• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-05 13:34:27 följande:
    min dietist rekommendera att äta rent kött,vit fisk,isberg sallad, tomat,gurka
    En liten varning angående sallad, tomat och gurka. De är alla olösliga fibrer och är svåra för IBS-magar. För att underlätta för magen så kan man skala tomaten och gurkan.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Min dietist har hand om ibs, han sa att man ska undvika kål,lök,broccoli

Vroooooom skrev 2008-08-05 13:42:06 följande:
    En liten varning angående sallad, tomat och gurka. De är alla olösliga fibrer och är svåra för IBS-magar. För att underlätta för magen så kan man skala tomaten och gurkan.
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-05 13:44:26 följande:
    Min dietist har hand om ibs, han sa att man ska undvika kål,lök,broccoli
    Ja, de är också olösliga fibrer och man ska också vara försiktig med dem.

Lista på olösliga fibrer
    www.helpforibs.com/diet/fiber2.asp

Som du ser, så finns gurka, tomat och sallad med på listan.
  • Mamisita

Hej undrar hur ni fått diagnosen? Finns det tester eller går man bara på symptom och utesluter andra orsaker?

Har själv jobbig mage som har en tendens att göra livet surt för en

Är dessutom laktoskänslig men tros inte vara enda orsaken då jag fortfarande får problem trots att jag uteslutit laktos i kosten. Dock förvärras problemen vid laktosintag. Känns som att ingen läkare riktigt tar mina problem på allvar. Har nu dock nyligen fått egazil utskrivet av min urolog (av alla läkare som tyckte det var konstigt att inte allmänläkaren gjort något). Men nu är jag gravid och får ha uppehåll. Hon tyckte även att jag skulle göra en gastroskopi men då efter graviditeten. Så nu verkar det bara vara att vänta och stå ut.

Vad har ni gjort för att underlätta livet? Äter ni några mediciner och isf hjälper det?

• Maddisen80

okis men denna dietisten ska vara duktig ,han hade papper från sahlgrenska sjukhuset

Vroooooom skrev 2008-08-05 13:48:08 följande:
    Ja, de är också olösliga fibrer och man ska också vara försiktig med dem. Lista på olösliga fibrerwww.helpforibs.com/diet/fiber2.aspSom du ser, så finns gurka, tomat och sallad med på listan.
  • Maddisen80

Hejsan jag har haft buksmärtor ,illamående, gaser,uppsvälldhet i flera år och gjort koloskopi,gastroskopi undersökningar, tagit bort gallblåsan ,kollat uvi,gluten,laktos,mjölkproteinöverkänslig det hittade ingenting på undersökningar så de sa du har ibs bara för att alla undersökningar är bra

Mamisita skrev 2008-08-05 13:51:32 följande:
    Hej undrar hur ni fått diagnosen? Finns det tester eller går man bara på symptom och utesluter andra orsaker? Har själv jobbig mage som har en tendens att göra livet surt för en Är dessutom laktoskänslig men tros inte vara enda orsaken då jag fortfarande får problem trots att jag uteslutit laktos i kosten. Dock förvärras problemen vid laktosintag. Känns som att ingen läkare riktigt tar mina problem på allvar. Har nu dock nyligen fått egazil utskrivet av min urolog (av alla läkare som tyckte det var konstigt att inte allmänläkaren gjort något). Men nu är jag gravid och får ha uppehåll. Hon tyckte även att jag skulle göra en gastroskopi men då efter graviditeten. Så nu verkar det bara vara att vänta och stå ut.Vad har ni gjort för att underlätta livet? Äter ni några mediciner och isf hjälper det?
  • Vroooooom
    Hej undrar hur ni fått diagnosen? Finns det tester eller går man bara på symptom och utesluter andra orsaker? Har själv jobbig mage som har en tendens att göra livet surt för en Är dessutom laktoskänslig men tros inte vara enda orsaken då jag fortfarande får problem trots att jag uteslutit laktos i kosten. Dock förvärras problemen vid laktosintag. Känns som att ingen läkare riktigt tar mina problem på allvar. Har nu dock nyligen fått egazil utskrivet av min urolog (av alla läkare som tyckte det var konstigt att inte allmänläkaren gjort något). Men nu är jag gravid och får ha uppehåll. Hon tyckte även att jag skulle göra en gastroskopi men då efter graviditeten. Så nu verkar det bara vara att vänta och stå ut.Vad har ni gjort för att underlätta livet? Äter ni några mediciner och isf hjälper det?
    Välkommen hit.

För att få diagnosen IBS så går man efter symptom och utesluter andra tarmsjukdomar.
    Att vara känslig för laktos är väldigt vanligt när man har IBS. Jag var lite småkänslig i början av min IBS men har nu blivit helt laktosintolerant.

Jag äter Egazil och Papaverin under mina värsta perioder och tabletterna hjälper väl lite grann. Är också gravid nu men äter fortfarande mina mediciner när det är som jobbigast.
  • Newbride2008

Har du fått remiss till dietist alltså? Min läkare sa att de kan ändå inte göra något så de vill inte ha IBS patienter....

Maddisen80 skrev 2008-08-05 13:34:27 följande:
    min dietist rekommendera att äta rent kött,vit fisk,isberg sallad, tomat,gurka
  • Newbride2008

Ofta gör de en utredning och om de inte hittar något annat fel så får man diagnosen IBS, iaf förklarade min läkare det för mig.

Jag äter Imogaze och har provat oräkneliga preparat från hälsokost som inte funkat. Jag är övertygad om att det handlar om en livsstilsändring. Mycket träning, äta regelbundet och mat som inte retar tarmen och inte stressa.

• Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-05 14:14:16 följande:
    Ofta gör de en utredning och om de inte hittar något annat fel så får man diagnosen IBS, iaf förklarade min läkare det för mig. Jag äter Imogaze och har provat oräkneliga preparat från hälsokost som inte funkat. Jag är övertygad om att det handlar om en livsstilsändring. Mycket träning, äta regelbundet och mat som inte retar tarmen och inte stressa.
    Jag måste såklart vara jobbig och inte hålla med dig
    Jag tror inte man blir frisk av en livstilsändring.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7