• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80
    Svar på #310
    Det var jättebra tips du kom med :9
    Vroooooom skrev 2008-07-31 09:09:35 följande:
    Det beror ju lite på vad du har för IBS. Gaser, förstoppning, diarré, kramper osv..Många IBSare är känsliga mot laktos, stark och fet mat. Egentligen är väl det bästa att testa sig fram själv och se vad magen tål. Ett bra tips är att skriva mat- och magdagbok under en lite längre period.
  • Anonym (vinter)

Matilda:

Jag har testat att dricka proviva, men det funkar inte på mig. Däremot äter jag hälsofil och det funkar för mig.

• MissFörstånd

Hejsan!

Har ganska nyligen fått diagnosen IBS, men levt med magproblem i 16 år innan de nu äntligen kunde ge mig något av ett svar iaf. Äter nu Inolaxol som faktiskt gör mig bättre, de är först nu jag riktigt kan förstå att jag inte har haft något liv förut. Att alltid kolla efter en toalett eller känna sig "handikappad" när man ska någonstans är nästan borta. Klart de sitter kvar att man kollar, men får inte samma panik när jag inte ser någon..

• Maddisen80
    Svar på #313
    hejsan hur är läget, jag har med nyligen fått diagnosen ibs, jag äter inolaxol + guaribs.
    MissFörstånd skrev 2008-07-31 11:28:21 följande:
    Hejsan!Har ganska nyligen fått diagnosen IBS, men levt med magproblem i 16 år innan de nu äntligen kunde ge mig något av ett svar iaf. Äter nu Inolaxol som faktiskt gör mig bättre, de är först nu jag riktigt kan förstå att jag inte har haft något liv förut. Att alltid kolla efter en toalett eller känna sig "handikappad" när man ska någonstans är nästan borta. Klart de sitter kvar att man kollar, men får inte samma panik när jag inte ser någon..
  • IrenerI

Den här tråden lägger jag till favoriter.
    Har inte fått diagnosen ibs men för min del verkar de som om de är det.
    Magen är helt körd efter jag vart gravid med andra dottern och de är snart 2 år sen.
    Extrem stressmage, regarerar på en mängd mat och i bland utan andledning tror jag.

Dock är HC här så sega så de händer ju aldrig nått, det dom har lyckats få till är 1 laktostest och 2 glutentester varav båda var negativa. Och några blodprover.
    Och de är sen vintern -06, har en ny tid nu men begriper inte vad jag ska dit och göra.. Vad kan dom kolla mer?

• Maddisen80

Det är väldigt vanligt med diagnoses. Testa och köp receptfritt guaribs och inolaxol på apoteket. , mjölkprtotentest,sköldskörteln,levervärde, hellibacter bakterie + magsår.

IrenerI skrev 2008-08-01 12:49:47 följande:
    Den här tråden lägger jag till favoriter.Har inte fått diagnosen ibs men för min del verkar de som om de är det.Magen är helt körd efter jag vart gravid med andra dottern och de är snart 2 år sen.Extrem stressmage, regarerar på en mängd mat och i bland utan andledning tror jag.Dock är HC här så sega så de händer ju aldrig nått, det dom har lyckats få till är 1 laktostest och 2 glutentester varav båda var negativa. Och några blodprover.Och de är sen vintern -06, har en ny tid nu men begriper inte vad jag ska dit och göra.. Vad kan dom kolla mer?
  • Vroooooom
    IrenerI skrev 2008-08-01 12:49:47 följande:
    Den här tråden lägger jag till favoriter.Har inte fått diagnosen ibs men för min del verkar de som om de är det.Magen är helt körd efter jag vart gravid med andra dottern och de är snart 2 år sen.Extrem stressmage, regarerar på en mängd mat och i bland utan andledning tror jag.Dock är HC här så sega så de händer ju aldrig nått, det dom har lyckats få till är 1 laktostest och 2 glutentester varav båda var negativa. Och några blodprover.Och de är sen vintern -06, har en ny tid nu men begriper inte vad jag ska dit och göra.. Vad kan dom kolla mer?
    Välkommen hit

Det är möjligt att de vill skicka dig vidare för en undersökning av tarmen och på så sätt kunna utesluta andra tarmsjukdomar.

