Inlägg från: Newbride2008 |Visa alla inlägg
  • Newbride2008

Tråden för oss med IBS, del 7

Hej allihop! Jag är ny här i tråden och även ganska ny i forumet. Jag har IBS, en diagnos jag fått efter måååånga provtagningar och utredningar som visar noll. Har haft besvären i ca. 5 år(sen året jag träffade min make, hehe).
    Jag har inte hunnit läsa igenom tråden än, men jag tycker alltid det är intressant att se vad andra gör för att leva ett så normalt liv som möjligt.

• Newbride2008

Känner väldigt väl igen mig, kanske inte just i att det aldrig blir rent, men att jag känner mig väldigt bajsnödig men det kommer bara några harpluttar och sen är det slut, fast "känslan" av att vara nödig är kvar.

Anonym skrev 2008-08-03 17:16:39 följande:
    Får ni ofta problem med att ni inte känner er helt klara eller kan torka ordenligt efter att ni varit på toa?Känns ofta som om jag inte är helt klar, men det kommer inget mera. Sen när jag ska torka mig så kan jag torka och torka och torka men pappret är aldrig "rent".Jättejobbigt!
  • Newbride2008

Jag vet att jag i en av dessa provtagningar visade ett högre/lägre värde på sköldkörteln så jag fick ta ett till prov lite senare. Det provet kom jag på nu att jag inte fått svar på(var månader sen) så jag har precis mailat vårdcentralen om att få ett svar hem.

• Newbride2008

Nu är jag väl aktiv här men jag har stora problem med uppblåsthet, är det fler här som har det? Har ni några bra tips på hur jag minskar gaserna i magen? Jag äter Imogaze från apoteket, men det är inte mycket mediciner/hälsokost som funkar på mig.

• Newbride2008

Jag är ofta förstoppad så jag intalar mig själv att fibrer kanske är bra för mig, men kanske har jag fel.
    Dimetikon är bland de miljoner olika preparat jag provat, ja.

Vroooooom skrev 2008-08-04 15:49:59 följande:
    Jag har inga problem alls med uppblåsthet eller gaser men ett tips är ju att utesluta fibrer från kosten. Många gånger är det som är nyttigt för "friska" magar inte bra för IBS-magar.Dimetikon från Apoteket finns också, om du inte redan testat det.
  • Newbride2008

Guaribs, vad är det? Jag äter just nu Imogaze, ett nytt preparat för gaser i magen.

Har ni någonsin en känsla av att "ge igen" på magen? Så kan jag känna ofta, att jag blir så förbannad att jag medvetet äter en massa skräp för att "straffa" magen... Självklart inser jag ju att det bara är mig själv jag straffar, men det känns som att jag ändå får ge igen lite :/

• Newbride2008

Någon som har något bra tips på bra och god ibs-mat?

• Newbride2008

Jag fick precis ett samtal från VC som sa att alla mina prover var normala(som vanligt) vilket betyder att jag inte har något fel på sköldkörteln!! *yohooo* :))

• Newbride2008

Har du fått remiss till dietist alltså? Min läkare sa att de kan ändå inte göra något så de vill inte ha IBS patienter....

Maddisen80 skrev 2008-08-05 13:34:27 följande:
    min dietist rekommendera att äta rent kött,vit fisk,isberg sallad, tomat,gurka
  • Newbride2008

Ofta gör de en utredning och om de inte hittar något annat fel så får man diagnosen IBS, iaf förklarade min läkare det för mig.

Jag äter Imogaze och har provat oräkneliga preparat från hälsokost som inte funkat. Jag är övertygad om att det handlar om en livsstilsändring. Mycket träning, äta regelbundet och mat som inte retar tarmen och inte stressa.

Mamisita skrev 2008-08-05 13:51:32 följande:
    Hej undrar hur ni fått diagnosen? Finns det tester eller går man bara på symptom och utesluter andra orsaker? Har själv jobbig mage som har en tendens att göra livet surt för en Är dessutom laktoskänslig men tros inte vara enda orsaken då jag fortfarande får problem trots att jag uteslutit laktos i kosten. Dock förvärras problemen vid laktosintag. Känns som att ingen läkare riktigt tar mina problem på allvar. Har nu dock nyligen fått egazil utskrivet av min urolog (av alla läkare som tyckte det var konstigt att inte allmänläkaren gjort något). Men nu är jag gravid och får ha uppehåll. Hon tyckte även att jag skulle göra en gastroskopi men då efter graviditeten. Så nu verkar det bara vara att vänta och stå ut.Vad har ni gjort för att underlätta livet? Äter ni några mediciner och isf hjälper det?
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7