• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-02 13:01:20 följande:
    Vad min dietist sa jag ska inte äta majs,broccoli,kål,blomkål,potatis,stekt mat utan bara rent kött,vit fisk,isbergsallad,tomat,gurka, testa det
    Nja, det verkar inte vara någon vidare bra diet för mig men tack i alla fall
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Tvillingmamma2007
    Vroooooom skrev 2008-08-02 12:58:27 följande:
    Varje gång nu jag har försökt äta enligt LCHF så har magen brakat ihop. Undrar om det har något med dieten att göra eller om det bara är en tillfällighet.Ni andra som ätit LCHF, har ni blivit sämre först?
    Är det inte för mycket fett i LCHF dieten? För att passa om man har IBS alltså?
  • Vroooooom
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-02 13:14:03 följande:
    Är det inte för mycket fett i LCHF dieten? För att passa om man har IBS alltså?
    Det är ju en del fett i den dieten jo, men tydligen ska en hel del med IBS ha blivit hjälpta utav den. Jag har nu försökt med den flera gånger och varje gång har magen blivit sämre. Har försökt både med och utan mycket fett men ingen skillnad
  • IrenerI
    Maddisen80 skrev 2008-08-02 12:45:00 följande:
    jag vägde 55 kg år 1999 nu väger jag 97 har vägt 104 kg som högst,men jag trappa ner mina sömntabletter nu för de går man upp i vikt. min familjeläkare och en dietist är väldig bra, de sa att man kan gå upp om man äter mjölkprodukter,gluten,stark mat,lök ,hårdsmälta frukter, så när min dietist kommer tillbaka han hjälper mig mot ibs, då ska jag äta så här i 3 veckor, rent kött,vitt fisk,tomat,gurka,isbergsallad,havregrynsgröt
    Hmm ja de lät ju lite jobbigt för allt de man går upp av mår jag dåligt av

Min normalvikt har alltid legat på mellan 57-59 (160cm)
    Men nu är jag nere på 46-47 och är riktigt benig, och de är verkligen inte snyggt!
    Får hoppas de fastnar lite under grav nu som sen kasnke får sitta kvar.
  • Maddisen80

okis ,nä men testa och se vad din mage bli dålig av,skriv upp vad du äter och vad du bli dålig av

Vroooooom skrev 2008-08-02 13:13:47 följande:
    Nja, det verkar inte vara någon vidare bra diet för mig men tack i alla fall
  • Maddisen80

Usch vad du måste va smal,hoppas du lyckas gå upp,håller tummarna för din viktuppgång

IrenerI skrev 2008-08-02 13:57:37 följande:
    Hmm ja de lät ju lite jobbigt för allt de man går upp av mår jag dåligt avMin normalvikt har alltid legat på mellan 57-59 (160cm)Men nu är jag nere på 46-47 och är riktigt benig, och de är verkligen inte snyggt! Får hoppas de fastnar lite under grav nu som sen kasnke får sitta kvar.
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-02 14:33:34 följande:
    okis ,nä men testa och se vad din mage bli dålig av,skriv upp vad du äter och vad du bli dålig av
    Det har jag redan gjort flera gånger. Jag förde mat- och magdagbok när jag först blev sjuk för 9 år sedan och har sedan dess gjort om det ett par gånger.
    Grejen med min mage är att det inte direkt finns någon mat som den alltid reagerar på.
  • Maddisen80

Synd, ja men lycka till iaf

Vroooooom skrev 2008-08-02 14:38:52 följande:
    Det har jag redan gjort flera gånger. Jag förde mat- och magdagbok när jag först blev sjuk för 9 år sedan och har sedan dess gjort om det ett par gånger. Grejen med min mage är att det inte direkt finns någon mat som den alltid reagerar på.
  • Vroooooom

Var det ingen som testat LCHF för IBSen?

• Tvillingmamma2007
    Vroooooom skrev 2008-08-02 14:46:10 följande:
    Var det ingen som testat LCHF för IBSen?
    Jag har funderingar på att testa eller iaf skära ner på kolhydraterna men är orolig för fettet.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7