Vad har du för symptom?
    Vid IBS kan man ha en mängd olika symptom och det varierar oerhört mellan olika individer.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • IrenerI
    Vroooooom skrev 2008-08-01 12:57:53 följande:
    Välkommen hit Det är möjligt att de vill skicka dig vidare för en undersökning av tarmen och på så sätt kunna utesluta andra tarmsjukdomar.Vad har du för symptom?Vid IBS kan man ha en mängd olika symptom och det varierar oerhört mellan olika individer.
    Jo man kan ju hoppas men antar att nu får jag vänta igen pga lite oplanerad tillökning.
    Men undrar mest varför dom inte har skickat iväg mig på nån undersökning tidigare har ju haft de här ett tag nu.
    Men är ju helt omöjligt att nå läkaren med.

Hela började väl igenligen med att jag vart dålig i magen och att de aldrig gick över riktigt, bra nån dag och sen dålig igen.
    Och då ville läkarna vänta på att dottern skulle födas för dom var säker på att de hade med grav att göra.
    Vilket de dock aldrig gjorde.
    Så just nu blir jag dålig (Diarré) av mjöl, laktos, stekt mat, fet mat och även mer saker men som jag inte riktigt vet vad bara.
    Har ständigt ont i magen, vissa dagar gaser med hemsk magknip.
    Extrem stressmage så sitter mest hemma för blir så nervös av att åka nånstans (Brist på toa osv)
    Räcker med tanken på att åka och handla mat så får jag ont.

Så pga av de har jag utvecklat nån sorts ångest så blir kallsvettig, skakis, magknip, yr och till slut dålig i magen, om jag blir nervös eller stressad.
  • IrenerI
    Maddisen80 skrev 2008-08-01 12:52:14 följande:
    Det är väldigt vanligt med diagnoses. Testa och köp receptfritt guaribs och inolaxol på apoteket. , mjölkprtotentest,sköldskörteln,levervärde, hellibacter bakterie + magsår.
    HAr skrivit upp inolaxol och guaribs.

Men har börjat med nått som heter Lunelax. Ingen som har nån erfarenhet avom de funkar.
    Har bara testat nån dag än så vet inte riktigt, såg asken på apoteket och köpte för att prova iaf.

Har ju kunnat äta dimor och imodium förut vid kris men nu när man inte kan de så letar jag efter nått som kanske kan hålla allt i hyfsat styr.
  • Vroooooom
    IrenerI skrev 2008-08-01 13:12:17 följande:
    Jo man kan ju hoppas men antar att nu får jag vänta igen pga lite oplanerad tillökning.Men undrar mest varför dom inte har skickat iväg mig på nån undersökning tidigare har ju haft de här ett tag nu. Men är ju helt omöjligt att nå läkaren med.Hela började väl igenligen med att jag vart dålig i magen och att de aldrig gick över riktigt, bra nån dag och sen dålig igen.Och då ville läkarna vänta på att dottern skulle födas för dom var säker på att de hade med grav att göra.Vilket de dock aldrig gjorde.Så just nu blir jag dålig (Diarré) av mjöl, laktos, stekt mat, fet mat och även mer saker men som jag inte riktigt vet vad bara.Har ständigt ont i magen, vissa dagar gaser med hemsk magknip.Extrem stressmage så sitter mest hemma för blir så nervös av att åka nånstans (Brist på toa osv) Räcker med tanken på att åka och handla mat så får jag ont. Så pga av de har jag utvecklat nån sorts ångest så blir kallsvettig, skakis, magknip, yr och till slut dålig i magen, om jag blir nervös eller stressad.
    Att reagera på laktos, fet mat osv är väldigt vanligt när man har IBS.
    Under mina värsta perioder är lite ris det enda jag äter om dagarna, det är det enda magen tolererar.

Har du fått någon medicin för dina symptom?
    Mot diarré finns det ju en hel del receptbelagda mediciner, fast om du är gravid nu så tror jag inte du får äta dom.
    Mot gaser finns dimetikon receptfritt på apoteket.

Jag förstår din ångest inför att gå ut. Jag har det likadant och ibland har det t o m gått år mellan mina kliv utanför dörren.
    Jag fick antidepressiva för det för några år sedan och det hjälpte. Tyvärr orkade jag inte med biverkningarna så jag äter inga såna tabletter idag.
    Cheer up, the worst is yet to come
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7