• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • StoraD

cia: jag var bara uppe torsd-månd för bröllopet, så det var för ont om tid vännen! annars hade jag jättegärna setts. det var mina enda lediga dagar i sommar så det kändes lyxigt och bra!

DND: oj, du verkar ha det så jobbigt och se allting så svart kanske borde du gå och prata med någon?

tack söta HK!! vad skönt att din semester varit välgörande raring! hur är det med dig annars? har mensen kommit? hur menar du att den uteblivit? vilken dag i cykeln är du på? Iväg till gyn och få pergo eller puregon, då får du ÄL och mens, inga konstigheter! och okvinnlig?! nämen så kan du inte tänka söta du! mens är inte kvinnligt, det är ett nödvändigt ont som kommer med att vara kvinna.

Idun: det lät onekligen som ett migränanfall det där! det finns receptfri medicin på apoteket numera, kanske ska du köpa hem så du har det. jag får ibland migrän i samband med övrigt pms-elände. som grädde på moset!

Grynet: jag vet inte om det är farligt att pilla på tappen, men det kan ju orsaka infektioner och det är ju aldrig bra. jag har själv aldrig gjort det dock.

krusbär: lycka till hos quintela idag! skriv och berätta hur det går? och hur är det annars?

poppy: snart ska du till gyn! gött! hur går det med skrivandet?

snozie: hoppas illamåendet släpper med lergigan

mamarazzi: hoppas svampeländet släpper, annars har jag hört att man kan badda med lite naturell yoghurt för att lindra besvären o kliandet tillfälligt.

mw: puss på dig raring! hur mår du!

hej till nygravida a80 och Hella! hoppas ni mår bra!

Magis: tänker på dig lite särskilt!

finessan: hur är lill-Vidas mage?

SLUTLIGEN: tankens kraft tror jag inte ett ögonblick på, det är bara någonting man sagt till kvinnor för att skuldbelägga + att det inte har forskats tillräckligt länge på detta att det fortfarande finns en stor andel 'oförklarligt barnlösa'.

Dessutom har forskning visat att kvinnors sjukdomstillstånd i större utsträckning anses vara psykiskt betingande ("du är bara trött/stressad/hysterika"), att exempel i läkarutbildningen till 80% utgår från män och att man missat sådant som hjärtinfarkter bland kvinnor eftersom just forskning enbart fokuserat på MÄN (därmed har man inte insett att kvinnor och män har olika symptom på ovannämnda sjukdom).
    www.fas.forskning.se/fas_templates/page____1147.aspx ni kan läsa här om bristen på genusperspektiv i vården.

Man skulle ju aldrig säga till mannen i förhållandet att han ska slappna av!! slappna aaav så blir simmarna snabbare och fler... men när kvinnor är sjuka, eller ngt biologiskt är fel - då ska de bara sluta vara hysteriska fruntimmer och bara slappna av.

• EMND

Oj då lilla D syns det så tydligt? :( Jag trodde att mina inlägg var ganska neutrala. Ah, jag skulle inte säga att jag ser allt i svart snarare i grått. Där är det flera nianser....
    Eh, jag är bara trött, hormonerna gör sitt också.
    Jag testade minus för en vecka sedan.

Min semester var för mycket andras barn och graviditet, det var ansträngande att inte tappa tråden till Manen då han finner det inte så jobbigt att träffa småttingarna och deras föräldrar. Det var inte så mycket vila, lugnet och nöjet som jag behövde utan snarare bita i och stå ut. Nu har det släppt i ett par dagar men då kom alla känslor och reaktioner på en och samma gång. Hade jag kunnat så hade jag ändrat semestern. Men jag har 19 dagar kvar...

Prata med någon, tja...vem då alla har semester.. Har börjat springa för att komma i form, men vare sig kondition eller gå ner i vikt vill komma i gång. ÄL är på gång tror iaf. Sedan nu är det snart 1,5 månad som vi har lämnat prover för kromosomanalys. Den 5:e har vi tid på RMC. Om de inte avbokar vilket de i regel har gjort hittills.

En bra bok har jag läst i all fall: "Tillsammans är man mindre ensam" och det skulle jag gärna döpt denna tråd till. Sedan har jag även köpt och sett film gjort efter boken. Det var AVKOPPLANDE!
    semesterns höjdpunkt.

• mamarazzi

Åh lillaD vad skoj att se att du lever! Roligt med långa inlägg ju.

Ang. min svamp så hänger den i men den börjar äntligen bli bättre. Jag kämpar ju på med Pevaryl. Dock har jag idag fått ett piller av min mamma som man sväljer och VIPS ska svampen vara borta. Nu kan jag inte bestämma mig om jag ska ta det eller vänta till nästa gång (vi ska till thailand i höst och då kan det ju vara bra att ha med sig) eftersom jag n u börjar bli bättre. uff! I-land problem.

Tänkte höra med er alla hur många som är/varit sjukskrivna? Jag känner mig oftast rätt bra i humöret men som ni alla vet så går det ju upp och ner. Största problemet jag har är att jag gör ett så jäkla dåligt jobb på arbetet. Kan ju inte fokusera för fem öre, stressar upp mig jättelätt och tycker allt är piss tråkigt. Är oxå orolig över att jobbet ska stressa upp mig ännu mer om man blir gravid igen och att kanske den stressen kan framkalla mf och funderar på om jag ska sjukskriva mig en liten tid för att komma ur det där... Men kanske e jag bara vek. Sedan oroar jag ju mig över hur det ska se ut på mitt framtida CV... fis med.
    Förstår ni vad jag försöker säga? Hur har ni det?

