksidan av bulgurpaketet å tänkte göra. men det blir aldrig av...men man kanske skulle ta å göra den nån dag dock =)

Mammajessi skrev 2008-10-17 12:35:23 följande:
    Dagens middag!!!
    Recept på Bulgur soppa.2dl Bulgur1 morot1 gul lök2-3 vitlöksklyftor1 röd paprika1 gul paprika1 purjolök2 l grönsaks buljong1msk paprika pulver2msk tomat pureolivoljasalt & pepparAnsa och skiva alla grönsaker. Fräs dem i en skvätt olivolja o en stor kastrull.Tillsätt bulgur, och rör ner paprika pulvret och tomatpuren.Häll i buljongen.låt soppan koka under lock 30min.smaka av med salt & peppar.Scones till 2pers   gräddningstid 10min.4 1/2 dl vetemjöl (eller grahamsmjöl)2tsk bakpulver1/1 tsk salt50g margarin2 dl mjölk eller filmjölksätt ugnen på 250¤smörj en plåtblanda mjöl, bakpulver,salt i en skål.finfördela margarinet i mjöl blandningen.tillsätt mjölk och arbeta med trä sked till en smidig deg.dela degen i två delar.lägg dem på plåten och med en mjölad hand trycker du dom runda, ca 2cm tjocka.nagga dem med en gaffel.grädda i mitten av ugnen i 10 min.Ät scones nygräddade.mumms...smaklig måltid.
  • Kaldorei

kycklingklubbor ris och currysås? fast förutsätter iofs att du har ris och curry hemma också. samt mjölk, smör å mjöl.... annars e det en väldigt enkel och billig rätt.

tempo21 skrev 2008-11-08 23:25:04 följande:
    jag har 100:- kvar till den 20e som ska räcka till frukt till sonen i skolan, mjölk och mat till 3 barn fram till söndagen. Nåt tips på nåt billigt storkok som kan räcka hela veckan. Som tur är så äter de bra på dagis och skola så de är inte så hungriga på kvällen.Jag har pasta, falukorv, kycklingklubbor hemma. Men det kommer inte räcka hela veckan.
  • Kaldorei

Tror jag ska göra den nu ikväll jag. fast får bli minus purjolöken, för nån sån har jag inte hemma =(

MariaN skrev 2008-11-10 17:43:31 följande:
    inte? jag gjorde iof inte exakt som på paketet. hade bara ca 1,3 liter vatten och 2 buljongtärningar. grön paprika istället för gul.. annars var det nog samma :)
  • Kaldorei

njae, gjorde den aldrig. kom på att jag har slut på paprikapulver å sånt. det blev bulgur och en baconröra istället.

MariaN skrev 2008-11-11 09:41:12 följande:
    hur blev soppan?
  • Kaldorei

Haha jag måste skratta! :D förlåt! men din version av Pyttipanna lät rolig =) å då menade jag inte direkt själva receptet eller så. haha.
    marre 84 skrev 2008-11-25 23:35:14 följande:

Är det nån som kan recept på tomatsoppa och makaronisoppa som jag inte riktigt vet vad det är min dotter vill äta det..I morgon ska jag göra pitty panna med rödbetor och stekta äggjag brukar lägga extra paprika i pitty pannan när jag steker den det blir jätte gått..jag kan tipsa jätte god matom ni har 2-3 kycklingfiler som man skär i mitten men inte hela typ som en bok och innuti lägger ni skinka och ost salta och peppra, sedan rullar man i hop dom och sätter tandpetare så att den sitte ihopp rullad,man steker dom i stekpannan tills den får en fin färg och så lägger man den i ungnen i 20minnär dom är färdiga så tar ni bort tandpetarna och kär köttet så att det blir fina rullarman kan ha till det ris eller ptatis och lite blandsallad den blir suppergod
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!