• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • 3barnsmor35
    Maddisen80 skrev 2008-07-29 21:03:04 följande:
    nä de känner jag inte till men däremot maguar de ska hjälpa till 3barnsmor35 skrev 2008-07-29 14:00:22 följande:
    Den var det
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Anonym (Matilda)

Mama Bean:

Så Silicagel funkade inte på dig? Vad är det du äter nu?

Maddisen:

Hur går det med Guaribs? Funkar det fortfarande?

Mo m2007:

Är precis som du antingen hård eller lös, aldrig eller väldigt sällan normal. Magen är mest svullen runt mens.

Är det någon som har provat Proviva och mår bättre av det?

• hugger i sten

Jag ser att ni har haft många trådar om detta, men jag har också IBS och skulle gärna få lite tips och funderingar vad man ska undvika och vad man kan ta för att det ska kännas lite bättre

• Tvillingmamma2007

Matilda:
    Jag har druckit proviva nu i flera månader till frukost men har tyvärr inte blivit så mycket bättre. Äter även nyttiga bakterier i tablettform.

• Maddisen80

Ja de fungerar superbra för mig ,nästan inga gaser alls ,så denna kommer jag ha livet ut
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-30 21:34:52 följande:

Mama Bean:Så Silicagel funkade inte på dig? Vad är det du äter nu?Maddisen: Hur går det med Guaribs? Funkar det fortfarande?Mo m2007:Är precis som du antingen hård eller lös, aldrig eller väldigt sällan normal. Magen är mest svullen runt mens.Är det någon som har provat Proviva och mår bättre av det?
  • Maddisen80

Välkommen hit ,de är olika från person till person vad man ska undvika, jag kan inte äta stark mat, kolhydrater, lök ,rökt kött,lax tillexempel.

Guaribs är en produkt på apoteket som är väldigt bra mot uppsvullen mage ,gaser
    hugger i sten skrev 2008-07-30 21:42:31 följande:

Jag ser att ni har haft många trådar om detta, men jag har också IBS och skulle gärna få lite tips och funderingar vad man ska undvika och vad man kan ta för att det ska kännas lite bättre
  • Vroooooom
    hugger i sten skrev 2008-07-30 21:42:31 följande:
    Det beror ju lite på vad du har för IBS. Gaser, förstoppning, diarré, kramper osv..
    Många IBSare är känsliga mot laktos, stark och fet mat. Egentligen är väl det bästa att testa sig fram själv och se vad magen tål. Ett bra tips är att skriva mat- och magdagbok under en lite längre period.
    Cheer up, the worst is yet to come
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7