• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80

vi är otroliga många här nu,de är bara roligt och kunna ta åt sig tipsen :8) Så man vet.
    Anonym (Matilda) skrev 2008-08-01 21:14:26 följande:

Välkomna hit alla nya!! Vad kul att vi är så många här! Blev så otroligt glad när jag hittade den här tråden med alla "ibssystrar".Tvillingmamman: Tråkigt att det inte funkat på dig! Har hört andra som provat och blivit bättre. Man blir ju så nyfiken om det finns fler det funkat för. Jag har själv testat men säkert inte nog länge för att jag skulle veta om det funkat eller inte. Maddisen:Det låter ju kanon! Måste prova jag med men har inte tagit mig till apoteket än.Vinter:Vad bra att du hittat nått som funkar på dig. Jag kan tyvärr inte äta hälsofil då jag är inte tål mjölk. Man blir lite less när man provar en massa mediciner och annat och inget ger effekt. Funderar på om jag ska testa proviva under en längre period. Jag lessnar jämt när jag inte märker skillnad efter ett tag.IrenerI:Känner så väl igen mig i dina symptom. Men sen jag började med inolaxol så tål jag stekt och kryddad mat mycket bättre. Äter det i perioder och när jag äter får jag nästan inga attacker alls. Bara vid mens typ. Men har som du ständigt ont i magen med gaser och fruktansvärd magknip. Men det varierar från dag till dag. Jag har som Moirae ätit antidepressiva (cipramil) men jag mådde bara bra av det. Jag blev mycket lugnare i mig själv. Inte samma oro och ängslan över magen. Tycker det blir som en ond cirkel ibland när man oroar sig över att bli dålig, så oroar man sig så mycket att man blir dålig. Jag slutade med cipramil för att vi vill bli gravida annars hade jag nog fortsatt. Tycker det är så jobbigt med den sociala biten med middagar och allt sånt.
  • Maddisen80

Det är ju jättebra att man kan beställa, jag har nära till apoteket med.

Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-01 21:27:04 följande:
    Till er som bor långt från ett apotek, ni vet väl att man kan beställa från hemsidan numera och få det i brevlådan? Det har jag testat (även fast jag bor nära haha) och det var ju smidigt även fast de inte skickar allt som de säljer i butikerna.Ja det kanske är hormonerna som gör det fast jag har haft känslig mage/orolig mage/stressmage även innan graviditeten även om det är som värst nu.
  • remy

Hej hej! glad att ha hittat hit :) Ja visst är det konstigt att kroppen kan fungera så. Har även psoriasis som är helt borta.

Jag har haft jätteproblem med viktnedgång under mina sjuka perioder. En läkare sa dock att att det snarare var vanligare med övervikt då man hade IBS. Kommer inte exakt ihåg varför men jag tor det hade med att göra att kroppen tog upp allt, även det som inte var nyttigt för att kompensera att maten gick så fort genom tarmen. Någon som hört detta? Kanske beror lite på hur man är sjuk i IBS med, kan ju vara så mycket.

• Maddisen80

Det vet jag ingentig, men de kanske stämmer? prata med din läkare nästa gång
    Anonym (Fi) skrev 2008-08-01 21:41:47 följande:

Jag har inte läst hela tråden, så frågan kanske varit uppe innan. Men i alla fall; jag har haft IBS i 10 år och det har periodvis fungerat ganska bra. Jag verkar dock bli sämre på våren/sommaren och misstänker korsallergi - någon som hört något om detta?se t.ex.; www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx...
  • Maddisen80

Tyvärr så glömmeer man de ibland,de är intee lätt att tänka på det jämt
    Anonym (Matilda) skrev 2008-08-01 21:58:48 följande:

Tvillingmamma:Men varför har jag inte tänkt på det!! Jag vet ju att man kan göra så. Har själv jobbat på en affär som var apoteksombud och där stod jag och berättade för kunderna att de kunde göra så. Haha.. Jobbar ju hela tiden apoteket är öppet så jag tar mig aldrig dit. Nu ska jag surfa in på apotekets sida och beställa Guaribs..Tack för tipset..
  • Maddisen80

Välkommen hit .hoppas du kommer trivas här, de är så kirurgerna ha sagt åt mig med, får lära mig leva med detta. Sen rekommenedera jag att köpa guaribs

remy skrev 2008-08-01 22:49:17 följande:
    hej hej! Hittade till er tråd av en slump. Har haft IBS i flera år (fick diagnosen 2004 tror jag men haft problem med magen sen jag var 8år) och provat på precis allt! Har provat alla bulkmedel som finns (tror jag), KBT och antidepresiv medicin, men inget funkar. Nu har min läkare gett upp och sagt att jag får lära mig leva med detta och att det inte finns mer han kan göra! Men nu är jag gravid och har inte varit så bra i magen på flera år. kan äta fet mat för första gången på flera år utan att bli dålig i magen...Skönt att hitta människor i samma situation och som verkligen vet hur det är att ha ont i magen
  • Maddisen80

Nope jag har inte rasat i vikt utan jag har snarare gått upp 40 kg på 8år

IrenerI skrev 2008-08-02 10:49:58 följande:
    Tänkte på de, har ni som har blivit sjuka på "senare" år (Svårt att veta om man haft de från barndommen t.ex.)Har ni rasat i vikt??
  • Maddisen80

jag vägde 55 kg år 1999 nu väger jag 97 har vägt 104 kg som högst,men jag trappa ner mina sömntabletter nu för de går man upp i vikt. min familjeläkare och en dietist är väldig bra, de sa att man kan gå upp om man äter mjölkprodukter,gluten,stark mat,lök ,hårdsmälta frukter, så när min dietist kommer tillbaka han hjälper mig mot ibs, då ska jag äta så här i 3 veckor, rent kött,vitt fisk,tomat,gurka,isbergsallad,havregrynsgröt

remy skrev 2008-08-02 12:38:03 följande:
    Hej hej! glad att ha hittat hit :) Ja visst är det konstigt att kroppen kan fungera så. Har även psoriasis som är helt borta. Jag har haft jätteproblem med viktnedgång under mina sjuka perioder. En läkare sa dock att att det snarare var vanligare med övervikt då man hade IBS. Kommer inte exakt ihåg varför men jag tor det hade med att göra att kroppen tog upp allt, även det som inte var nyttigt för att kompensera att maten gick så fort genom tarmen. Någon som hört detta? Kanske beror lite på hur man är sjuk i IBS med, kan ju vara så mycket.
  • Vroooooom

Varje gång nu jag har försökt äta enligt LCHF så har magen brakat ihop. Undrar om det har något med dieten att göra eller om det bara är en tillfällighet.
    Ni andra som ätit LCHF, har ni blivit sämre först?

Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Vad min dietist sa jag ska inte äta majs,broccoli,kål,blomkål,potatis,stekt mat utan bara rent kött,vit fisk,isbergsallad,tomat,gurka, testa det

Vroooooom skrev 2008-08-02 12:58:27 följande:
    Varje gång nu jag har försökt äta enligt LCHF så har magen brakat ihop. Undrar om det har något med dieten att göra eller om det bara är en tillfällighet.Ni andra som ätit LCHF, har ni blivit sämre först?
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7