• Make a wish

Unga föräldrar, hur har ni råd?

Hej alla unag föräldrar där ute!!!
    Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?
  • j0sefin

Ni kan tycka det är korkat men det är bara för att ni själva är i den situationen. I dagens samhälle behöver man inte föda barn. Finns en massa alternativ om man inte kan försörja det.
    Vi tjänar inte speciellt mycket. Tillsammans får vi väl ut 24.000 nu efter skatt när jag går hemma. Vi unnar vårat barn barnbidraget för vi känner att vi vill kunna ge honom ett bra liv, en bra start när väl han blir större. Sen har vi lån räkningar mat och blöjer som ska betalas. Så det är inte så vi lever lyxen heller.

Men alla får vi ha åsikter. Har man inte råd med ett barn ser man för fan till att inte skaffa nåt! Ett barn ska inte få leva dåligt ekonomiskt och få alla b saker bara för att föräldrarna inte kunde låta bli att använda skydd eller ta modet till att göra abort!

• yeahcarro

Nja..jag och min sambo får ut 35 000:- efter skatt så vi behöver knappast social bidrag. Men jag tycker att det är super bra att det finns socialbidrag! För det finns folk som halkar snett men det betyder inte att de ska gå under och hamna på gatan för det. Hur bra är det? tror du inte det skulle kosta dig och alla andra skattebetalare mycket mer på lång sikt? naturligtvis...

Och det du skriver bara visar på vilken liten medmänniska du är!

• j0sefin
    yeahcarro skrev 2008-09-29 10:45:30 följande:
    Nja..jag och min sambo får ut 35 000:- efter skatt så vi behöver knappast social bidrag. Men jag tycker att det är super bra att det finns socialbidrag! För det finns folk som halkar snett men det betyder inte att de ska gå under och hamna på gatan för det. Hur bra är det? tror du inte det skulle kosta dig och alla andra skattebetalare mycket mer på lång sikt? naturligtvis...Och det du skriver bara visar på vilken liten medmänniska du är!
    Hjälper mer än gärna de som har svårt. Har tre fadderbarn som får 200 kr i månaden. Men jag vill välja vilka jag hjälper. I sverige finns det så många alternativ till skillnad från dem i 10000 gånger svårare förhållanden. Varför hjälpa svaga svenskar som har valmöjligheter och sätter sig själva i sådana situationer när jag hellre hjälper barn i krig som inte har nåt val att hamna på gatan för deras kvarter blir sönderbombat.
  • Fillay
    frollen skrev 2008-09-28 11:18:07 följande:
    ok.. jag menade inte att vara fördomsfull men eftersom tråden låg under "unga föräldrar" så trodde jag att det var det vi disskuterade? eller? inte pensionärer? ..men men.. tycker man ofta ser "vi klarar oss på min sambos inkomst" eller "jag bor hemma hos mamma så länge så jag slipper ta lån" ..osv. det tycker inte jag är att ta ansvar? eller?
    Att leva på den enes inkomst vill jag absolut säga är att "klara sig själv". Hur många gör inte det för att få vara längre hemma med sina barn? Jag anser iaf inte att alla de mammor är osjälvständiga.
  • Isalel

Hmm...Jag fick min son året jag skulle fylla 20 - (eftersom du klassificerade -> 22 som ung) och då bodde vi i egen lägenhet - 2 år senare bor vi i villa på liten ort och lever precis som vi önskar, vi har råd att resa, leva, bo och skämma bort oss ibland...
    Vi lever som alla andra "vuxna" av vanlig lön! Jag studerar och tar CSN-lån och sambon jobbar....

men jag flyttade hemifrån precis efter gymnasiet och har varit självförsörjande sen dess...

• Jen nifer

våran ekonomi är helt okej.
    V bor i ett hus som vi renoverar o pysslar med lite i taget. Super mysigt.
    Vi har en inkomst på ca 22 000 efter skatt.

