• Make a wish

Unga föräldrar, hur har ni råd?

Hej alla unag föräldrar där ute!!!
    Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?
  • Abessiniern
    j0sefin skrev 2008-09-28 09:47:34 följande:
    Jag tycker bara det är skit att vi som jobbar ska behöva betala för er som skaffar barn utan jobb. Tycker det är så jäkla ansvarslöst!
    Fast vore det bättre om barn med föräldrar utan fast inkomst hamnade på gatan? Om man nu får hjälp av soc några år så finns det ju inget som säger att man inte kommer att arbeta och betala skatt lite längre fram.
  • MarieHJ
    frollen skrev 2008-09-28 11:18:07 följande:
    ok.. jag menade inte att vara fördomsfull men eftersom tråden låg under "unga föräldrar" så trodde jag att det var det vi disskuterade? eller? inte pensionärer? ..men men.. tycker man ofta ser "vi klarar oss på min sambos inkomst" eller "jag bor hemma hos mamma så länge så jag slipper ta lån" ..osv. det tycker inte jag är att ta ansvar? eller?
    Vad är det för fel om man nu klarar sig på sambons inkomst då?? Jag har lägsta FP och barnbidrag men detär ändå han som drar in det mesta till boende och annat. Men vi har ju som sagt barn ihop och då blir det ju ofta att man delar..
  • j0sefin
    Abessiniern skrev 2008-09-28 11:33:02 följande:
    Fast vore det bättre om barn med föräldrar utan fast inkomst hamnade på gatan? Om man nu får hjälp av soc några år så finns det ju inget som säger att man inte kommer att arbeta och betala skatt lite längre fram.
    Nä men då ska man ju inte skaffa barn om man inte kan ta hand om det ekonomiskt. Jag är ung själv och kan verkligen inte förstå att man skaffar barn om man inte har pengarna till det. Blir så jävla förbannad varje gång lönen kommer och man vet att mina pengar ska gå till sådana idioter som inte skaffar sig en inkomst innan de skaffar barn. Dem pengarna skulle jag hellre vilja ge till mitt egna barn.
  • Abessiniern
    j0sefin skrev 2008-09-28 17:36:47 följande:
    Nä men då ska man ju inte skaffa barn om man inte kan ta hand om det ekonomiskt. Jag är ung själv och kan verkligen inte förstå att man skaffar barn om man inte har pengarna till det. Blir så jävla förbannad varje gång lönen kommer och man vet att mina pengar ska gå till sådana idioter som inte skaffar sig en inkomst innan de skaffar barn. Dem pengarna skulle jag hellre vilja ge till mitt egna barn.
    Det är ju en annan diskussion hur vårt välfärdssamhälle ser ut, men jag tycker att det är bra på väldigt många sätt. Jag kan hålla med om att det inte är det klokaste att planera att skaffa ett barn om man inte har ekonomiska förutsättningar att ta hand om det. För mig är det inte en personlig rättighet på det sättet. Men det blir inte alltid som man planerar och om alternativet är att en ung mamma och hennes barn hamnar på gatan annars, ja då kan mina skattepengar faktiskt gå till att de får bidrag från Soc.

