• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Anonym

Jag har sedan jag fick mitt sista anfall druckit Silicagel från hälsokost , en matsked innan varje måltid och det har känts som bomull i magen nästan. Har även blivit hårdare när jag gör nr2 och tarmarna är inte lika rörliga och oroliga.

• Anonym (Matilda)

Anonym:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Håller inte riktigt med Mama bean om att det är djävulens påfund Upplever det inte riktigt så och jag tycker det går bra att dricka det.

Har också provat Silicagel men höll väll inte på särskilt länge så jag hann inte märka om det funkade.

• 3barnsmor35

Silicagel är bättre, smakar ingenting och är lättare att dricka
    Om det gett den effekt det borde hade jag gärna fortsatt med den. Det jag käkar nu är stoppande i veckorna så jag kan jobba, annars måste jag springa på toa hela tiden.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • 68an

Vid mens har min mage alltid tömts, i regel 1 tömning dag 1 och sen är det bra. Då är det alltid lösare. Har precis gjort det för 2 timmar sen då jag fick mens i morse.
    Så detta verkar många ibsáre känna igen så jag tror det hör ihop.

Den som har väldigt jobbiga menssmärtor kan jag rekomendera att prova pronaxen/naprosyn.
    Jag hade hemska menssmärtor dag 1 innan jag fick barn och dom var det enda som hjälpte, varken svagare eller starkare av det jag provat. Dom är receptbelagda.

• 3barnsmor35

Läste i en Hälsa-tidning om ngt som hette Magunus eller ngt sånt, som skulle hjälpa mot IBS. Ngn som känner igen?

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • mo m2007

hur ser era magar ut? min är konstant svullen å jag ser gravid ut, samt att den samlar en massa vätska så jag är antingen kanonlös eller skithård.

• Maddisen80

Det är ju jättebra att du undviker stark mat ,de måste jag göra med om min mage ska må bättre

Anonym skrev 2008-07-28 20:27:14 följande:
    jag undviker stark mat nu och har inte haft ett anfall på flera veckor...
  • Maddisen80

inalaxol är ett tarmregerande , de är små kulor du blanda med vatten sen dricker de upp de sen blir de som gele i magen ,de är bra mot uppblåshet,gaser mm

Anonym skrev 2008-07-28 20:56:41 följande:
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-28 20:50:07 följande:Vad är inolaxol?
  • Maddisen80

nä de känner jag inte till men däremot maguar de ska hjälpa till

3barnsmor35 skrev 2008-07-29 14:00:22 följande:
    Läste i en Hälsa-tidning om ngt som hette Magunus eller ngt sånt, som skulle hjälpa mot IBS. Ngn som känner igen?
  • Maddisen80

min mage är svullen så en på gymmet frågade om jag var gravid och de är jag inte har inte varit heller.
    mo m2007 skrev 2008-07-29 18:35:13 följande:

hur ser era magar ut? min är konstant svullen å jag ser gravid ut, samt att den samlar en massa vätska så jag är antingen kanonlös eller skithård.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7