• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80

Jag fick beställa mitt,förde hade de inte lager i någon apotek men de tog 3 dagar innan de fick hem de,men de är de värt att vänta. jo de är bra att vi vill bli egen företagare
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-26 00:00:19 följande:

Vinter:Vad är det du ska läsa? Det är ju kanon att kunna läsa via internet när man har dålig mage. Läser företagarskolan just nu och det är självstudie hemma och då går det ju bra. Ja vi får hålla tummarna för varandra när det gäller att hitta jobb! Har du ingen ersättning alls.. hur gå det då?Då vi gifte oss fick vi eller jag en symaskin men jag tror bara jag har använt den 2 ggr och det var 2,5 år sen vi gifte oss.. Måste ta tag i det där... Trött:Gillar det där du skrev med att upptäcka de små äventyren.. för det är verkligen så med barn. De hittar glädje i det mesta och kan roa sig med nästan vad som helst. Sen är ju thai väldigt barnkära, de uppmärksammar dem. Åå vad jag blev sugen på att åka tillbaka.. Maddisen:Vad bra att guaribs funkar på dig! Ska höra med vårt apotek om de har det. Jo Thailand var helt underbart. Varmt och god mat!Vi verkar vara många med företagar ideer! Tvillingmamma:Tråkigt att höra! Jag har haft en lika dålig dag. Mensen kom och då blir magen i uppror! Jag åt också tofuline glass med jordgubbar!! Mums.. men inte så roligt när man blir dålig efteråt. Det var ju inte av det men ändå!
  • Maddisen80

Du kanske dricker mycke mineralvatten för de svullna man upp av ,men jag har inte hört att någon sväller av kranvatten hmm
    Anonym (nyigruppen) skrev 2008-07-26 02:52:08 följande:

Hej!Jag ar ny har. Jag verkar svalla upp av det mesta jag ater tom vatten men som tur ar har jag sallan ont. Nagon sa till mig att magen svaller mycker mer om man har svaga magmuskler, kan det stamma? Jag ar ganska smal men verkligen inte supertranad pa nat vis. Skulle det hjalpa att trana massa sit-ups varje dag eller visste inte personen vad hon pratade om?
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-07-26 11:40:53 följande:
    Du kanske dricker mycke mineralvatten för de svullna man upp av ,men jag har inte hört att någon sväller av kranvatten hmmAnonym (nyigruppen) skrev 2008-07-26 02:52:08 följande:
    Jag kan svälla och få ont i magen av av vissa kranvatten. På Gotland tex. kan jag inte dricka kranvatten men det beror förmodligen på att det är mycket kalk i vattnet.
  • Anonym (nyigruppen)

Jag far val borja gora 100 sit-ups om dagen nu da. Jag HATAR att se ut som om jag ar i fjarde manaden sa fort jag ater. Och jag avskyr att jag maste ha en storlek storre i byxor bara for att fa plats med magen. Det ar sakert fler an jag som har det likadant.

Jag dricker mycket flaskvatten men utan kolsyra och svullnar anda upp. Likadant med kranvatten. Jag har visserligen gastropares, dvs forlamad mage, men usch vad trott jag ar pa att inte kunna ata nanting alls utan att se ut att vara med barn.

• Maddisen80

Jo de är ju olika vatten överallt
    Anonym (vinter) skrev 2008-07-26 15:45:38 följande:

Jag kan svälla och få ont i magen av av vissa kranvatten. På Gotland tex. kan jag inte dricka kranvatten men det beror förmodligen på att det är mycket kalk i vattnet.
  • Maddisen80

Det gör jag med , jag ser nog ut som jag är 9 månaden ,var en som frågade om jag va gravid på gym .
    Anonym (nyigruppen) skrev 2008-07-26 16:38:50 följande:

Jag far val borja gora 100 sit-ups om dagen nu da. Jag HATAR att se ut som om jag ar i fjarde manaden sa fort jag ater. Och jag avskyr att jag maste ha en storlek storre i byxor bara for att fa plats med magen. Det ar sakert fler an jag som har det likadant. Jag dricker mycket flaskvatten men utan kolsyra och svullnar anda upp. Likadant med kranvatten. Jag har visserligen gastropares, dvs forlamad mage, men usch vad trott jag ar pa att inte kunna ata nanting alls utan att se ut att vara med barn.
  • Anonym (Matilda)

Moirae:

Stackars dig som har det så besvärligt med magen. Är du långtidssjukskriven? Har du provat Guaribs? Hur funkade det i så fall på dig?

Vinter:

Hoppas du hittar ett jobb som passar dig! Ja det är ju kanon att det finns så mycket att läsa vi internet nu. Perfekt för sånna som oss!

Maddisen:

Apoteket här hade stängt idag så jag får beställa det på måndag. Var det dyrt?

Nyigruppen:

Hihi.. ja du får börja med det.. Jag sväller mest när jag har mens. Min kusin sa åååå vad roligt.. hon trodde jag var gravid. Inte så kul när man har svårt för att bli gravid. Vi får peppa varran. Gör du 100 situps så gör jag också 100. Sen ökar vi! Vad är förlamad mage? har aldrig hört om det förut.

• Maddisen80

matilda, de kostar 124 kr och räcker en månad, gaserna ha blivit mycke mindre och uppsvälldhet, när jag får mens med blir jag uppsvullen.
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-26 21:48:06 följande:

Moirae:Stackars dig som har det så besvärligt med magen. Är du långtidssjukskriven? Har du provat Guaribs? Hur funkade det i så fall på dig?Vinter:Hoppas du hittar ett jobb som passar dig! Ja det är ju kanon att det finns så mycket att läsa vi internet nu. Perfekt för sånna som oss!Maddisen:Apoteket här hade stängt idag så jag får beställa det på måndag. Var det dyrt?Nyigruppen:Hihi.. ja du får börja med det.. Jag sväller mest när jag har mens. Min kusin sa åååå vad roligt.. hon trodde jag var gravid. Inte så kul när man har svårt för att bli gravid. Vi får peppa varran. Gör du 100 situps så gör jag också 100. Sen ökar vi! Vad är förlamad mage? har aldrig hört om det förut.
  • Vroooooom
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-26 21:48:06 följande:
    Moirae:Stackars dig som har det så besvärligt med magen. Är du långtidssjukskriven? Har du provat Guaribs? Hur funkade det i så fall på dig?
    Nej, jag är inte sjukskriven alls. Enligt socialstyrelsens rekommendationer så sjukskriver man inte vid IBS, tyvärr Så jag går alltså hemma utan pengar då det är omöjligt för mig att jobba.

Nej, jag har inte provat Guaribs och det är nog inget jag kommer prova. Har inga problem med gaser, uppblåst mage och dylikt.
    Cheer up, the worst is yet to come
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7