• Idun 78
    StoraD skrev 2008-07-29 11:45:23 följande:
    Man skulle ju aldrig säga till mannen i förhållandet att han ska slappna av!! slappna aaav så blir simmarna snabbare och fler... men när kvinnor är sjuka, eller ngt biologiskt är fel - då ska de bara sluta vara hysteriska fruntimmer och bara slappna av.
    F*N va bra sagt lillaD!! You've made my day!
  • Krusbär

DND: Det låter onekligen som om du har utsatts för en del påfrestningar (i form av barn) under semestern. Det kan vara väldigt jobbigt att hantera andras barnlycka, trots att man vill dem väl. Det har vi diskuterat förut i tråden. Men om du vill prata med någon är nog semestrarna över för de flesta snart.

LillaD: Tackar som frågar! Det gick bra hos akupunktören (se även inlägg 1238). Hon kunde se, bla på min tempkurva, att lutealfasen inte är stabil vilket jag ju själv har anat. Men att det kan gå att fixa och då trodde hon att det inte skulle vara några problem! Hur är det själv?

• Krusbär

mamarazzi: Jag har inte varit sjukskriven förutom under själva missfallen. Men jag har inte heller (ännu) kämpat lika länge och hårt som många av er andra här. Däremot har jag periodvis gjort ett uselt jobb, suttit på FL och Google på arbetstid...

• mammawannabe

Hej godisar!

Härligt vad det skrivs, har läst och hängt med sen vi kom tillbaka från båtåkandet i lördags kväll men inte tagit tag i att skriva.

LillaD - Tack gumman, det är ganska ok med mig! Och du har varit på bröllop du, hoppas det var roligt.

a80: Har glömt men tror inte jag grattat till plusset, GRATTIS!

Hella: Grattis till VUL:et.

Poppy, HK m fl - Skit med mens- och cykelstrul

Hur har det gått för Sandra tro?

Lilleskuttan och Snozie: Bläks för illamåendet även om det är för en god sak.

Krusbär: Kul att höra från dig. Vad spännande och hoppfullt det låter med din akupunktur. Vill gärna höra mer. Hur går det med provresultat för din del? Funderar också om jag ska testa och har kollat upp på nätet om det verkar finnas ngn bra i Lkpg med rätt inriktning. Svårt, vill helst ha fått en rekommendation om att någon ska vara bra innan jag lägger ut pengar. Någon som vet någon bra akupunktör i Linköping??

mamarazzi: Hoppas det har vänt nu med svampeländet. När det gäller sjukskrivning har jag inte varit det någonting under det här senaste året med alla MF, även om jag också funderat på om det hade varit bra. Har iof pluggat och kunnat styra mer själv men även det blev ju lidande. För ca 5 år sedan fick jag en utmattningsreaktion/gick in i väggen eller vad man vill kalla det med sjukskrivning som följd i ca 1 år. Har också fått erbjudande om flera jobb efter det att sjuksrivningen funníts med i mitt CV och jag har inte upplevt det som att det har varit ett problem. Jag tror att om man själv accepterar att det har varit som det har varit oavsett om det är MF eller annat och inte skäms för det och är öppen och ärlig tror jag inte att det kommer vara avgörande om du får ett jobb eller inte, och om det skulle vara det tänker jag att det inte är en arbetsplats jag skulle trivts på ändå.

DND: Kram på dig, tråkigt om det är tungt. Hur är det, skulle inte du till Karolinakliniken i dag eller har du skippat besöket? Och en fråga, har du väntat på kromosomanalys-resultatet i 1,5 månad utan att få svar?

Vi ska till Karolinakliniken i morgon och få svar på de tester vi kunnat ta hittills (j...vla mensen har inte dykt upp för mig heller så jag joinar övriga i mensstrulsträsket så cykeldag 3-proverna har jag inte kunnat ta.) Hade hoppats (eller inte, beroende på resultat) att få svar på kromosomanalysen också. Men det provet tog vi för drygt 2 v sedan och det kanske är naivt att tro att det ska vara klart isf?

*Kram till alla övriga*

• Finessan

AHöst - har tyvärr inga tips. Men vad kul att syrran är gravid igen och att det funkade så bra med akupunktur. Hoppas att det går bra den här gången och att ni hittar en akupunktör.

Cia, tre dagar med mamma räcker gott och väl. Då bodde hon ändå inte här. Härligt ändå att se hur förälskad hon har blivit i lilla V.

Hej LillaD! Vida har fortfarande magproblem. Ledsen Inte hela dagarna, men det gör så ont i mig när hon får sina kramper. Värmen har inte heller varit kul för någon av oss.

Mamarazzi, jag blev sjukskriven tre månader förra sommaren (juni-augusti). Då hade jag fått tre mf på 8 månader (pluggade dessutom samtidigt och hade inte en sjukdag, bara tentor och inlämningar som jag gjorde allt av)  och var så långt ner i botten som man kan vara. Hade ingen kraft eller ork till något. Fy så dåligt jag mådde. Ägnade dessa tre månader till att försöka må bra igen och komma i balans. Efter dessa tre månader hade jag ny kraft till att försöka igen.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7