Mollys mamma
  • Sol88

jag tycker de e bra att soc finnt till dom som inte har så mycket pengar , det är ju inte så att man LEVER på soc hela livet sedan , utan dom kan ju vara bra som knuff. man vill ju inte ha dom hela tiden så därför bygger man ju upp sig med tiden.
    jag vet kompisar som haft dom , sen steg för steg byggt på sig sen skaffat jobb osv,

Jag & min pojkvän har aldrig haft soc (har en son på 10m).
    han jobbar men inte jag, jag har ju de minsta i mammapenning men klarar mig bra då min sambo/man betalar hyran maten osv. medans ja köper kläder =) .
    så ja kan väl säga att ja lever på min sambo tills ja själv börjar jobba.
    vi har bra ekonomi . jag har ju 5000 med barnbidraget och killen har  33-24 efter skatt.
    (jobbar med företagstelefoni)

e det något man aldrig ska göra e det skämas för hur man lever.
    alla e olika .
    men de kan oxå va så att dom som har det bra nu får det lite sämre senare ,
    man kan aldrig bestämma hur livet ska se ut om 3-6-10 år framåt ..

/kram från mig Maliin 19 år

• Ammi

Jag var 19 när jag fick mitt första barn. Pappan hade ett "vanligt" heltids jobb och tjänade ca 17000kr före skatt. Jag själv jobbade extra i stall och hade minimi föräldra penning. Vi hade först en tvåa, bostadsrätt. Sen när min mamma ledighet var över flyttade vi till en trea. Då jobbade även jag heltid.

Idag är jag 23år och fick mitt andra barn i aprill. Nu hade jag ett vanligt heltids jobb i en butik och min sambo har ett heltids jobb på en budfirma.

• thatisgreat

Flyttade när jag var 16 år och sedan dess har jag skött min ekonomi själv. jobbade efter skolan och på helger.
    är 19 nu och ska ha barn i maj. jag slutar jobba om en månad och då har vi sambons lön, plus pengar som jag har satt in på sparkonto vilket är ca 22000.
    Sen när jag blir mammaledig kommer vi få mammapenning, barnbidrag och bostadsbidrag. vilket är blir ca 6000 i månaden.
    då kommer vi ha 22-23000 i månaden och det kommer vi klara oss perfekt på. och då kan jag börja lägga undan pengar igen.

ska även ut och resa innan bebisen kommer.

• Keisha
    j0sefin skrev 2008-09-29 08:18:37 följande:
    Ni kan tycka det är korkat men det är bara för att ni själva är i den situationen. I dagens samhälle behöver man inte föda barn. Finns en massa alternativ om man inte kan försörja det. Vi tjänar inte speciellt mycket. Tillsammans får vi väl ut 24.000 nu efter skatt när jag går hemma. Vi unnar vårat barn barnbidraget för vi känner att vi vill kunna ge honom ett bra liv, en bra start när väl han blir större. Sen har vi lån räkningar mat och blöjer som ska betalas. Så det är inte så vi lever lyxen heller. Men alla får vi ha åsikter. Har man inte råd med ett barn ser man för fan till att inte skaffa nåt! Ett barn ska inte få leva dåligt ekonomiskt och få alla b saker bara för att föräldrarna inte kunde låta bli att använda skydd eller ta modet till att göra abort!
    Så du tycker att bara för att man inte kan köpa a saker till sina barn, så ska man inte ha barn?
    Är du seriöst så funtad i huvudet?!
    Och för vissa är abort INTE ett alt. Sen kvittar det vad du tycker och tänker.
    Alla har rätt till sina åsikter. Men att sitta och peka finger har du verkligen ingen rätt till.
    Du har ingen aning om situationerna till att barnen finns till.
    Om du nu kan ge ditt barn det absolut nyaste och häftigaste så är jhu det kul för dig. Men bara för att jag lever på bidrag så får mina barn inte mindre för det. Dom får kanske inte alltid just DEN leksaken eller åka iväg till tex bonbonland, Ölands djurpark. Men dom får sååå mycket mer av det som faktiskt är viktigt för dom. Som kärlek!
Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?