• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81
    Hägris skrev 2008-10-10 08:49:45 följande:
    det är dom man tar upp det finns polysackarider(tror jag det hette) som kroppen aldrig tar upp det är kolhydrater men tas inte upp. Det är ändå alldeles för mycker kolisar och sötningsmedel för att funka i lchf. Gör ischoklad, parmesanchips och dyl ist!
    Ok! Tas de inte upp i kroppen som kolhydrater så är jag nöjd!
    Min första tanke med LCHF var att jag skulle unna mig själv godis på lördagar när jag nått min målvikt, men då är ju det här godiset tusen gånger bättre än riktigt godis så då tycker jag att ajg kan unna mig det! Ska ju inte bli några mängder ändå!

Förra helgen blev det MYCKET fusk vilket resulterad i 0,6 kg viktuppgång, det har tagit mig hela veckan att gå ner det igen så idag stod jag på samma vikt som förra fredagen. Totalt 1,4 ner sen jag bröjade med LCHF. Nu i helgen ska vi ingenstans, bara till svärisarna på söndag och jag har redan kollat upp maten! Fläskfile med banan. Till det brukar hon ha ris. Jag tänkte ta med mig en bytta blomkålsmos och så får maken min banan (då blir han glad! ) Så jag tycker att jag borde klara helgen nu!
  • Maddisen80
    Svar på #2796
    Hejsan alla nästa vecka är de dax för en ny tråd ser jag så glöm inte det :)

Denna vecka har jag varit inlagd på lasarettet,så jag har fått dropp,sen har jag druckit en näringsdryck om dagen 250 ml för jag har inge matlust, igår åt jag 2 mackor till middag så jag har varit väldigt slarvig tyvärr, men det är bara pga sjukdomen. men ska försöka komma igång med lchf idag igen.

Hur går de för er?
  • tessan8micke
    Smurfan 81 skrev 2008-10-10 10:39:01 följande:
    Kolhydratger i Fokus, länk i TS. Finns massa roliga recept där!Fast jag vet inte om jag skulle kalla det brownies, men nåt ska det ju heta!
    Ah tack!
  • Trollens mamma

Just ja!

Funderade också vad skillanden är.Ganska samma sak då egentligen.

Jag fuskade rejält förra helgen,hållit på två veckor nu,och loosat 3,5 kg. Helgerna är svåra.Så sugen på allt möjligt gott!

Nu blir det snart middag.

Blir polarbröd(som nu är på gräddning),nötköttsbiffar med smör.Tomat också.

Hungrig!

Ikväll ska jag lyxa till det med hallon,grädde och några bitar mörkchoklad.(70%)

• Kattmor

Nu är polar bröden i ugnen

Ska bli spännande att smaka på detta!

En sak jag undrar över är att det står att keson ska rinna av, men jag la keson i en typ pastasil & det kom inte ut en droppe... ska man pressa ut vätska tro eller är det ok ändå?

• Smurfan 81
    Kattmor skrev 2008-10-10 17:25:56 följande:
    Nu är polar bröden i ugnen Ska bli spännande att smaka på detta!En sak jag undrar över är att det står att keson ska rinna av, men jag la keson i en typ pastasil & det kom inte ut en droppe... ska man pressa ut vätska tro eller är det ok ändå?
    Det hade jag också svårt med! Sen rann ju iofs mina "bröd" ut lite också. Jag tänkte prova lägga i ett kaffefilter i en sil som får stå ett tag så ska jag göra en sats ikväll.
  • Kattmor
    Smurfan 81 skrev 2008-10-10 17:28:04 följande:
    Det hade jag också svårt med! Sen rann ju iofs mina "bröd" ut lite också. Jag tänkte prova lägga i ett kaffefilter i en sil som får stå ett tag så ska jag göra en sats ikväll.
    Ja det kanske kan funka!

Jag får se hur dessa blir som är i ugnen nu.

Jag gräddar i mitten av ugnen men jag tyckte att de redan efter ca 5-10 min är gyllenbruna.
    Ska man grädda längre ner?  Det står inget om detta i receptet.
  • Kattmor

Nu har polarbröden varit inne lite drygt 20 min & är rejält gyllenbruna.... men de är mer eller mindre råa inuti & så sitter de fast på bakplåtspappret

• Smurfan 81
    Kattmor skrev 2008-10-10 17:47:10 följande:
    Nu har polarbröden varit inne lite drygt 20 min & är rejält gyllenbruna.... men de är mer eller mindre råa inuti & så sitter de fast på bakplåtspappret
    Mina satt fast också. Låt dem svalna först sen går det lättare att ta bort dem.
  • Smurfan 81

Nu har det nog runnit av ett helt kryddmått i skålen! Undrar vad som menas med det där egentligen... Är det nån som lyckats få keson att rinna av?

Svar på tråden LCHF tråden 3