• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81
    Kattmor skrev 2008-10-11 00:10:46 följande:
    Jag åt några polarbröd förut & jag kan ju inte påstå att det var särskilt goda!Tunn & fluffig konsistens var det också, så det gick ju inte ens breda bregott på dom för de gick sönder direkt.Kanske är godare om man tar i mer kryddor & t.ex lite bacon så det blir typ som potatisbullar, men som bröd var det inte gott.
    Brukar aldrig ha några problem att bre dem!
    Hade i svartpeppar den här gånge (hade inga kryddor alls sist), men jag kände inte så stor skillnad. Åt en dubbelmacka till lunch med ost och skinka mellan, supergott tyckte jag i alla fall!
  • Maddisen80
    Svar på #2811
    smurfan förlåt jag läste inte ordentligt sorry :) hur är läget med dig då ?
  • Maddisen80
    Svar på #2817
    Jag gjorde tomatsoppa idag, men den blev lite stark ,men de va ganska gott ändå ,första gången jag gjorde soppa utan buljong ;8
  • Mrs Vader
    Tristanya skrev 2008-10-09 13:06:53 följande:
    finns på KiF, men vet inte länken dit så skiver det här åt dig ½ burk keso (låt den rinna av)1,5 - 2 dl riven ost3 st äggsaltpeppar, pizzakrydda, oregano etc vad man känner förhårdvispa äggvitorna till ett fast skumm (så man kan vända bunken upp o ner), vispar man ner salt med äggvitorna ska det tydligen bli styvare!mosa keso med äggulorna och rör i den rivna osten.krydda efter smak! vänd FÖRSIKTIGT ner äggvitorna med keso/ost röran (så luftbubblorna inte försvinner).klicka ut röran på bakplåtspapper, blir ca 8-10 st (dock ganka små, jag fick ut ca 6st o då blir dom som vanliga polarkakor), flyter ut något under gräddningen.man kan även ha i bacon, skinka eller nått om man vill.in i ugnen på 175 grader i ca 20 min, tills dom fått gyllenbrun färg!förvara i kylen, går att frysa!
    TACK!!! *pussa pussa*
    Vacker utan schampo
  • Smurfan 81
    Maddisen80 skrev 2008-10-11 19:51:11 följande:
    Svar på #2811smurfan förlåt jag läste inte ordentligt sorry :) hur är läget med dig då ?
    Här är det bara fint! Jag älskar verkligen den här dieten!
    Idag har jag suttit på kurs hela dan, åt min dubbelmacka vid halv 2 och sen åt vi inte middag förren vid 8 och jag var inte hungrig däremellan. Nu har jag stått och gjort tårta på kvällen, har både "godis" i skåpet och "brownies" som jag gjorde i förrgår och egentligen  är jag inte sugen på npt av det! Imorgon när svågern ska firas och tårtan ska ätas täntke jag ta med mig en brownie-bit till mig. Haha, hur ser det ut? Det är jag som gjort tårtan men JAG tänker inte äta den!
  • Vivvi

En liten fråga...såg i recepttråden nåt om bröd som gjorts på NÖTMJÖL. Var hittar man det eller måste man göra det själv? Är sjukt sugen på macka ibland och hade tyckt det var skönt med en "räddare i nöden". Ska prova polabröden också!

• Tristanya
    Vivvi skrev 2008-10-11 22:12:34 följande:
    En liten fråga...såg i recepttråden nåt om bröd som gjorts på NÖTMJÖL. Var hittar man det eller måste man göra det själv? Är sjukt sugen på macka ibland och hade tyckt det var skönt med en "räddare i nöden". Ska prova polabröden också!
    kan varmt rekomendera polarbrödet!
    det andra på fiberhusk höll jag på o kräkas av, men polarbrödet är GODARE än vanligt bröd!
    o dessutom lätt o göra, men tar slut fort
  • Smurfan 81

Vad jag förstått så gör man mandelmjöl själv. Kör sötmandel i hushållsassistenen. Har dock inte testat själv!

• Livshlädje

Jag gjorde polarbröd i dag för första gången och min gillade dem, men jag tyckte de smakade urk! men så gillar jag inte hårdost heller.. Tror ni att man kan göra dem med t ex fetaost..?

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
Svar på tråden LCHF tråden 3