Inlägg från: tjorven80 |Visa alla inlägg
  • tjorven80

Här tipsar vi om BILLIG mat!

falukorv ,lök, morötter, röd paprika, mjölk
    bryn korv lök paprika.. krydda peppar salt cayenne paprikapullver salt. köttbuljong..
    släng på lite mjöl rör runt häl på mjölk rör runt så det inte klumpar sig.. i med lite tomatpre eller ketchup..

förväl morötterna och i med dom med.. ris eller pasta till

billig men lyxig korv stroganoff!!!!!!!!

• tjorven80

gränsaks gryta

morötter potatis palsternacka. lök, paprika, (vi har köttbullar i)
    köttbuljon.
    salt peppar lite paprika pulver, cayenne, oh mycket kryddpeppar..
    knäcke bröd och ost till.. bra mellan nål kvällsmat..

• tjorven80
    röda naglar skrev 2008-09-18 21:45:16 följande:
    Svar på #17first timer skrev 2008-09-15 20:18:53 följande: ville bara tipsa om att man kan göra samma sak med sina gamla ostskalkar. riv ner dem och frys in och fyll på allt eftersom, så har man riven ost till när man gör paj eller lasagne.
    så gör vi med ex bananer till somthies.. paprikor man inte hinner använda eller purjolök.. små käcka lådor i frysen.. lätt att ta fram när det behövs..

hemlis.. fryser även in vin om det blir lite över någon gång.. perfekt till matlagningen..
  • tjorven80
    Angelven skrev 2008-09-18 23:34:54 följande:
    Inget att skämmas över - Nigella gör ju så också
    skönt att höra....... trodde jag var ensa´m om att aldrig lyckas dra i mig en hel flarra.. ha ha ha
  • tjorven80
    quilla skrev 2008-09-20 23:02:23 följande:
    Annars är ju "punkgryta" alltid gott.Blandade grönsker, kikärtor eller röda linser, vitlök, tillsammans med krossade tomater. Låt puttra.  För att lyxa till det kan man ta grädde och creme fraige i grytan. Funkar till både ris, potatis och pasta.
    skriv gärna lite mer exakt om du orkar .. blev gör sugen på att testa den men vill veta lite mer hur du gör den.. (hoppas du  inte tar illa upp)
  • tjorven80

jag gjorde brocooli soppa härom dagen, det var ju gätte gott.. kände mig lite spärread till ideen..
    men jag gillar ju broccoli så..
    men hos oss heter den spindelmannen soppa!

quilla skrev 2008-09-22 22:25:15 följande:
    Tar absolut inte illa upp! Det är super enkelt. Det är ju inte ett recept direkt, utan mer ett hopkok av det man har hemma...Värm olja i en panna.Pressa i två vitlöksklyftor.Ös i diverse grönsker i pannan (kan tex vara paprika, majs, lök, purjo, squach)Häll i en burk krossade tomater och en buljongtärning ev lite vatten.Och sedan röda eller gröna linser alt kikärtor på burk.Om du använder torra röda linser så låter du grytan puttra tills de har mjuknat, andra bönor bör du blötlägga innan.Kryddor efter smak.Jag gillar att ha mkt chili, men det funkar ju med andra kryddor också.Om du vill ha krämigare konsistens tar du i lite grädde eller creme fraige.Billigt, gott och nyttigt.
    TACK!!!!!!!!!!! skall testa i morgon..
  • tjorven80

kanske bakad potatis med någon go röra.. kyrry kyckling.. eller skaldjurs röra?

• tjorven80
    scaniae skrev 2008-09-26 08:43:15 följande:
    -Var det inte meningen att tråden skulle handla om BILLIG Mat??
    hur dyra är en påse frysta räkor? 30kr på vår dyra coop nära butik. räcker till massor av gånggger.
     en keso och en lök och en potatis..
    vet inte hur morgon trött du är men enligt min matte håller det budgeten utan problem.. (behöver ju inte vara färska räkor varje gång.. om det nu skall vara budget mat..)
    sorry om du känner att det är för dyrt för er.. det är ju ändå bara tipps till folk..
    alla gör ju som dom vill. eller? Flört
  • tjorven80
    Zanna1983 skrev 2008-09-26 09:42:54 följande:
     Jag kollar alltid reklamen på måndagen så jag kan lyckas köpa fläskfilé för 59:-/kg och en filé räcker till 4-5 personer beroende på vad du gör och då blir det inte dyrt.
    vi kan köpa dom för 49kr/kg i bland här..
    det blir lilligare än de flästa kött typer.. en billig hemma gjord grön eller rose peppar sås och hemma gjorda pomes.. super lyxigt  BILLIGT och gott
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!