• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Tvillingmamma2007

Den här guaribs då? Är det ungefär samma som inolaxol? *noll koll*

• Tvillingmamma2007
    Maddisen80 skrev 2008-07-22 21:21:39 följande:
    hejsan hur ä läget
    Hej! Käkade några polly efter maten och fick sedan springa direkt på toa...annars är det bra Själv?
  • Maddisen80

Fy på dig som äter polly, jag få springa på toa med för jag tål inte

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-22 21:27:35 följande:
    Hej! Käkade några polly efter maten och fick sedan springa direkt på toa...annars är det bra Själv?
  • Anonym (trött)

Skönt att höra att ni också syndar ibland med grejer som man vet att magen kommer att få spel över. Är man bara hemma och man tycker att det är värt det så...och ibland är jag så dum att jag tror att det inte kommer ngn reaktion (och det har väl hänt)...Viss fet mat är ett helvete...annan funkar...svårt det där. Polly lät gott... och det skulle jag nog kunna äta utan större problem.

• Tvillingmamma2007
    Maddisen80 skrev 2008-07-22 21:30:51 följande:
    Fy på dig som äter polly, jag få springa på toa med för jag tål inte
    Haha ja fy på mig men kunde inte låta bli när de andra åt, svårt ibland men man får lida efteråt!
  • Tvillingmamma2007

Dessutom drack jag två glas läsk till hamburgarna som vi grillade (som det var cheddarost på som jag heller inte tål) och det tål jag inte heller så...fick kramper direkt och fick springa på toa. Hm ska inte synda mer ikväll så hoppas jag att magen är hyfsat ok sen imorgon igen.

• Maddisen80

Tillexempel jag åt chilicorn carne iförrgår de skulle jag inte ha ätit för fick så mycke gaser.
    Anonym (trött) skrev 2008-07-22 21:36:51 följande:

Skönt att höra att ni också syndar ibland med grejer som man vet att magen kommer att få spel över. Är man bara hemma och man tycker att det är värt det så...och ibland är jag så dum att jag tror att det inte kommer ngn reaktion (och det har väl hänt)...Viss fet mat är ett helvete...annan funkar...svårt det där. Polly lät gott... och det skulle jag nog kunna äta utan större problem.
  • Maddisen80

jag är ju laktos och glutenöverkänslig med, men innan jag visste de ,jag älskade polly dem är så farligt goda

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-22 21:37:51 följande:
    Haha ja fy på mig men kunde inte låta bli när de andra åt, svårt ibland men man får lida efteråt!
  • Maddisen80

Jag åt med gottig gott idag,kebabtallrik med pommes och vitlöksås och 1 burk coca cola

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-22 21:40:03 följande:
    Dessutom drack jag två glas läsk till hamburgarna som vi grillade (som det var cheddarost på som jag heller inte tål) och det tål jag inte heller så...fick kramper direkt och fick springa på toa. Hm ska inte synda mer ikväll så hoppas jag att magen är hyfsat ok sen imorgon igen.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7