• Make a wish

Unga föräldrar, hur har ni råd?

Hej alla unag föräldrar där ute!!!
    Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?
  • Kössen
    Make a wish skrev 2008-08-30 22:11:18 följande:
    Make a wish skrev 2008-08-30 22:03:35 följande: Ung: - 22? ca..!
    jag är 22 fyller 23 i år, bor i hus med min man(JA TÄNK att jag är GIFT ) vi har fin bil, jag jobbar treskift och han har egen firma och vi ska ha barn i februari, han har dessutom två barn sen innan och vi klarar oss alldeles galant..
    jag tycker inte 22 är ung ålder att skaffa barn i...jag tänkte mig mer 17- 18 år när jag läste ts..
  • Sess87

Jag får aktivitetsersättning från Försäkringskassan, min Sambo jobbar, sen är de föräldrarpenning och sparade pengar som går åt. Jobbar lite extra. Inget hinder direkt...

• FruStolpe

Jag är 23 och min man 25. Han jobbar och jag är hemmamamma.
    3 barn har vi och klarar oss bra på min mans lön och hemvårdsstöd och barnbidragen. (bor i Finland)

Bygger gör vi nu också så mycket pengar går åt till det, men vi klarar oss.

Det är inte med stora inkomster man blir rik, utan med små utgifter. Och det tycker jag stämmer bra!

• MsRahkonen

Vad är det man inte ska ha råd med?
    Jag flyttade hemifrån vid 16års ålder.
    Vid 18 flyttade jag och sambon in i vårat hus vi köpte av hans föräldrar. Dock stod bara han som ägare då. Han slutade lumpen april -05 och har sedan dess jobbat. Jag har jobbat sen maj-05 (dock ej fast) och dottern föddes okt-05. Var hemma med henne tlll mars-07. Då började ja jobba igen. juni-07 köpte vi ett nyare, finare och större hus på 265kvm där vi nu bor. Ja pluggade jan-08-maj-08 men började jobba oxå i maj-08 igen.
    Nu är ja sjukskriven och väntar på nr 2 som har BF 10nov.
    Så ja vi har haft inkomster hela tiden. Nu bor vi mkt dyrare än i förra huset, men d går runt och vi trivs.

• MsRahkonen

Vi är föresten 21 och 23 år nu.

• buffybus

Kössen: jag fyller 22 år och är också gift

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • elvinaOstefan

19 år, mamma till en son på nio månader. Sambo/förlovad med pappan, bor i en trea i göteborg. Denna lägenheten hyr vi, våran förra på två rum va en bostradsrätt. Letar hus och /eller tomt att bygga hus på. Mannen jobbar heltid, och dom pengarna går åt till alla utgifter. Har en familjebil (v70 -07a), fullt möblerat hem, inga lån,  en heldel pengar på sparkontot (för framtida husköp), mina pengar (lägsta fp) går endast till mig själv (ca 3000 kr månaden).  Vi lever inte på några bidrag eller lån, utan klarar oss galant helt själva. Har ekonomi för att kunna resa både till vinter och sommaren. Så man behöver inte leva på soc för att man är ung. Killen och jag flyttade ihop när jag va 17 år och han 23, då köpte vi oss en bostadsrätt för närmare miljonen.

Devin, det finaste vi har ♥
  • logg81

Jag är ingen "ung" mamma, jag e 27, men jag tillhör den fattiga kategorin människor i Sverige.
    Jag får ut ca 9000 kr i månaden inkl alla bidrag. Har en hyra på 4800.-
    Min dotter går först och hon får det hon behöver och lite till. Jag sparar tom 100 kr i månaden även fast den hundralappen skulle räcka till mat en vecka.
    Visst är det svårt. Speciellt när man är ensam med alla bekymmer men det går! Jag har fantastiska vänner som min dotter ärver kläder och leksaker av. Jag har en underbar mamma som jag får äta hos när pengarna inte räcker till och jag har en underbar fd pojkvän som jag lånar en axel av när jag behöver få gråta lite.

Visst är det vissa månader ruskigt tungt men det går. Och det blir bättre i framtiden....

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • idisb

sambon jobbar, jag jobbade innan grav så har hög sgi, 2 barnbidrag

• Sadie

När vi väntade vår första dotter var jag 22 och sambon 24. Båda pluggade och fick ca 7000 var från CSN. Kan hända att vi fick bostadsbidrag, kommer inte ihåg.

När jag fick reda på att jag var gravid så började vi spara. När dottern föddes hade vi ca 20 000 att lägga på allt som har med barn att göra. Hemligheten: låga fasta utgifter.

Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?