• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Tristanya
    Styrkekram skrev 2008-10-09 11:56:00 följande:
    Hittar inte polarbrödsreceptet i recepttråden. Kan inte nån skriva in det? PLEEEEAAASE!!
    finns på KiF, men vet inte länken dit så skiver det här åt dig

½ burk keso (låt den rinna av)
    1,5 - 2 dl riven ost
    3 st ägg
    salt
    peppar, pizzakrydda, oregano etc vad man känner för

hårdvispa äggvitorna till ett fast skumm (så man kan vända bunken upp o ner), vispar man ner salt med äggvitorna ska det tydligen bli styvare!
    mosa keso med äggulorna och rör i den rivna osten.
    krydda efter smak!
    vänd FÖRSIKTIGT ner äggvitorna med keso/ost röran (så luftbubblorna inte försvinner).

klicka ut röran på bakplåtspapper, blir ca 8-10 st (dock ganka små, jag fick ut ca 6st o då blir dom som vanliga polarkakor), flyter ut något under gräddningen.

man kan även ha i bacon, skinka eller nått om man vill.

in i ugnen på 175 grader i ca 20 min, tills dom fått gyllenbrun färg!

förvara i kylen, går att frysa!
  • troja80
    Tristanya skrev 2008-10-08 18:39:25 följande:
    tror din kropp känner att du nått idealvikt, räknade på ditt bmi, o du har nu ett bmi på 22,3, dvs normalviktig! du kanske får börja träna annorlunda eller helt enkelt acceptera din nya vikt. alternativ börja med nån annan diet!
    jajjemen nu krävs det träning! Har ju gravmagen som hänger i knäveckena
  • Tristanya
    troja80 skrev 2008-10-09 13:15:03 följande:
    jajjemen nu krävs det träning! Har ju gravmagen som hänger i knäveckena
    stackare... men jag gruvar man för det också när jag gått ner allt jag vill.. men ska nog försöka få klämma in en till graviditet emellan.. sen får jag få bort magen
  • Livshlädje

Är det nån som vet om man kan se Åhlens klädutbud nånstans på nätet...?

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Livshlädje
    Svar på #2770
    Opps, fel tråd..
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Pollypåse

Jag är inne på fjärde dagen och har inte gått ned ett gram ännu... vet att man kanske inte skall ha sådan brådska men vätskeförlusten borde väl i alla fall synas!? Är ganska säker på att jag inte kommit in i ketos ännu heller. Har bara upplevt fenomenet en gång tidigare när jag drack Camebridge en vecka.
    Hade däremot jordens abstinensattack igår morse, svettades och var alldeles skakis - läskigt.

Vill fråga om ni tycker att tuggummi är OK? Har hittat ett så gott lakrits med kladd innuti men det innehåller 67% kolhydrater varav 0 sockerarter.

• Kattmor
    Tristanya skrev 2008-10-09 13:06:53 följande:
    finns på KiF, men vet inte länken dit så skiver det här åt dig ½ burk keso (låt den rinna av)1,5 - 2 dl riven ost3 st äggsaltpeppar, pizzakrydda, oregano etc vad man känner förhårdvispa äggvitorna till ett fast skumm (så man kan vända bunken upp o ner), vispar man ner salt med äggvitorna ska det tydligen bli styvare!mosa keso med äggulorna och rör i den rivna osten.krydda efter smak! vänd FÖRSIKTIGT ner äggvitorna med keso/ost röran (så luftbubblorna inte försvinner).klicka ut röran på bakplåtspapper, blir ca 8-10 st (dock ganka små, jag fick ut ca 6st o då blir dom som vanliga polarkakor), flyter ut något under gräddningen.man kan även ha i bacon, skinka eller nått om man vill.in i ugnen på 175 grader i ca 20 min, tills dom fått gyllenbrun färg!förvara i kylen, går att frysa!
    Ska det vara en liten eller stor burk keso?
Svar på tråden LCHF tråden 3