• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • Knorrizz

Även fläsk- eller ugnspannkaka

Pastagratäng brukar jag göra på kokt överbliven pasta, stekt köttfärs och kanske nån paprika eller så som man har hemma, ost i och på.. In i ugnen en stund för gratinering... Jättegott!

• Skottan

Billigaste salladen. Pizza sallad. Köpte ett stort huved sisst och de kosta 9 kr. Gjorde pizza sallad på de o har ätit av hela veckan till maten. Jätte smidigt, tar ju lite tid o göra salladen men när man väl gjort den så står den sig upp till en vecka.

I dag ska vi äta raggmunk och bacon och lingonsylt. De e ganska billigt. Potatis 3 kr ägg 3 kr bacon 10 kr och lingon 4 kr = 20 kr

• Angelven

Spaghetti "Lady & Lufsen":

Stek lagom mängd köttbullar i olivolja i stekpanna (jag brukar ta 8 per person)
    Häll över en burk krossad tomat
    Pressa ett par vitlöksklyftor ner i röran
    Krydda med 1 smulad buljongtärning, svartpeppar, oregano (inget salt, finns i buljongen)

Rör runt och låt puttra ett par minuter

Servera med Spaghetti.

Ungarna älskar det - och man kan ha rätt kul "Lady & Lufsen"-style- Romantik för barnfamiljer

Pris ?

Köttbullar ½ paket - 20 kr.
    Tomatburk 5 kr
    Vitlök 1 kr
    Buljongtärning 1 kr
    Spaghetti 10 kr.

Totalt: 37 kr för vardagsromantik

• VildVittra

Jag gör en tonfisk röra med ris.

2 burkar tonfisk i vatten (häll av vattnet)
    1 burk krossade tomater
    1 gul lök
    c.a 1 tesked Sambal Oelek

Ris gärna fulkorn kokat med buljong.

smula tonfisken i en stekpanna....värm/stek upp den med olja och kanske en klick margarin. Stek i grov hackad lök. Häll på Krossad tomat och klicka i sambal oelek, salt och svartpeppar.

detta räcker till: 2 vuxna och 1 barn + mannens matlåda till dagen efter.

Tonfisk c.a 10kr/st (20k)
    krossade tomater 5kr
    1 lök 3kr
    Sambal (?) hmm jag har ju alltid sån hemma. Svårt att säga
    salt och peppar 1 kr

ris vi köper stor pack c.a 20 kr påsen räcker till c.a 4 middagar kanske fler.

Billigt blir det i allafall.

Skulle tro 35 kr för detta.
    Och gott är det också.

ps. Sambal Oelek kan man ju skippa om man inte gillar det eller har små barn. Vår 4 åring gillar det, bara det inte är för mycket. Ds.

• röda naglar

ärtsoppa (om du gör den från scratch)
    rotfruktssoppa.
    ungsstekta rotfrukter med quinoa och en kall sås.

över lag är all vegetarisk mat billigare än kött.

• röda naglar
    Svar på #17

first timer skrev 2008-09-15 20:18:53 följande:
    Spara rester i en 'pyttpåse' i frysen. Istället för att slänga den överblivna korven eller sista köttbiten så fryser vi in det.När påsen är lagom full steker man innehållet tillsammans med potatis.
    ville bara tipsa om att man kan göra samma sak med sina gamla ostskalkar. riv ner dem och frys in och fyll på allt eftersom, så har man riven ost till när man gör paj eller lasagne.
  • röda naglar

en annan goding är:

fräs vitlök och chili
    en tomat
    en morot
    häll i en burk tonfisk

servera med fullkornspasta.

jag brukar äta det som bakismat. det är jättegott.

• Snigel84

Nu går jag efter priserna här i örebro...

Fisk i tomat.
    Vit fisk (alaska pollock fileer) 10-15 kr för tre små
    En laxfile 10 kr
    En burk krossade tomater 4 kr
    Frysta grönsaker 2-3 kr kanske för man använder ju inte hela påsen
    Potatis till det för 5 kr kanske.
    Det blir 30-35 kr ungefär.

Jag steker först fisken som jag delat i mindre bitar. Häller sen på grönsaker o tomat, kryddar o låter koka/puttra en stund. Jättegott!

Köttfärs och ris.
    Stek köttfärs (räcker med ett halvt paket-typ 200 gr). Krydda. Blanda med kokt ris och fryst grönsaksblandning med ärtor i helst. Ät sedan med ketchup.

Köttfärsen brukar kosta 40 kr kilot så det blir 8 kr för den. Grönsakerna kostar kanske 2-3 kr här med. (Jag köper alltid den billigaste varianten). Ris brukar jag köpa billigt på ÖoB så det kanske blir o kosta 2-3 kr. Säg 15 kr för hela måltiden då, tycker jag är billig mat iaf.

För oss räcker fiskgrytan två middagar.

• thissan

Här är en grymt god och billig pastarätt som känns lite lyxigare:

Grovhacka lök och stek en stund i olja.
    häll på passerade tomater,
    krydda med salt, peppar, vitlök, oregano och basilika efter smak,
    låt det puttra ett tag i pannan.
    Hacka mozzarellaost och strö över, rör om tills den smält helt och det blivit en krämig sås.
    Koka pasta (fjärilar, skruvar el likn blir bäst)
    Blanda ihop pastan med såsen.
    Klart! Glad

Så sjukt gott! Och barn brukar älska det.

Har inga exakta mått men en av varje (1 lök, 1 pkt passerade, 1 mozzarella) brukar räcka till 2-3 personer. Ex 1 vuxen och 2 barn.

Kostnaden blir nästan minimal om man väl har alla kryddor och så hemma.

• Snigel84

Nåt annat billigt jag brukar göra är rotfruktssoppa, linssoppa, ärtsoppa, spenatsoppa. Grönsaksbiffar med linser och kokt potatis. Makaroner och stekt bacon, pannkaka, våfflor, köttfärssås (räcker oftast tre middagar hos oss).

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!