• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Tvillingmamma2007
    68an skrev 2008-07-22 23:07:42 följande:
    Granulat i dospåsar är mest praktiskt tycker jag.
    Ok, tack, får gå till apoteket och kolla vad som finns hemma. Är på landet nu så här kanske det inte finns sånt stort utbud eller så får jag vänta tills jag är hemma i stan igen.
  • Tvillingmamma2007

trött:
    Hoppas du är lite piggare idag!

• Maddisen80

hejsan hur är läget med dig ,hoppas du må bra

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-23 12:38:39 följande:
    Ok, tack, får gå till apoteket och kolla vad som finns hemma. Är på landet nu så här kanske det inte finns sånt stort utbud eller så får jag vänta tills jag är hemma i stan igen.
  • Tvillingmamma2007
    Maddisen80 skrev 2008-07-23 12:42:04 följande:
    hejsan hur är läget med dig ,hoppas du må bra
    Hej! Jodå idag har jag inte syndat och inte stressat så mycket heller så idag mår jag faktiskt rätt så bra! Själv?
  • Saza

Hittade den här tråden å har läst litegrann, men kanske ska ge mej till känna
    Jag har IBS och efter graviditeten med min dotter så försvann problemen nästan helt, sååå skönt!
    Men det började igen när hon var runt 2 år och nu är jag gravid igen och allt e skit igen
    Jag har slutat med mjölkprodukter så gott det går och det märks faktiskt skillnad, men det är ju en del andra saker som ger en problem... *suck*

Har ni haft problem sen länge?? Jag har haft det så länge jag kan minnas, kommer ihåg alla magknip från när jag var liten...

Jag har även problem med magmunnen (sk reflux) och jag har hört att även det kan höra ihop med IBS men jag vet inte...

Wilma 051013, Lillebror i magen bf 080901
  • Tvillingmamma2007

Ska dock med huliganerna till frisör i em för första gången! Ojojoj hehe men det går nog bra hoppas jag

• Tvillingmamma2007

Saza:
    Hej! Jag har också haft problem med magen sedan barndomen men det blev mycket värre under min grav med mina pojkar 2006/07.

• Maddisen80

Välkommen hit, hoppas du ska trivas här,de är bara att fråga på . Jag har nyss fått reda på att jag har ibs så de är jättejobbigt. Sen är gluten och laktosintolerant. Men jag rekommendera att köpa guaribs och inolaxol de är bra med ibs magar

Saza skrev 2008-07-23 12:45:55 följande:
    Hittade den här tråden å har läst litegrann, men kanske ska ge mej till känna Jag har IBS och efter graviditeten med min dotter så försvann problemen nästan helt, sååå skönt!Men det började igen när hon var runt 2 år och nu är jag gravid igen och allt e skit igen Jag har slutat med mjölkprodukter så gott det går och det märks faktiskt skillnad, men det är ju en del andra saker som ger en problem... *suck*Har ni haft problem sen länge?? Jag har haft det så länge jag kan minnas, kommer ihåg alla magknip från när jag var liten...Jag har även problem med magmunnen (sk reflux) och jag har hört att även det kan höra ihop med IBS men jag vet inte...
  • Maddisen80

Vad bra att du inte ha stressat eller fuskat, jag har tränat så jag känner mig bra

Tvillingmamma2007 skrev 2008-07-23 12:45:06 följande:
    Hej! Jodå idag har jag inte syndat och inte stressat så mycket heller så idag mår jag faktiskt rätt så bra! Själv?
  • Tvillingmamma2007
    Maddisen80 skrev 2008-07-23 12:49:05 följande:
    Vad bra att du inte ha stressat eller fuskat, jag har tränat så jag känner mig bra
    Vad bra! Jag borde verkligen också börja träna men kommer mig ju aldrig för. Men ska börja jobba igen 1 sept och då ska jag iaf lösa kort på friskis och svettis som ligger bredvid jobbet iaf har jag tänkt. Nu blir det ju bara promenader med vagnen och lek med barnen som ger lite rörelse.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7