• Make a wish

Unga föräldrar, hur har ni råd?

Hej alla unag föräldrar där ute!!!
    Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?
  • SaraSara

Make a wish skrev 2008-08-30 22:03:35 följande:

Hej alla unag föräldrar där ute!!! Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??
    Hmmm... vilken åldersgrupp är det du tänker på när du säger "unga föräldrar"?
    Hur man har råd med allt beror väl egentligen på ålder, utan livssituation.... Finns även "äldre" föräldrar som har svårt att få ihop ekonomin och behöver hjälp från soc.
  • IsabellesMamma

Hej Hej, Sambon Jobbar och får ut en bra lön varje månad, jag får dock lägsta föräldrapening ca 4500 kr, Hyra på 4000 kr månaden (= Fortfarande pengar över när allt e betalt inkl. Mat (= Det gäller att prioritera vad man vill ha. Den som spar han har(=

• princess of hearts

Vi har klarat oss genom att vi fått saker utav släktingar och bekanta. Sedan får man ju leva snålt, så är det. Nu går mitt hem runt på mitt studielån. Bor i studentlägenhet som vi flyttade till för två månader sedan. Det är alltså jag och Gunnar (sonen) som bor här. Gunnars pappa bor också i studentlägenhet och har liknande ekonomi och situation. Vi hjälps åt mycket. Både när det gäller tid och pengar.

• Plutteli

Jag och min sambo klarar oss bra med våran dotter, vi bor i en trea, han har endast studielån/bidrag på ca 7000:- i månaden och jag får 4400:- i Fp samt barnbidraget på 1050:-. Vi betalar våran hyra och alla räkningar och har råd med mat och blöjor etc. Vårat barn har allt hon behöver, vi köper dock så gott som inga kläder alls (har köpt totalt 6 plagg till henne) eftersom vi får massor med kläder från vänner och bekanta som har barn som är ca året äldre än vad hon är. Lite nytt hat vi också fått som födelsedags presenter. De få leksaker hon behöver just nu har vi skaffat på rea för under hundralappen /st. Förstår inte varför så många hakar upp sig på det materiella, det är inget fel i begagnade kläder och prylar om de fortfarande är helt och fungerar. Tror inte en sekund att våran dotter har det sämre än barn med äldre föräldrar som har mer pengar än vad vi har.

• Ellen081227

Plutteli. jag håller helt med dig. barn som har tilgång till vilka saker dom vill växer oftast upp och blir väldigt materiella själva. inte så kul eller bra. den som spar han har och lär man barnen det så uppskattar dom nog mer de saker som dom får eller kan köpa själva.

• MarieHJ
    Plutteli skrev 2008-10-08 13:03:59 följande:
    Jag och min sambo klarar oss bra med våran dotter, vi bor i en trea, han har endast studielån/bidrag på ca 7000:- i månaden och jag får 4400:- i Fp samt barnbidraget på 1050:-. Vi betalar våran hyra och alla räkningar och har råd med mat och blöjor etc. Vårat barn har allt hon behöver, vi köper dock så gott som inga kläder alls (har köpt totalt 6 plagg till henne) eftersom vi får massor med kläder från vänner och bekanta som har barn som är ca året äldre än vad hon är. Lite nytt hat vi också fått som födelsedags presenter. De få leksaker hon behöver just nu har vi skaffat på rea för under hundralappen /st. Förstår inte varför så många hakar upp sig på det materiella, det är inget fel i begagnade kläder och prylar om de fortfarande är helt och fungerar. Tror inte en sekund att våran dotter har det sämre än barn med äldre föräldrar som har mer pengar än vad vi har.
    Håller med dig! Tror inte barn mår bättre för att dom har "det senaste" eller helt nytt. Min morfar växte upp och lekte med trägubbar och han va det minnsan inget fel på,haha..
  • MsRahkonen

Det räcker att barn har det som behövs, rena kläder, mat och kärleksfull miljö så klarar dom sig bra.

• Plutteli

Kul att folk håller med. Fick själv mota en hel del kritik när jag blev gravid eftersom så många undrade hur jag och min sambo skulle klara oss ekonomiskt. Mycket snack om att vi inte skulle kunna köpa det som behövs etc. Har som sagt inte varit några problem. Visst, nästan allt dyrare vi har är begagnat (typ spjälsäng, barnvagn osv) men allt är ändå helt och snyggt. Har inte fått pengar från mina föräldrar och inte från soc heller. Det hela handlar om prioriteringar. Funderar ibland på vart världen är på väg om man inte kan anses vara en bra förälder bara för att mitt barn inte har en vinteroverall som kostade över 1000:-....

• Catti87

Ja du, vi jobbar och får FP efter det. Även vi unga föräldrar.

BF 090115 ♥
  • MsRahkonen

Har hur mkt ärvda kläder som helst och det är minst lika kul att få en påse full med ärvda kläder som att köpa en full påse. Kläderna är ju nya för en själv vilket fall som helst. Å man brukar ju inte direkt få trasiga kläder när man ärver eller lånar.

Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?