• Make a wish

Unga föräldrar, hur har ni råd?

Hej alla unag föräldrar där ute!!!
    Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?
  • fairyfloss

Nu tycker jag inte vi är sååå unga, jag är 21 och min man 24 (ja jag är OCKSÅ gift, gifte mig vid 19 ) men vi tillhör kategorin som inte har hus och hund och allt det där. Jag är hemma med sonen och har noll kronor i inkomst (bor utomlands) så det är maken som får försörja oss. Han har precis fått fast jobb, fast deltid, så han letar efter ett till. Det är tajt men det går. Vi har lite bostadsbidrag och "barnbidrag", annars hade det inte funkat. När jag får mammapenning om ca 6 månader kommer det inte vara några som hellst problem! Men det är till att leva billigt. Innan vi fick vår son hade vi sparat rätt mycket och fick även en del från staten för att vi fick barn, så vi har överlevt utan inkomst i 3 månader, då har vi gått ca 5500 kronor i back per månad (räkningar, bensin, mat), hyran täcks precis av bostads+barnbidrag.

• Haraaz

Nu pratade jag om att ge sina barn rutiner och ansvar i tidig ålder, så att de inte går och ligger runt med folk i tonåren. Hur lyckad förälder är man om man tillåter sånt och sen så blir  14åringen gravid då, då är det väl ditt eget fel att du inte uppfostrat dina barn till att veta bättre och bete sig mognare.

Nattuggla72 skrev 2008-09-09 06:25:47 följande:
    Är det inte att ge dem ett ansvar om man vägrar försörja dem om de gått och blivit gravida?? Du är ett barn i lagens mening tills du blir myndig, och så vitt jag vet så är det vid 18-års ålder i det här landet. Det finns väl en anledning till det kanske...
  • SomeOone

Jag kom på en sak faktiskt , Man kanske ska starta en tråd med att : Gammla föräldrar hur har ni råd?? Eftersom här står det unga föräldrar hur har ni råd?? hahahahaha

• Abessiniern
    SomeOone skrev 2008-09-09 15:59:40 följande:
    Jag kom på en sak faktiskt , Man kanske ska starta en tråd med att : Gammla föräldrar hur har ni råd?? Eftersom här står det unga föräldrar hur har ni råd?? hahahahaha
    Ja, det kan du ju göra om du funderar över det. Jag tycker att det är lite märkligt att folk blir så upprörda över att någon undrar över en sån sak. Sen kunde väl TS ha preciserat lite mer vad hon menade.

Jag kan också fundera över hur människor som bara får föräldrapenning enligt lägstanivån klarar sig. Det behöver man ju inte vara purung för, men sannolikheten är ju störe att man inte hunnit arbeta så länge om man är ung (under 20 år).
  • SomeOone
    Abessiniern skrev 2008-09-09 16:06:13 följande:
    Ja, det kan du ju göra om du funderar över det. Jag tycker att det är lite märkligt att folk blir så upprörda över att någon undrar över en sån sak. Sen kunde väl TS ha preciserat lite mer vad hon menade.Jag kan också fundera över hur människor som bara får föräldrapenning enligt lägstanivån klarar sig. Det behöver man ju inte vara purung för, men sannolikheten är ju störe att man inte hunnit arbeta så länge om man är ung (under 20 år).
    Haha ja , Nej jag blev inte upprörd ;)

Skulle bara vara komiskt om någon startade en sådan tråd haha.
  • rgson

Jag(22) o min sambo(27) har precis köpt hus... när vi har betalat alla räkningar o amorteringar o ränta o grejer så har vi ca2500kr kvar att leva på.. jag är mammaledig o sambon tjänar inte bäst. vi vet att vi får leva taight men vafan gör man inte för sin dotter. Hon slipper växa upp mitt i stan o det är bara att släppa ut henne på baksidan o där har hon lekplats o massa gräsmatta. Sen har jag ett väldigt bra jobb så jag kan gå in vissa dagar om jag vill...
    Allt går om man bara vill, det gäller att prioritera bort saker man egentligen inte behöver..

• MsBeauty

Jag är 20 och min man är 22 år.

Han jobbar och tjänar ganska bra, vi klarar oss på det. Hans lön går till hyra, räkningar, mat, m.m. FP går till sonen och till mig (kläder, m.m.). Barnbidraget lägger vi undan.

• Nattuggla72
    Haraaz skrev 2008-09-09 15:22:36 följande:
    Nu pratade jag om att ge sina barn rutiner och ansvar i tidig ålder, så att de inte går och ligger runt med folk i tonåren. Hur lyckad förälder är man om man tillåter sånt och sen så blir  14åringen gravid då, då är det väl ditt eget fel att du inte uppfostrat dina barn till att veta bättre och bete sig mognare.
    Självklart ska man uppfostra dem så, allt annat skulle vara ett misslyckande för mig. Det är därför jag skulle bli så besviken om de kom hem och var med barn. Nu lämnar denna gamla kärring tråden, tack för mig!
  • MarieHJ

Vi lever faktiskt INTE på soc.. Jag är 19 han blir 22 om 1 månad.. Vi har en dotterpå 3 månader och bor i en bostadsrätt på 78 kvm med 3 rum. Det har hänt att hans föräldrar stuckit till oss en femhundring, men det har vi aldrig bett om.. dom får tvinga oss att ta imot pengar ibland=)

• Nathaliiiie

Haha.. nej, vi lever varken på soc eller föräldrarna,
    jag tycker att det gäller o ta sitt ansvar..!!
    Vi kanske är unga men inte fan gör det oss till småbarn.
    Min kille har eget företag och får in runt 30.000,
    jag jobbar lite smått då o då eftersom min dotter bara är 6månader än.. bor i en bostadsrätt mitt i centrala uppsala..
    som marieHJ sa, får man pengar är det väl bara att tacka o ta emot!

Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?