Det finns många saker i samhället som bekostas av skattemedel som t.ex. hem för ungdomar med narkotikaproblem, avgiftning av narkomaner och alkoholister etc. En alkoholist och en narkomna har ju på sätt och vis valt fel någon gång och det är samhället som får betala. Så att barnfamiljer får pengar till mat och bostad kan jag leva med. Sen är det ju faktiskt så att det finns männiksor i alla åldersgrupper som får pengar från Soc. Jag tycker man ska tänka på hur samhället skulle se ut om Soc inte fanns, vill vi ha det samhället?
  • yeahcarro
    himmelsflickan skrev 2008-09-19 20:28:39 följande:
    Fick barn när vi var 18 och vi bodde då i en tvåa. Jag hade sommarjobbat innan samt jobbat extra efter skolan så vi hade en liten buffert, samt att min man sommarjobbade den sommaren samt jobbade extra. Sedan har han pluggat på högskolan (gör ännu) och får du då studiemedel av csn.I dagsläget bor vi i en trea med andra barnet påväg (är 20 år nu) och pengarna vi får in är barnbidrag, fp, csnpengar, bostadbidrag och ett par tusenlappar i extrapengar som jag jobbat in på kvällar och helger. Totalt ca 12.000 kr och det klarar vi oss gott på. Har drygt en tusenlapp över varje månad som dottern får på ett sparkonto =)
    vad mysigt det lät :)
  • AngelicaF
    j0sefin skrev 2008-09-28 09:47:34 följande:
    Jag tycker bara det är skit att vi som jobbar ska behöva betala för er som skaffar barn utan jobb. Tycker det är så jäkla ansvarslöst!
    Det är väl bra att soc finns? Är också ung, men jobbar dock och har inte soc. Men jag tycker att det är bra att dem finns. Tänk om du själv hamnar i en ekonomisk kris nån dag? Vad gör du då? Lever på gatan med ditt barn`?
  • j0sefin
    Abessiniern skrev 2008-09-28 17:45:58 följande:
    Det är ju en annan diskussion hur vårt välfärdssamhälle ser ut, men jag tycker att det är bra på väldigt många sätt. Jag kan hålla med om att det inte är det klokaste att planera att skaffa ett barn om man inte har ekonomiska förutsättningar att ta hand om det. För mig är det inte en personlig rättighet på det sättet. Men det blir inte alltid som man planerar och om alternativet är att en ung mamma och hennes barn hamnar på gatan annars, ja då kan mina skattepengar faktiskt gå till att de får bidrag från Soc.Det finns många saker i samhället som bekostas av skattemedel som t.ex. hem för ungdomar med narkotikaproblem, avgiftning av narkomaner och alkoholister etc. En alkoholist och en narkomna har ju på sätt och vis valt fel någon gång och det är samhället som får betala. Så att barnfamiljer får pengar till mat och bostad kan jag leva med. Sen är det ju faktiskt så att det finns männiksor i alla åldersgrupper som får pengar från Soc. Jag tycker man ska tänka på hur samhället skulle se ut om Soc inte fanns, vill vi ha det samhället?
    Om inte soc fanns så tror jag att många fler skulle söka jobb. Folk blir för lata och tror att när det väl går dåligt tar alltid soc hand om mig. Det fungerar inte. Tycker inte heller om att mina skattepengar ska gå till narkomaner osv. Sådana ska hamna i fängelse och kan de inte få ordning på sitt liv så får de väl hamna på gatan. Vi alla ha ett val här i livet. Och det är inte det enkla som är bäst. Livet är tufft och det är lika bra att inse. Får man för mycket hjälp lär man sig aldrig.
  • j0sefin
    AngelicaF skrev 2008-09-28 17:58:45 följande:
    Det är väl bra att soc finns? Är också ung, men jobbar dock och har inte soc. Men jag tycker att det är bra att dem finns. Tänk om du själv hamnar i en ekonomisk kris nån dag? Vad gör du då? Lever på gatan med ditt barn`?
    Skulle jag hamna i ekonomisk kris har jag ett ex antal 1000 kr undansparat, plus alla barnbidrag som vi lägger undan och skulle de inte hjälpa vänder jag mig hellre till min familj än att låta folk som inte har med mitt liv att göra betala för mig.
  • Keisha

Josefin

Tycker du är en väldigt trångsynt och bitter människa.
    Bara för att man går på soc så betyder inte det att man inte söker jobb, eller försöker ta sig ut i samhället. Det finns faktiskt hinder för vissa.
    Visst kan jag förstå att du reagerar som du gör. Men om det inte funnits hjälp i världen så vetifan om inte den hade gått under för längesedan.
    Verkligen jätte kul att du har kunnat unna dig den lyxen att inte behöva använda barnbidraget och har kunnat spara undan det i nöd. ALLA har det inte så bra!
    Och gå till föräldrarna, du tror seriöst inte att soc är den sista utvägen man tar (i mitt fall var det verkligen det) Men det är inte heller menningen att ens föräldrar ska försöja ens familj.
    Jag är en av dom idioterna som du så fint pekar finger på som inte skaffade mig någon inkomst innan jag fick barn. Fick barn när jag var 19 och tog studenten 1 månad senare. Och har sedan dess haft ett helvete i livet. Se inte allt så förbannat svart eller vitt. Det är inte alla som är pack som hellre väljer att leva på soc än att ta hand om sig själv. Måtte du aldrig hamna i den situtionen. Och om du gör det, så kan man jhu isf hoppas att dom stänger dörren framför näsan på dig. Så får vi jhu se hur jävla glad du hade varit.

• yeahcarro
    j0sefin skrev 2008-09-28 18:04:20 följande:
    Om inte soc fanns så tror jag att många fler skulle söka jobb. Folk blir för lata och tror att när det väl går dåligt tar alltid soc hand om mig. Det fungerar inte. Tycker inte heller om att mina skattepengar ska gå till narkomaner osv. Sådana ska hamna i fängelse och kan de inte få ordning på sitt liv så får de väl hamna på gatan. Vi alla ha ett val här i livet. Och det är inte det enkla som är bäst. Livet är tufft och det är lika bra att inse. Får man för mycket hjälp lär man sig aldrig.
    Altså ...shit vad korkat resonemang!
Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?