• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Saza

Vad välkommen jag känner mej, tack

Kanske har en del frågor, eftersom jag inte haft någon att dela min problem med... det är ju inte direkt så att man tar upp det på parmiddagen

Men en fråga jag kom på nu... får ni alltid problem med samma saker av det ni äter?

Min läkare sa att jag kan försöka hålla koll på vad som ger besvär osv... och jag vet med säkerhet att mjölken ger besvär för mej.

Men vissa saker har jag en dag inga problem alls att äta, medans nästa dag får problem direkt av samma sak...

Men jag har lärt mej så pass mycket iaf att jag går väldigt i perioder. Ibland inga problem alls och ibland MASSOR av problem... även om det kan gå från dag till dag.

Men som sagt, svårt att hålla reda på vilka saker som besvärar en när man ena dagen kan äta det men inte andra Fundersam

Wilma 051013, Lillebror i magen bf 080901
  • Saza

Många meningar som började med "men" märkte jag nu

• Tvillingmamma2007

Saza:
    Det är samma för mig, ibland kan jag tåla ett glas läsk och ibland inte t ex tror att flera faktorer spelar in som stress e dyl och vad mer man äter eller om det gått för lång tid innan jag ätit igen e dyl. Mjölkprodukter är väl det som jag har svårast för tror jag men kan ändå äta en sked creme fraiche baserad sås till maten ibland utan problem. Det är det som är så svårt att förklara för folk som inte är insatt! Mina svärmor tycker också att jag ska skriva upp exakt vad det är jag inte tål och gå till doktorn och testa för mjölkproteinallergi...men det är ju inte så det funkar...iaf inte för mig.

• Saza
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-23 12:59:54 följande:
    Saza:Det är samma för mig, ibland kan jag tåla ett glas läsk och ibland inte t ex tror att flera faktorer spelar in som stress e dyl och vad mer man äter eller om det gått för lång tid innan jag ätit igen e dyl. Mjölkprodukter är väl det som jag har svårast för tror jag men kan ändå äta en sked creme fraiche baserad sås till maten ibland utan problem. Det är det som är så svårt att förklara för folk som inte är insatt! Mina svärmor tycker också att jag ska skriva upp exakt vad det är jag inte tål och gå till doktorn och testa för mjölkproteinallergi...men det är ju inte så det funkar...iaf inte för mig.
    Nä precis... det är "vanliga" drickmjölken som är värst, den tål jag aldrig. Men ibland klarar jag såser på mjölk hur bra som helst. Men jag tar ofta det säkra före det osäkra och kör nästan bara laktosfritt.
    Men ibland får jag ju ont direkt efter en måltid och som nu, när jag är inne i en "bra" period, så känner jag knappt nånting alls när jag ätit... det är så trist att aldrig veta med säkerhet om nåt händer eller inte...
  • Anonym (Matilda)

Hallå i tråden..

Maddisen -
    Frågade förut om vad guaribs var för något men tror inte du såg frågan. Vad är det bra för? Lös mage, gaser?

Saza-
    Jag minns att jag hade problem med magen när jag var i 12års åldern. Säkert tidigare också. Jag reagerar olika på samma mat, vissa gånger mår jag bra andra inte bra alls. Jag har uteslutit väldigt mycket ur min kost och mår bättre av det. Är mjölkallergiker, tål inte en droppe. Sen har jag plockat bort all mjölmat och allt som heter lök (får gaser av det). Men som du säger är det svårt att veta vad det är som besvärar en.

Jo.. en fråga till er som har barn. Har era barn ärvt era dåliga magar?

• Anonym (trött)

Jag hr haft problem sedan 86...när jag var 17 år alltså. Gjorde en massa utredningar runt 23 årsåldern och de fastställde IBS. Nu har jag tagit tag i det igen då det blivit än värre efter min senaste graviditet (är gravid på nytt så all hjälp ligger på hyllan).

Ja, för mig är det också så att det ibland funkar att äta vissa grejer o andra gånger blir det katastrof. Käkade grillspett med kyckling idag och det blev kaos i magen...tror att det var rå lök i en av såserna. Aj, vilken magknip...o nu är magen tömd. Ngt som jag tycker är så skumt är att man äter ngt som magen inte gillar så blir det ett anfall inom ex 45 minuter...då har ju magen inte mer än hunnit ned i magsäcken men det är ju en annan del av magen som reagerar! Läkaren kunde bara säga att det är oerhört komplext...o det förstår man ju...Ngn som fått ngn bättre förklaring?

Matilda: Dotterns mage funkar bra...har faktiskt blivit mer medveten om hur knäpp min är när man ser hur en normal mage skall funka! Hemskt när hon som 3åring säger...oj, mamma har du ont i magen då måste vi hitta en toalett! En av anledningarna till att jag sökt hjälp på nytt.

• Tvillingmamma2007

Saza:
    Jag försöker köra helt mjölkfritt och inte bara laktosfritt alltså. Men ibland är det ju svårt att hitta alternativ om man blir bjuden etc.

Trött:
    Ja visst är det "lustigt" att något man precis ätit kan få en att behöva rusa på toaletten. Flera i min omgivning fattar inte riktigt att det kan vara så...men så är det ju helt klart...ja komplext var ordet.

• Anonym (Matilda)

Trött-

Vad skönt att din dotter får ha en snäll mage!

Ja visst blir det så att när man ser hur andra har det så fattar man hur dålig mage man har. Jag brukar komma på mig själv med att tänka men HUR kan han/hon äta det. Var på ett bröllop och det var den största buffen jag någonsin sett. Bordsgrannarna tog mer och mer och jag satt bara och gapade. Min mage skulle ha kolappsat totalt!

• Anonym (Ibs ???)

Nu händer igen.
    Magont och akut toabesök.
    Vad har jag ätit ???

Jag tror att jag har ibs efter att har lärt en del.

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7