• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • StoraD

hej, jag har inte varit sjukskriven alls mamarazzi... vidare har det blivit svårare med sjukskrivningar så jag vet inte om barnlöshetsproblematik och sorg i samband med det är grund för sjukskrivning: Men det är säkert olika mellan landsting och FK i olika delar av landet! jag kan inte råda dig vännen, kanske kan du gå ner på deltid en tid? tack för dina snälla ord!

oh nu ser jag krusbär, förlåt, jag missade det! låter som att det gick bra iaf!
    hur är det nu? försöker ni eller har ni ett uppehåll?

tack Idun!

EMND skrev 2008-07-29 12:11:17 följande:
    Prata med någon, tja...vem då alla har semester..
    ja, de har semester NU ja, men inte för evigt... vi är ju snart inne i augusti, och på de flesta ställen finns möjlighet till tidsbokning även under semestern. Kanske kan du höra med RMC om de har en kurator? eller så kontakta ngn som arbetar med KBT, Cia vet jag t.ex. har goda erfarenheter från det! K

an du inte försöka undvika gravida + småttingar under din resterande semester? är man ledsen p.g.a svårigheter att få barn - så MÅSTE man faktiskt inte umgås med gravida och småbarnsföräldrar... jag undviker dem i perioder när jag mår dåligt. otrevligt? kanske, men det skiter jag i, ibland måste man tänka på sitt välmående också, och riktiga vänner förstår det!

kram
  • Finessan

Min sjukskrivning blev först inte godkänd, men jag skrev ett långt brev till handläggaren där jag berättade om mina mf och vad det gör med en. Bifogade dessutom delar av min blogg som var riktigt svart läsning under den tiden. Efter det ringde hon upp och bad i det närmaste om ursäkt...

• StoraD

nämen så tråkigt finesssan har ni börjat med att utesluta mjölk ur din kost? eller vad gäller nu?

hej söta mw! håller tummarna imorgon! (och joo kromosomtestet tog ett tag för oss också, 3 veckor tror jag). knepigt med mensen, vilken cykeldag är du på?

• mammawannabe

mamarazzi: det lät lite konstigt när jag läste det i efterhand. Det är inte så att jag har med sjukskrivningen som typ en rubrik i CV:et . Det jag menade är att det finns ju en "lucka" i CV:et men det har jag inte upplevt som ett problem.

• Krusbär

MW: Kul att höra från dig också! Och spännande med provsvaren. Hoppas att du kan ta de andra proverna snart. Till mig sa läkaren att kromosomprovet tog 3-4 veckor, men det kanske kan gå snabbare.

Jag ska ringa gyn i mitten av augusti då han är tillbaka från semestern. Då borde våra provsvar ha kommit.

Ja, det är spännande med akupunkturen men var beredd på att det kan ta tid om du går in för det. Min behandling tar 3 månader och under den tiden ska jag inte bli gravid. I mitt fall kändes det ok eftersom jag ändå behövde en paus, vi väntar på provsvar etc. Men är man ivrig kan det vara jobbigt att vänta.

Vet tyvärr ingen akupunktör i Linköping. Prova att fråga i akupunkturtråden, www.familjeliv.se/Forum-7-125/m33861642.html

• Poppy Lee

lillaD: smygis där, har du varit i din kära gamla hemstad! Hoppas att bröllopet var roligt! Och du har sååå rätt ang. bemötande inom vården och att kvinnors besvär ofta tolkas som psykosomatiska. Gravt irriterande, och dessutom traderas dessa "myter" ofta vidare av icke-medicinskt kunniga också. Med skrivandet går det väldigt trögt, ska lägga fram text vid seminarium i september vilket känns otroligt stressande. Själv då?

DND: det låter jobbigt med semester med så mycket småbarn! Har ni möjlighet att åka iväg på något mer "vuxet" innan semestern är slut? Kan rekommendera Schweiz, totalt barn- och gravidovänligt och nästan inga alls på gator och torg , Italien ska också vara bra, där föds det minst barn i hela Europa och gravida lär vara en sällsynt syn.

mammarazzi: jag har inte varit sjukskriven mer än max 2 veckor. Gör ett USELT jobb, vilket är dåligt eftersom det bara drabbar mig själv och ingen annan. Men jag blir rätt deppig av att gå hemma också tyvärr. Om du är sjukskriven under graviditet ser det väl inte illa ut på cv:n? Kan ju vara graviditetsrelaterat

Krusbär: jobbar du också just nu?

mwb: kromosomprover brukar ta tiiiid.... 6 veckor är normalt i Uppsala iaf. Tror inte att de prioriterar oss ogravida heller tyvärr. Hoppas att mensen ordnar sig!

• Poppy Lee

Finesssan: vad jobbigt med Vidas mage! Har ni testat minifom och sådant? En del säger ju att det är mer eller mindre placebo, men kan ju vara värt att prova.

• Krusbär

Finessan: Usch, jobbigt att lillan har ont. Men är det inte ganska vanligt i början, innan magen vänjer sig vid mjölken (eller föda öht)? Isåfall kanske det blir bättre snart.

Och coolt att det funkade med brevet. Du måste ha lyckats att nå människan och inte bara handläggaren...

lillaD: Uppehåll nu, väntar på provsvar + aku-behandling. Men jag har redan börjat fantisera och kalkylera om att nästa år vid den här tiden SKULLE vi kunna ha en bebis... Att man aldrig kan ta en sak i taget. Hur gör ni?

• Krusbär

PL: Jag har semester den här veckan, börjar jobba på måndag. Men eftersom jag sitter här och häckar skulle man ju kunna tro att jag jobbar...

• StoraD

krusbär: ja just det! klokt med uppehåll tror jag! min läkare DrM är en mkt varm förespråkare för det också... 2 normala cykler var hans råd. Jo, vi försöker, det var 10 månader sen mitt senaste missfall nu och jag tar pergo, och är på min andra pergokur nu.

jodå poppy: mkt sakta framåt kan man väl säga... jag måste verkligen få upp tempot nu känner jag! bra med deadline i september, utan deadlines blir det ännu mindre gjort!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7