• Make a wish

Unga föräldrar, hur har ni råd?

Hej alla unag föräldrar där ute!!!
    Jag hare n liten fråga.. Hur har ni råd med allat vad ett barn kostar, samt er själva. En held el evrkar bo i lägenhet osv.. funderar lite? Skulle vilja ha ärliga svar.. Förstår att många är rädda för att säga att de tar hjälp av Soc, vilket jag inet föröstår.. för ärligt talat så är dte jud et soc ska göra.. hjälpa å ställa upp för de somrinte har råd.. å den dagen de har råd.. betalar det tillbaka.. Ge och ta!!? Så frågan är lever ni på föräldrpenningen? Hur mkt? Soc? Andra parten? Föräldrarna.. osv? Tacksam för svar??

• Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?
  • SweetBaby

Jag är 21 och sambon 22.
    Han jobbar heltid men är inte färdigutbildad så han får alltså inte full lön.
    Nu har han dock fått förhöjt så nu får han ut nästan 12.000:-
    Jag får lägsta i FP så mellan 3700-3900:- får jag ut.
    Vi har klarat oss utan barnbidraget så vi kan nog fortsätta lägga undan det.

Då bor vi en hyresrätt. En fyra som kostar ca 6000:- Vi har bil och hund.
    Så efter att allt är betalt så har vi MINST min FP kvar. Och det tycker jag är ganska bra ändå.
    Vi klarar oss utmärkt på det.
    Får inte pengar av någon alls, inge bostadsbidrag heller fast att vi skulle kunna få det.

Det handlar om sunt förnuft, vi köper inte en massa nya saker. Och om det är något vi behöver ja då kan sambon jobba extra och få ihop det på det sättet.
    Jag köper inte nya kläder till mig om jag inte verkligen behöver, men sen å andra sidan gjorde jag inte det innan heller.
    Det handlar om vad man prioriterar.

• Lantani

Har inte fått barn än men i början på november förhoppningsvis.

Fyller själv 20 6 november, bebisen beräknad till 1 november. Vi bor i en hyres marklägenhet ute på landet i skåne. Jag kommer få lägsta föräldrapenningen och barnbidraget. Sambon är 24 och har fast jobb, jobbat skift fram tills nu men kommer jobba 7-16. Så vi har hans lön + barnbidrag + föräldrapenning. Kommer nog klara oss helt utmärkt, har bara jobbat mellan 25-50 % innan så det är inte mer pengar än vad jag kommer få nu när jag får föräldrapenningen, men helt klart är det sambon som får ta ett stort lass ekonomiskt här hemma.

• Carinamamma84

jag är 23år och min sambo med.
    Vi bor i Lägenhet som hyran på är 5800kr och en stor 2.a
    har en dotter på 3år och 3månader en nykommling på 4 veckor på Söndag.
    Barnbidrag på två underhållstöd på en plus föräldrarpenning på en.
    Sambon jobbar som Dj på helgerna och jobbar som målare på vardagarna.
    jag är mamma ledig just nu men ska plugga sen.

• valkyrian

Hur unga? Vi var 16 och 18 när vi fick första, soc har vi aldrig fått/velat ha hjälp av utan min sambo har jobbat, plus den FP jag hade då plus barnbidrag räckte gott och väl för att vi skulle klara oss, bo själva i en trea och ge våran dotter det hon behövde, under gymnasietiden jobbade jag extra, nu efter gymnasiet (jag är 20 han 22) har vi köpa hus osv... Har andra barnet i magen nu... Har råd på samma sätt som andra, genom att jobba.

Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • Fjolltuss

Jag är 20 sambon 25 och har en dotter på 2 månader.
    Jag jobbade nästan 2 år innan så när ja tar ut 4 dar i veckan så får ja ut ca 7800:- sambon jobbar heltid som målare så varierar men ligger på ca 17 tusen ut. Efter alla räkningar så har vi ca 7000 om inte mer kvar + barnbidraget(fast spar undan det tills när hon blir stor). Vi klarar oss bra tycker vi så nu ska vi börja leta hus :)

• Lia85

Jag pluggar så jag har CSN, barnbidrag, underhåll o bostadsbidrag. Har låg hyra så jag tar bara 50% av lånedelen från CSN. Behöver inte mer pengar.
    Räcker gott o väl för oss två jag shoppar, vi går på bio, käkar ute osv. Ska absolut inte klaga.

• Danska

vi jobbade och hade inte råd med:
    semestrar
    egna rum till barnen
    julklappar
    nya kläder
    äta ute osv osv

man klarar sig utan alla dessa saker
    men det är roligare nu när vi är äldre och har hela paketet

• wordplay

Jag fick barn när jag var 15 och min dotter är nu 4 år. I början levde jag på föräldrapenning och bostadsbidrag, sen dess har jag endast levt på mitt eget studiebidrag och inackorderingstillägg. Det har gått galant, jag har alltid satt min dotters behov i första hand och mina i andra.
    Tilläggas kan att jag aldrig gått till socialen för hjälp med ekonomin, det skulle krävas en hel del innan jag bjuder in dom i vårat liv.

• Dolcegirl

Det beror ju på hur unga föräldrar du syftar på. Jag är 21. Jobbade på rätt bra innan jag gick på mammaledighet så jag får bra föräldrarpenning. Min pojkvän är 28, bra jobb och bra inkomst. Sen tycker jag inte det är så jättedyrt med barn. Och då skämmer vi redan bort våran dotter som bara e 4 månader=)

• j0sefin

Har pappan jobb och man själv har haft jobb så man får en högre föräldrarpenning är det inte svårt alls att klara sig. Vi får kanske sammanlagt ut 24 efter skatt och har en lägenhet på 83 kvm att betala för med både botten och topp lån. Fungerar hur bra som helst. Vi går fortfarande ut kanske 1 gång i månaden var. Så alla har ju råd om man har har haft ett jobb. Och behöver man leva på soc så skaffar man fan sig inte ett barn.

Svar på tråden Unga föräldrar, hur har ni råd?