• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • IrenerI
    Maddisen80 skrev 2008-08-02 14:34:44 följande:
    Usch vad du måste va smal,hoppas du lyckas gå upp,håller tummarna för din viktuppgång
    Ja inte är de särskilt mycket till övers på kroppen, visst vill man vara smal och så men inte till överdrift och har hellre nått kg till övers än så här.
    För kläderna sitter ju både styggt och dåligt.
  • Vroooooom
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-02 15:12:44 följande:
    Jag har funderingar på att testa eller iaf skära ner på kolhydraterna men är orolig för fettet.
    Du får gärna tala om hur magen mår, om du bestämmer dig för att testa.
    Många med IBS har ju som sagt blivit mycket bättre av sådan kost.
    Min mage verkar dock inte gilla det men jag ska göra ett försök till efter att denna period med dålig mage är över, dvs om några veckor.
    Jag är som sagt lite nyfiken på om det är vanligt att man blir sämre i början av dieten..
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Nope de gjrode jag inte

Vroooooom skrev 2008-08-02 14:46:10 följande:
    Var det ingen som testat LCHF för IBSen?
  • Maddisen80

Det är sant ,men de se ut som jag är gravid så jag måste ner i vikt .

IrenerI skrev 2008-08-02 15:23:41 följande:
    Ja inte är de särskilt mycket till övers på kroppen, visst vill man vara smal och så men inte till överdrift och har hellre nått kg till övers än så här.För kläderna sitter ju både styggt och dåligt.
  • Tvillingmamma2007

Jag har också en del gravkilon kvar, mest på magen dock, fast det är mycket skinn kvar också. Man bar ju på 7,1 kg bebisar så det är kanske inte så konstigt iofs men skulle vilja gå ner en 5-6 kg iaf.

Funderar starkt på att testa LCHF: en men äter ej mjölkprodukter för tillfället så det känns som om det kan bli lite torftigt när man inte får äta pasta, potatis, bröd e dyl heller och så är jag rädd för att äta för mycket fett har ju blivit inlagd en gång för gallbesvär och det var efter en beapizza...urk.

• Monterosso
    remy skrev 2008-08-02 12:38:03 följande:
    Hej hej! glad att ha hittat hit :) Ja visst är det konstigt att kroppen kan fungera så. Har även psoriasis som är helt borta.Jag har haft jätteproblem med viktnedgång under mina sjuka perioder. En läkare sa dock att att det snarare var vanligare med övervikt då man hade IBS. Kommer inte exakt ihåg varför men jag tor det hade med att göra att kroppen tog upp allt, även det som inte var nyttigt för att kompensera att maten gick så fort genom tarmen. Någon som hört detta? Kanske beror lite på hur man är sjuk i IBS med, kan ju vara så mycket.
    Det här hade jag inte hört talas om förut men undrar om det kan stämma, känns som att jag just nu går stadigt upp i vikt, fast i och för sig ganska långsamt. Äter i och för sig även Citalopram mot depression just nu och det kan nog också göra attt man går upp i vikt har jag för mig.

Har inte riktigt upptäckt någon speciell mat som min mage inte tål, känns som att det varierar lite. För ca 5 år sen provade jag att utesluta mjölkprodukter i kosten men tyckte inte att jag märkte nån skillnad, borde kanske testa det igen i och för sig. Tycker tyvärr om att använda mjölkprodukter i matlagningen så det kommer bli svårt.
  • IrenerI
    Maddisen80 skrev 2008-08-02 22:55:11 följande:
    Det är sant ,men de se ut som jag är gravid så jag måste ner i vikt .
    Då kan du gissa hur rolig jag ser ut nu. V.9 och en mage svullen som jag vet inte vad och sen bara ben.. Ser helskum ut.
    Nåja bara magen växer till sig så lär de väl kanske spri sig lite.

Men innan jag blev sjuk så hade jag en tendes till att lägga på mig lite lättare och allt hamnade på magen, aldrig på låren eller rumpan. Och de var så störigt för de såg ju som sagt ut som man var gravid.
  • Maddisen80

Jag äter inte heller mjölkprodukter ens inte laktosfritt för tål inte de. men du kan ju göra dressing på olivolja,diljonsenap,vinäger de är gott

Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-02 23:34:56 följande:
    Jag har också en del gravkilon kvar, mest på magen dock, fast det är mycket skinn kvar också. Man bar ju på 7,1 kg bebisar så det är kanske inte så konstigt iofs men skulle vilja gå ner en 5-6 kg iaf.Funderar starkt på att testa LCHF: en men äter ej mjölkprodukter för tillfället så det känns som om det kan bli lite torftigt när man inte får äta pasta, potatis, bröd e dyl heller och så är jag rädd för att äta för mycket fett har ju blivit inlagd en gång för gallbesvär och det var efter en beapizza...urk.
  • Maddisen80

Förra året var de en på gymmet som frågade om jag va gravid när jag duschade för jag har fullt med bristningar, nä sa jag ,jag är inte gravid och ha inte varit heller så man blev lite stött

IrenerI skrev 2008-08-03 09:14:07 följande:
    Då kan du gissa hur rolig jag ser ut nu. V.9 och en mage svullen som jag vet inte vad och sen bara ben.. Ser helskum ut.Nåja bara magen växer till sig så lär de väl kanske spri sig lite.Men innan jag blev sjuk så hade jag en tendes till att lägga på mig lite lättare och allt hamnade på magen, aldrig på låren eller rumpan. Och de var så störigt för de såg ju som sagt ut som man var gravid.
  • IrenerI
    Maddisen80 skrev 2008-08-03 12:15:46 följande:
    Förra året var de en på gymmet som frågade om jag va gravid när jag duschade för jag har fullt med bristningar, nä sa jag ,jag är inte gravid och ha inte varit heller så man blev lite stött
    Vet man inte säkert ska man hålla tyst så är de bara.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7