• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80

Samma här ,jag blir jättelös i magen. bra att de gick över, jo man ska äta rent de sa min dietist med. De är inte lätt att tänka på allt.

Pynta skrev 2008-07-24 16:04:53 följande:
    Jo. Jag märker stor skillnad på om jag äter kolhydratrik kost eller inte. Jag har bytt ut pastan mot bönor och linser ( var lite stökigt i magen i början men det gick över). Har skippat färdiga köttbullar och korv och alla andra typer av halvfabrikat bla. ketchup osv. Och naturligtvis bröd Satsar på att äta så "ren" mat som möjligt, och har nästan helt lämnat det där med kött men äter fortfarande fisk. Mjölk har jag bara i kaffet.Det händer att jag fortfarande kan få attacker men betdyligt mer sällan än tidigare, och då betydligt mycket lindrigare.Tack för tipset ang. rotfrukter. Att jag själv inte har tänkt på det! : )
  • Anonym (vinter)

Jag tycker det är jättesvårt att kombinera de olika problemen ibs och galla. Då en grej är bra för ibs, men inte för galla. Men jag har börjat kolla och testa vegetariska rätter samt på en allergirecept sida som jag hittade. Har nämligen märkt att jag mår jättebra av paj, men tål inte ägg så en stanning är ju svårt att ha, men jag hittade ett bra alternativ. Sen att bara kunna äta pannkaka, det var hur got som helst utan att få ont i magen.

• Anonym (Matilda)

Tack så mycket!

Skulle verkligen behöva nåt sånt. Hoppas bara att det funkar. Har provat så många olika saker för magen men tycker aldrig riktigt att de funkar på mig. Har du hunnit prova det?

Maddisen80 skrev 2008-07-23 23:54:33 följande:
    Sorry ,jag såg nog inte frågan . De är bra för uppsvällhet,gaser,illamående de är för de som har kollon irritable eller ibs,läs om de på www.apoteket.se guaribs. Anonym (Matilda) skrev 2008-07-23 14:38:29 följande:
    Skulle vara intressant att höra vad alla här i tråden jobbar med. Tycker ni att ni blir hämmade i ert jobb av era dåliga magar? Jag kan tex. inte ha ett stillasittande jobb. Måste få röra på mig.
  • Maddisen80

Hejsan jo jag kan inte äta stekt ägg för då får jag känningar av stenar
    Anonym (vinter) skrev 2008-07-24 20:15:14 följande:

Jag tycker det är jättesvårt att kombinera de olika problemen ibs och galla. Då en grej är bra för ibs, men inte för galla. Men jag har börjat kolla och testa vegetariska rätter samt på en allergirecept sida som jag hittade. Har nämligen märkt att jag mår jättebra av paj, men tål inte ägg så en stanning är ju svårt att ha, men jag hittade ett bra alternativ. Sen att bara kunna äta pannkaka, det var hur got som helst utan att få ont i magen.
  • Maddisen80

Nu har jag börjat med guaribs och de fungerar jättebra,de va första dagen idag och man blanda med te så de ska jag ha hela livet. jag är tyvärr förtidspensionär men ska arbetsträna i höst på gym.
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-24 20:32:55 följande:

Tack så mycket!Skulle verkligen behöva nåt sånt. Hoppas bara att det funkar. Har provat så många olika saker för magen men tycker aldrig riktigt att de funkar på mig. Har du hunnit prova det?Skulle vara intressant att höra vad alla här i tråden jobbar med. Tycker ni att ni blir hämmade i ert jobb av era dåliga magar? Jag kan tex. inte ha ett stillasittande jobb. Måste få röra på mig.
  • Anonym (Matilda)

Maddisen-

Ååå grattis till att det funkade på dig!! Hoppas hoppas att det funkar för mig med! Men hur känns det? Försvann alla gaser?
    Tråkigt att du blivit förtispensionär.. detso roligare att du ska få arbetsträna på gym! Det låter jätteroligt!

