• Make a wish

Unga föräldrar, hur har ni råd?

Hej alla unag föräldrar där ute!!!
    Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?
  • Fembarnsmorsan

nattuggla72:Klart man inte ska PLANERA att skaffa barn oc leva på soc....men ibland blir de tinte riktigt som man tänkt sig...varken för yngre eller älder....

Idag är första dagen i resten av ditt liv...
  • snuttgurkan

Jag kom hem till mamma som 16 åring och talade om att jag var gravid! OPLANERAT

Allt funkade och vi levde INTE på soc.

Vårt förhållande i kras innan sonen föddes och jag klarade mig alldeles utmärkt på barnbidrag och underhållsstöd samt mitt studiestöd, senare även min lön ( ja jag jobbade kvällar från det att sonen var knappa året). OM jag inte hade haft en egen liten lägenhet som knappt kostat något så hade situationen varit i ett annat läge. Jag hade inackorderingstillägg som täckte allt utom 300:- på mitt boende.
    Soc fick jag hjälp av vid en mycket senare tidpunkt i mitt liv och då var det kris i 2 månader och sen klarade jag mig sj igen.

My kids rock!
  • snuttgurkan
    snuttgurkan skrev 2008-09-06 00:43:46 följande:
    Jag kom hem till mamma som 16 åring och talade om att jag var gravid! OPLANERATAllt funkade och vi levde INTE på soc.Vårt förhållande i kras innan sonen föddes och jag klarade mig alldeles utmärkt på barnbidrag och underhållsstöd samt mitt studiestöd, senare även min lön ( ja jag jobbade kvällar från det att sonen var knappa året). OM jag inte hade haft en egen liten lägenhet som knappt kostat något så hade situationen varit i ett annat läge. Jag hade inackorderingstillägg som täckte allt utom 300:- på mitt boende.Soc fick jag hjälp av vid en mycket senare tidpunkt i mitt liv och då var det kris i 2 månader och sen klarade jag mig sj igen.
    Föräldrapenningen använda jag aldrig utan jobbade upp en bättre SGI än 0:- Så med första sonen tog jag min första FP-dag då han skulle gå FÖRSTA dagen i skolan!
    lite lättare än innan.....
  • o0Misan0o
    Make a wish skrev 2008-08-30 22:03:35 följande:
    Hej alla unag föräldrar där ute!!! Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??
    Är kanske inte så ung just nu, men var 19 när jag blev gravid, är nu 23 och väntar andra barnet. Jag jobbade innan jag blev gravid och har jobbat till o från efter det, jobbar inte nu, men min man tjänar bra och vi klarar oss ganska bra.

Bor i hus på landet med hästar o katter.
    Att hålla dej i handen när andra ser på är att visa något ingen annan kan få!
  • Mamma89

har bara läst TS

under min mammaledighet levde jag o min dåvarande sambo på min föräldra penning o hans a-kassa.. han fick jobb efter 4 månader så ekonomin blev lättare då:) tog slut mellan oss 3 månader senare.. e nu ensamstående o levde på min föräldrapenning fram tom 1 sep då jag började jobba..

e 19 år.. med lgh sen innan jag blev gravid... vist va de tufft när jag o min lilla va sj.. menplanerar man ekonomin o inte köper "onödiga" grejor så löser man de:D

• SaraA

sambons lön
    barnbidrag
    föräldrapening

jag är 19 år och vi klarar oss hur bra som helst. vi har med lägenhet, bil, hund, katt och ja. vi behöver inte snåla.

• Nattuggla72
    morotsstavar skrev 2008-09-05 23:57:16 följande:
    Svar på #68Ja, för de som gör det kommer ju aldrig jobba själva och dra sitt strå till stacken.ehm. Tänk om ditt barn skulle komma hem som 16 åring och vara gravid? Skulle du betala allt då? Jag tycker att det är kanon att det finns, även om jag tycker att man inte ska PLANERA barn in i en sån sits.
    [/citat]
    Fembarnsmorsan skrev 2008-09-06 00:30:20 följande:
    [citat]
    nattuggla72:Klart man inte ska PLANERA att skaffa barn oc leva på soc....men ibland blir de tinte riktigt som man tänkt sig...varken för yngre eller älder....
    Nej, det var ju just det jag skrev. Att man inte ska PLANERA in barn i en sådan sits. Soc är en tillfälligt hjälp när man hamnat i en nödsituation. Var jag så otydlig?

Kommer min dotter hem vid 16 års ålder och säger att hon är gravid kommer jag att förorda abort. Vill hon och pappan inte det så förutsätter jag att hon och barnets far kommer att försörja sig själva, eftersom de anser att de är vuxna nog att sätta barn till världen. Jag kommer verkligen inte att finansiera deras livsval i det fallet. 16-åringar är barn och barn ska inte ha barn. Jag finansierar hellre hennes p-piller i förebyggande syfte, det har jag inget emot. Jag hoppas dock att problemet aldrig uppstår.
  • MammaTillNeoh

Jag är 17 år. Fyller 18 snart.
    Jag bor hemma hos min Mamma med min son.
    Jag lever på min föräldrapenning, den lägsta. Barnbidraget och underhållet från min sons pappa :)
    Allt funkar jättebra! Lägger även undan en del varje månad både till min sons konto som jag startat och till mitt sparkonto!

• Haraaz

En 16-åring är inte ett barn, det är en ung individ som borde räknas mer som vuxen än som barn. Men det är klart, så som folk uppfostrar sina barn nu för tiden, att inte ge dem något ansvar eller rutiner, så mognar de väl inte förrän framåt 30 års ålder...

Nattuggla72 skrev 2008-09-08 23:48:28 följande:
    Nej, det var ju just det jag skrev. Att man inte ska PLANERA in barn i en sådan sits. Soc är en tillfälligt hjälp när man hamnat i en nödsituation. Var jag så otydlig?Kommer min dotter hem vid 16 års ålder och säger att hon är gravid kommer jag att förorda abort. Vill hon och pappan inte det så förutsätter jag att hon och barnets far kommer att försörja sig själva, eftersom de anser att de är vuxna nog att sätta barn till världen. Jag kommer verkligen inte att finansiera deras livsval i det fallet. 16-åringar är barn och barn ska inte ha barn. Jag finansierar hellre hennes p-piller i förebyggande syfte, det har jag inget emot. Jag hoppas dock att problemet aldrig uppstår.
  • Nattuggla72
    Haraaz skrev 2008-09-09 05:09:51 följande:
    En 16-åring är inte ett barn, det är en ung individ som borde räknas mer som vuxen än som barn. Men det är klart, så som folk uppfostrar sina barn nu för tiden, att inte ge dem något ansvar eller rutiner, så mognar de väl inte förrän framåt 30 års ålder...
    Är det inte att ge dem ett ansvar om man vägrar försörja dem om de gått och blivit gravida?? Du är ett barn i lagens mening tills du blir myndig, och så vitt jag vet så är det vid 18-års ålder i det här landet. Det finns väl en anledning till det kanske...
Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?