j0sefin skrev 2008-09-28 17:36:47 följande:
Nä men då ska man ju inte skaffa barn om man inte kan ta hand om det ekonomiskt. Jag är ung själv och kan verkligen inte förstå att man skaffar barn om man inte har pengarna till det. Blir så jävla förbannad varje gång lönen kommer och man vet att mina pengar ska gå till sådana idioter som inte skaffar sig en inkomst innan de skaffar barn. Dem pengarna skulle jag hellre vilja ge till mitt egna barn.
Det är ju en annan diskussion hur vårt välfärdssamhälle ser ut, men jag tycker att det är bra på väldigt många sätt. Jag kan hålla med om att det inte är det klokaste att planera att skaffa ett barn om man inte har ekonomiska förutsättningar att ta hand om det. För mig är det inte en personlig rättighet på det sättet. Men det blir inte alltid som man planerar och om alternativet är att en ung mamma och hennes barn hamnar på gatan annars, ja då kan mina skattepengar faktiskt gå till att de får bidrag från Soc.
Det finns många saker i samhället som bekostas av skattemedel som t.ex. hem för ungdomar med narkotikaproblem, avgiftning av narkomaner och alkoholister etc. En alkoholist och en narkomna har ju på sätt och vis valt fel någon gång och det är samhället som får betala. Så att barnfamiljer får pengar till mat och bostad kan jag leva med. Sen är det ju faktiskt så att det finns männiksor i alla åldersgrupper som får pengar från Soc. Jag tycker man ska tänka på hur samhället skulle se ut om Soc inte fanns, vill vi ha det samhället?