• Anonym (trött)

När min mage är riktigt dålig funkar det bäst med pasta eller potatis...har aldrig reaktionera på kolhydrater! Tänk vad olika det kan vara! Reagerar mkt på fet mat, tex lax...ibland på kryddstark mat men det beror lite på vad det är.

Jag tycker att jag är hämmad i mitt jobb...reser en del i tjänsten och då kan det vara kämpigt. Det är inte lätt att veta var toaletterna är och det kan vara stressigt vilket är en magdödare. Immodium är min bästa vän då...men jag har blivit bättre på att ställa krav...åker hellre tåg än taxi (då finns det toa)...går ifrån på möten om jag känner att magen är orolig...åker i god tid till flyget etc etc. Ngt som jag tycker är tråkigt är att jag inte kan åka cykel till jobbet....magen är för orolig på morgonen...och att jag många gånger måste säga nej till prommenader pga magen...när det är som värst kan jag bara gå till vissa lekplatser med dottern. HU, vad tråkigt det är.

Efter att ha läst tråden så har jag dragit igång med inolaxol igen...tycker dock att det är svårt att få i sig sista omgången med kornen...de blir kvar på botten av glaset.

Maddisen: Lät som kul arbetsträning! Lycka till!

• Anonym (Matilda)

Trött-

Rör om med en tesked så får du med det sista av kornen.

Jag är väldigt hämmad i mina val av jobb. Skulle inte funka alls med ett stillasittande jobb med en massa möten. En mage som låter och detta ständiga behov av att fisa. Är det bara jag som har problem med det? Det är ju så pinsamt.. inte kan jag släppa en fis i närheten av någon annan än min familj typ. Och när magen lever om. Jag blir kallsvettig innan jag ens kommit in på mötet för jag vet ju inte hur magen ska bete sig. och den oron sätter sig säkert på magen så det blir en hemsk ond cirkel.

Måste bara berätta att jag om min man just har varit i Thailand och rest runt i 3 månader! Det var hur underbart som helst. Maten funkade jättebra, om man inte tål starkt så finns det mycket mild och god mat.. mådde faktiskt riktigt bra i vissa perioder annars så betedde sig magen ungefär som hemma.

Så det går att resa också!! Med dåliga magar..

• Anonym (vinter)

Jag tyckte det gick bra att jobba förra året ( är arbetslös nu så jag är mest hemma). Jag är arkeolog och det funkade bra då vi var ute i skogen. Hade i och för sig inte fått min diagnos då, men när jag inte är stressad så funkar det bra, första dagarna var värst då allt var nytt, men sedan gick det bra och det bästa med att jobba är ju att man får mer regelbundna mattider.

Vi var i Rom på bröllopsresa förra våren och det gick jättebra. Jag visste vart det fanns toaletter sedan förra gången jag var där så det var inga problem att klara sig när det vred om i magen. Däremotr hade jag kramper de första dagarna pga stressen runt hela resa och vart vi skulle bo, men efter ett par dagar när allt lugnat ner sig så blev allt bra. Jag tycker det var svårast med frukost, kunde inte äta annat än lite fil.

• Anonym (trött)

Matilda: Min mage mår också bra av thaimat, brukar välja mat med mkt grönsaker i o ris gillar min mage också...reste också 3 mån när dottern var 1 år. Har rest väldigt mkt trots min taskiga mage...tror ofta att då det inte är ngn stress med så funkare det ändå...fast visst har jag fått uppsöka en del ruskiga toaletter i Asien och Afrika.

Möten har jag inga problem med...är bra på att fisa ljudlöst o så länge man sitter ned är det ju inget problem. Min mage låter en del men det bjuder jag på . Får jag ont och attacker så går jag helt enkelt ut. Ingen vågar ifrågasätta en om man ser ut som om man vet vad man gör...o skulle ngn göra det skulle jag med glädje tala om hur landet ligger...och då skulle de nog skämmas!

Matilda...skall ta teskeden till hjälp!

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7