• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Tvillingmamma2007

Intressant! Jag är dock inte björkpollenallergisk däremot gräspollenallergisk och det har också kommit på senare år...här passar klyschan det var bättre förr helt klart! Haha

• Anonym (Matilda)

Tvillingmamma:

Men varför har jag inte tänkt på det!! Jag vet ju att man kan göra så. Har själv jobbat på en affär som var apoteksombud och där stod jag och berättade för kunderna att de kunde göra så. Haha.. Jobbar ju hela tiden apoteket är öppet så jag tar mig aldrig dit. Nu ska jag surfa in på apotekets sida och beställa Guaribs..

Tack för tipset..

• Tvillingmamma2007
    Svar på #342

hehe kan vara så ibland
  • remy

hej hej!

Hittade till er tråd av en slump. Har haft IBS i flera år (fick diagnosen 2004 tror jag men haft problem med magen sen jag var 8år) och provat på precis allt!
    Har provat alla bulkmedel som finns (tror jag), KBT och antidepresiv medicin, men inget funkar. Nu har min läkare gett upp och sagt att jag får lära mig leva med detta och att det inte finns mer han kan göra! Men nu är jag gravid och har inte varit så bra i magen på flera år. kan äta fet mat för första gången på flera år utan att bli dålig i magen...

Skönt att hitta människor i samma situation och som verkligen vet hur det är att ha ont i magen

• Tvillingmamma2007
    Svar på #344
    Hej och välkommen hit!
    Lustigt att en del mår bättre under grav. medan en del får IBS under grav. Ja det är väl hormonerna som spökar som sagt. Hoppas du får mår bra även efter barnet fötts annars finns ju vi här i tråden som kan stötta varandra
  • Vroooooom

Välkommen hit remy

Det är inte ovanligt att man mår bättre under sin graviditet. Vissa blir nästan helt friska och mår hur bra som helst.

Jag är också gravid nu men jag hade otur. Jag var jättesjuk de första 13 veckorna innan magen lugnade sig lite. Efter det har jag mått bra vissa perioder och dåligt andra, som vanligt alltså. Enda skillnaden är att jag fått förstoppning någon gång och det får jag inte i vanliga fall.
    Nu verkar jag ha kommit in i en sämre period igen och har fått sitta på toaletten med jättejobbiga kramper idag, som tur är har jag mina Egazil och Papaverin som hjälper mig ta udden av det värsta.

Cheer up, the worst is yet to come
  • IrenerI

Tänkte på de, har ni som har blivit sjuka på "senare" år (Svårt att veta om man haft de från barndommen t.ex.)
    Har ni rasat i vikt??

• Vroooooom
    IrenerI skrev 2008-08-02 10:49:58 följande:
    Tänkte på de, har ni som har blivit sjuka på "senare" år (Svårt att veta om man haft de från barndommen t.ex.)Har ni rasat i vikt??
    Inte jag.
    Nog kan jag tappa en 10kg på två veckor när jag inte äter men på grund av min sköldkörtelsjukdom så går jag upp dom igen så fort jag börjar äta normalt.
    Jag gick dessutom från att vara enormt vältränad och motionera varje dag till att inte våga gå ut överhuvudtaget och därmed inte röra mig någonting alls.

Hade jag inte haft min sköldkörtelsjukdom så hade jag nog varit extremt smal i dagens läge.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • IrenerI
    Vroooooom skrev 2008-08-02 10:54:05 följande:
    Inte jag.Nog kan jag tappa en 10kg på två veckor när jag inte äter men på grund av min sköldkörtelsjukdom så går jag upp dom igen så fort jag börjar äta normalt.Jag gick dessutom från att vara enormt vältränad och motionera varje dag till att inte våga gå ut överhuvudtaget och därmed inte röra mig någonting alls.Hade jag inte haft min sköldkörtelsjukdom så hade jag nog varit extremt smal i dagens läge.
    Hmm Nä undrar lite om de finns nått hopp om att gå upp i vikt igen om magen börjar sköta sig lite.
    Men tycker ju att de inte finns nått att äta snart
  • Maddisen80

Trist att bo så långt bort från apoteket,de är inte bra ju. Jo de sa åt mig att jag få leva med buksmärtorna,illamående

IrenerI skrev 2008-08-01 20:44:30 följande:
    Må prova ta mig till apoteket, typiskt att man bor en bit i från. Lite nyfiken på alla dom där sakerna.Fast den roligaste "förklaringen" på varför jag var sjuk har jag iaf fått.Var ner till HC itidigt i våras för jag mådde så himla dåligt den dagen, och dom tog lite blodprover och sånt.Så småpratade lite med sköterskan och så kläcker hon ur sig-Ja men du ska se att du säkert blir friskare när de blir sommar, när de är så här kallt och trist mår ju ingen särsklit bra!Jaha de är så enkelt att bli frisk, tack ska minnas de nästa gång jag sitter på huset med ond mage
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7