Inlägg från: röda naglar |Visa alla inlägg
  • röda naglar

Här tipsar vi om BILLIG mat!

ärtsoppa (om du gör den från scratch)
    rotfruktssoppa.
    ungsstekta rotfrukter med quinoa och en kall sås.

över lag är all vegetarisk mat billigare än kött.

• röda naglar
    Svar på #17

first timer skrev 2008-09-15 20:18:53 följande:
    Spara rester i en 'pyttpåse' i frysen. Istället för att slänga den överblivna korven eller sista köttbiten så fryser vi in det.När påsen är lagom full steker man innehållet tillsammans med potatis.
    ville bara tipsa om att man kan göra samma sak med sina gamla ostskalkar. riv ner dem och frys in och fyll på allt eftersom, så har man riven ost till när man gör paj eller lasagne.
  • röda naglar

en annan goding är:

fräs vitlök och chili
    en tomat
    en morot
    häll i en burk tonfisk

servera med fullkornspasta.

jag brukar äta det som bakismat. det är jättegott.

• röda naglar

tomatsoppa är ju jäkligt billigt att göra också speciellt om man gör billighetsversionen:

fräs lök och vitlök.
    häll på krossade tomater.
    krydda med basilika och oregano.

sen kan man ju ha vitlöksbröd eller nått till om man vill. eller kasta ner andra goa grejer i soppan som man har hemma.

• röda naglar

idag gjorde jag mormors broccolisoppa med currysmak. den är rätt billig att göra, snabb och JÄVLIGT god:

- 2 lökar.
    - 150g broccoli.
    - 2-3 medelstora morötter.
    - 1½ buljongtärning.
    - 1 krm curry (eller mer)
    - 12 dl vatten.
    - 2 tsk mjöl.
    - 1 dl matlagningsgrädde.

fräs hackad lök i smör & curry. häll i riven morot & broccoli. häll på vatten & buljong. koka 6-8 min. red med mjöl & matlagningsgrädde. smaka av med salt & vitpeppar.

• röda naglar

snabbt, enkelt och billigt!
    linssoppa:
    lök. vitlök. chili. morötter. en burk krossade tomater. röda linser. buljong.

fräs lök o vitlök. i med morötter. häll på krossade tomater, buljong och röda linser. krydda med chili. låt koka i 10 min. färdigt.

• röda naglar

raggmunk! det åt jag idag, och det var jäkligt billigt och gott!!!

8-10 potatisar. (rårivna)
    2 dl mjöl.
    5 dl mjölk.
    1 ägg.
    1½ tsk salt.

blanda ihop allt utan potatis till en smet. tillsätt potatisen. stek i smör. servera med rårörda lingon, och om man är köttätare kan man ha bacon till.

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!