j0sefin skrev 2008-09-30 17:01:50 följande:
Handlar inte om att man ska kunna ge sitt barn det nyaste på marknaden. Säger bara att jag blir skit förbannad att min skatt ska gå till de som inte klarar att ta hand om sina liv.
Tycker inte du verkar ha särskilt med empati eller förståelse för att livet inte alltid går som man hade tänkt eller som är ideelt. Kanske vi hellre skulle haft ett samhälle som i USA? Jag är otroligt glad för det systemet som finnes i Sverige (Norge) även om jag inte har haft behov för att utnyttja något av det själv (än).
Man vet aldrig vad framtiden bringer och en vacker dag kanske en själv sitter där i klemma även om man har gjort "allt rätt". Kanske separerar du och mannen, du blir sjuk eller förlorar jobbet etc. Du kan aldrig veta vad som kommer och att säga att du inte vill att "din skatt" ska gå till "de som inte kan ta hand om sina liv" verkar nåååågot korttänkt.
Varför inte heller vara glad för det bra systemet vi har här? Som gör att även de som har haft tex en taskig barndom också kan få ett bra liv även om de kanske måste inom soc först. Det är aldrig ett barn sitt fel att det har haft en taskig barndom, och ofta är det väl just de barnen som änder med livssituationer som kanske inte är helt ideela. Så även om du har haft en underbar barndom och fått all den kärlek och kunskap man kan få, så tycker jag alla borde ha medkänsla nog att förstå att det inte är lika lätt för alla.
Och jodå, jag ser att du gärna hjälper de som bor i tex Afrika och ikke har något val att få ett bra liv. Men jag vill gå så långt att säga att många, många svenskar har hellre inte de största förutsättningarna till att få ett bra liv! Även om det för dig, i din lilla värld, kan se ut till att alla här i Sverige har de samma förutsättningarna och du har bara tagit bättre beslut och gjort bättre val än de som går på soc. Så lätt är det inte, så kom ned från din höga häst.