• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80

Guaribs är för ibsmagar/kollon irritable eller ullros colit ,gaser,uppsvälldhet mm finns att köpa på apoteket.Jag fundera med att öppna eget en cafeteria+restaurang med gluten och laktosfria produkter och även sockerfritt
    Anonym (vinter) skrev 2008-07-25 15:36:10 följande:

Matilda: Just nu söker jag alla jobb som jag klarar av, helst skulle jag vilja jobba som arkeolog, men det är svårt att få dem jobben. Funderar också på att starta eget, älskar att pyssla så det blir nog något åt det hållet i så fall. Ska i alla fall plugga till hösten på halvtid och sedan får jag se hur jag gör.Guaribs vad är det för något och vad är det bra för?
  • Maddisen80

De är bra för uppsvälldhet, gaser,illamående,buksmärtor i nedre buken står de på burken ,för mig fungera de
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-25 15:54:38 följande:

Vinter-Vad duktig du är som ska läsa. Hade min mage varit bättre hade nog jag också gjort det. Håller tummarna för att du får jobb snart. Jag tycker det är jobbigt att vara arbetslös.Vad pysslar du då? Syr du, målar?? Tycker också det är roligt att pyssla! Guaribs vet jag inte riktigt vad det är. Ska visst vara bra mot gaser mm. Maddisen har börjat med det. Fanns väldigt lite info på www.apoteket.se. Detta var vad jag hittade..www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp...
  • Tvillingmamma2007

Halloj i tråden! Idag har varit en mindre bra dag. Åt pastasallad med kyckling och fetaost till lunch, sen jordgubbar och tofuline vaniljglass till efterrätt samt en bit mjuk kaka...och seeen blev det toaletten flera ggr samt magknip som hette duga. Hm tippar på att det var fetan och den mjuka kakan och på att det blev för mycket. Jaja hur mår ni andra?

• Anonym (Matilda)

Vinter:

Vad är det du ska läsa? Det är ju kanon att kunna läsa via internet när man har dålig mage. Läser företagarskolan just nu och det är självstudie hemma och då går det ju bra. Ja vi får hålla tummarna för varandra när det gäller att hitta jobb! Har du ingen ersättning alls.. hur gå det då?
    Då vi gifte oss fick vi eller jag en symaskin men jag tror bara jag har använt den 2 ggr och det var 2,5 år sen vi gifte oss.. Måste ta tag i det där...

Trött:

Gillar det där du skrev med att upptäcka de små äventyren.. för det är verkligen så med barn. De hittar glädje i det mesta och kan roa sig med nästan vad som helst. Sen är ju thai väldigt barnkära, de uppmärksammar dem. Åå vad jag blev sugen på att åka tillbaka..

Maddisen:

Vad bra att guaribs funkar på dig! Ska höra med vårt apotek om de har det. Jo Thailand var helt underbart. Varmt och god mat!
    Vi verkar vara många med företagar ideer!

Tvillingmamma:

Tråkigt att höra! Jag har haft en lika dålig dag. Mensen kom och då blir magen i uppror!
    Jag åt också tofuline glass med jordgubbar!! Mums.. men inte så roligt när man blir dålig efteråt. Det var ju inte av det men ändå!

• Anonym (nyigruppen)

Hej!

Jag ar ny har. Jag verkar svalla upp av det mesta jag ater tom vatten men som tur ar har jag sallan ont.

Nagon sa till mig att magen svaller mycker mer om man har svaga magmuskler, kan det stamma? Jag ar ganska smal men verkligen inte supertranad pa nat vis. Skulle det hjalpa att trana massa sit-ups varje dag eller visste inte personen vad hon pratade om?

• Anonym (Matilda)

Hej nyigruppen!

Magen sväller nog mindre, den blir inte lika stor när man har magmuskler som håller in den. Jag hade då mindre svullen mage när jag var vältränad och hade bra magmuskler. Nu är jag inte lika tränad och då sväller magen mer. Den ser större ut. Men jag har lika mycket gaser nu som då.

• Vroooooom
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-24 20:32:55 följande:
     Skulle vara intressant att höra vad alla här i tråden jobbar med. Tycker ni att ni blir hämmade i ert jobb av era dåliga magar? Jag kan tex. inte ha ett stillasittande jobb. Måste få röra på mig.
    Jag jobbar inte alls. Kan inte på grund av magproblemen.
    Jobbade dock förut på kontor och det är det absolut bästa för mig. Då har jag tillgång till toalett hela tiden om jag skulle få smärtor och behöva tömma tarmen.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Anonym (vinter)

Matilda:

Jag ska läsa antikens kultur och samhällsliv. MEn jag har även läst andra ämnen via internet. Nu finns det jättemycket kurser man kan läsa på det viset. Vi lever på sparade pengar och på makens lön, men jag hoppas i alla fall hitta ett extra jobb och då klarar vi oss.

• Maddisen80

hejsan jo men ibland vill man ha kolhydrater, du har rätt att unna dig ibland,men inte roligt med magknipp, jo de va nog kakan. jag mår ganska bra nu när jag undviker lök,kolhydrater,stark mat,ketchup,senap mm

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-25 21:49:51 följande:
    Halloj i tråden! Idag har varit en mindre bra dag. Åt pastasallad med kyckling och fetaost till lunch, sen jordgubbar och tofuline vaniljglass till efterrätt samt en bit mjuk kaka...och seeen blev det toaletten flera ggr samt magknip som hette duga. Hm tippar på att det var fetan och den mjuka kakan och på att det blev för mycket. Jaja hur mår ni andra?
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7