• Make a wish

Unga föräldrar, hur har ni råd?

Hej alla unag föräldrar där ute!!!
    Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?
  • Proletariatet
    buffybus skrev 2008-09-04 13:55:59 följande:
    Kössen: jag fyller 22 år och är också gift
    Jag med, är 19, gifte mig när jag var 18
  • Ung Mor

jag är 25 år och min sambo fyller 24 år. Just nu är jag mammaledig med vårat tredje barn och sambon jobbar som drift tekniker. Annars jobbar jag som vikarie inom äldre vården och vi klarar oss bra. Vi bor i hus på landet, har två hästar, en hund och två katter samt två skapliga bilar.

• Lundby87

Hej! vi är båda 21, Han jobbar jag går hemma just nu med lägsta fp. funkar då vi har en väldigt låg hyra idag. skall börja jobba nu och förhoppningsvis kan vi uppdater boende inom ett år. Har ganska låga avgifter utöver boende med som tur e.

• memama

allt beror på hur man planerar ekonomin. Sen har vi fått och lånat ganska mycke. Vi köpte eget skötbord men det är nästintill det enda. Önskade oss en barnstol i doppresent. Vi flyttade 1 maj i år till vår etta. För vi ville inte bo hemma hos mamma när den lille kom. Jag gick då hos sos och fick hjälp med att köpa möbler och en ny säng. Jag är 19 nu och vi går inte hos sos sen i juli och vi klarar oss bra. Men nu får ju min kille 7,2 i månaden och det underlättare ju.

• memama

Och jag ville bara säga att när jag fick min föräldra penning så skattade jag, och med sos så måste man börja ta ut föräldra dagen från och med att det är ok att ta ut den det vill säga ca; 2 månader innan. Så det var att ge och ta....vilket kändes hundra gånger bättre än när man inte hade något

• LjuvligaJulia

(Har bara läst TS)
    Jag är 25 och min sambo "gubbe"=) o 30... jag fick mitt första barn när jag va 19 och nu fick jag mitt andra för 4 månader sen. Vi bor i hus med bil och vovve... innan bodde vi i en lägenhet i stan o jag jobbade på Volvo...hm vet inte varför man ska behöva soc när man är 22 år men de e min åsikt.. vid den åldern borde man ju inte betraktas som ung förälder utan vuxen som troligtvis hunnit jobba några år....

Jag kanske e annorlunda men jag hade när jag fick min dotter, gått ut gymnasiet jobbat på en fastanställning o jobbat på olika ställen xtra sen jag va 16 år.... vi har aldrig behövt hjälp från vare sig föräldrar lr soc. Men visst e de inte fel o ta hjälp om man behöver...

• LjuvligaJulia

Hm, kanske ska göra som er andra då o tillägga att min sambo har egen bilfirma o jag föräldrapenning grundad på volvo lönen... så vi har nog lite pengar men inget märkvärdigt. Kör saab 95:a och saab 93:a... Huset e på 288kvm men till saken hör att vi tagit oss ut på landet så huset va billigare än närmare stan...=)

• Nattuggla72

Får en "gammal tant" på 36 ha en allmän åsikt? Tycker inte man ska skaffa barn om man inte har råd att försörja sig själv, och planerar att leva på socialbidrag. Det är jag och alla andra med jobb som betalar detta bidrag via vår skattsedel, och jag har inte lust att försörja någon som satt sig frivilligt i situationen. Om man däremot hamnar blir tvungen att söka hjälp i en nödsituation är det en helt annan femma!

• Proletariatet
    Svar på #68
    Ja, för de som gör det kommer ju aldrig jobba själva och dra sitt strå till stacken.ehm.
    Tänk om ditt barn skulle komma hem som 16 åring och vara gravid? Skulle du betala allt då? Jag tycker att det är kanon att det finns, även om jag tycker att man inte ska PLANERA barn in i en sån sits.
  • Veizades

Jag å sonens pappa (medan vi var ihop) fick udner någr amånader hjälp av soc, det är INGET jag skämms över.

NU bhar vi flyttat i sär och jag har ingen föräldrapennging utan lever på barnbidraget å de pengarna jag tjänar ihop själv.. Brukar ha mellan 2000 - 3000 (tre om jag har tur oftast max 2500) efter hyran och det är jag,sonen, katterna och hunden som lever på det.
    SOnen och djuren saknar aldrig något.. Jag kan iblad få leva på väldigt lite mat men det gör mig inget.. Jag klarar mig bra och mår bra. Min son har aldrig behövt sakna något inte heller mina djur.
    Det går men det blir tajt=)

Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?